elskerseiling Startet 13.Juni.2020 Link til dette innlegget Startet 13.Juni.2020 (redigert) Er det noen som har nyttige tips til montering av ny styrekabel i styresnekka? Hvordan bør det settes sammen igjen. Har fjernet den gamle kabelen etter at bilde ble tatt. Hva kan jeg bruke for å smøre opp styresnekka? Har aldri gjort dette før. Redigert 13.Juni.2020 av elskerseiling (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Wallas Service Svart 14.Juni.2020 Link til dette innlegget Svart 14.Juni.2020 Som smøring bruker du Hvit syrefri Vaselin. Fås kjøpt på alle apotek (til en blodpris), så det billigste jeg fant i farten var hos maritim; https://www.maritim.no/vaselin-hvit-syrefri-250gr Kan brukes til det meste. Sitér dette innlegget Wallas Service v/Rune Akerø. run-ak@online.no, tlf 900 18 209 "Jeg var et skolelys, men så gikk strømmen" Link to post
hawthorne Svart 14.Juni.2020 Link til dette innlegget Svart 14.Juni.2020 (redigert) Monterte akkurat nå selv. Kjøpte kabelen på Biltema, ser prikk lik ut som Ultraflex sin, skulle ikke forundre meg om det er den samme. Var ferdig smurt når jeg kjøpte den, ellers er vel også vanlige marine/Litiumfett perfekt hvis du trenger noe ekstra (https://www.maritim.no/quicksilver-2-4-c-universal-fett-227g). Fest kabelen først ved motoren, ellers er det ganske rett frem? Redigert 14.Juni.2020 av hawthorne (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
elskerseiling Svart 14.Juni.2020 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 14.Juni.2020 Jeg skrudde av panelet på snekka og trakk kabelen rett ut mot meg. Jeg mistenker at det ikke er sånn det skal monteres sammen igjen. Skal kabel trekkes inn ved at man svinger på rattet og uten å åpne snekka? Hva med de to boltene på hver side av snekka som låser kabel og plastrør? De klarer jeg ikke komme til virker det som. Derfor jeg åpna styresnekka og dro ut alt sammen Sitér dette innlegget Link to post
Skrotnisse Svart 14.Juni.2020 Link til dette innlegget Svart 14.Juni.2020 Skal ikke være nødvendig å åpne snekken i det hele tatt, bare ta ut bolten som står i det buete sporet i enden av strømpen. Snu på rattet til gammel kabel er fri. Sause inn ny kabel med grease før den monteres. Sitér dette innlegget Link to post
elskerseiling Svart 14.Juni.2020 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 14.Juni.2020 (redigert) Ser ikke ut som jeg klarer å komme til den bolten. Jeg dro ut kabel med bolten i ved å åpne styresnekka? Også er rattet rusta fast i bosset så jeg får ikke av snekka heller. Dette er en morse 290. Redigert 14.Juni.2020 av elskerseiling (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Wallas Service Svart 14.Juni.2020 Link til dette innlegget Svart 14.Juni.2020 Morse har vel bytta navn til SeaStar om jeg ikke husker feil. Er det denne du har? https://www.telmo.no/stor-styreboks-teleflex Sitér dette innlegget Wallas Service v/Rune Akerø. run-ak@online.no, tlf 900 18 209 "Jeg var et skolelys, men så gikk strømmen" Link to post
elskerseiling Svart 14.Juni.2020 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 14.Juni.2020 (redigert) Ja helt riktig det er den. De boltene nede i hvert hjørne på bildet jeg la ved sliter jeg med å komme til med nøkkel. De er delvis omfavnet av noe gods på snekka. Men det må vel være meninga at jeg skal få skrudd på disse? På bilde hos telmo så sitter ikke disse boltene i Redigert 14.Juni.2020 av elskerseiling (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Wallas Service Svart 14.Juni.2020 Link til dette innlegget Svart 14.Juni.2020 Som du ser på "telmo-bildet" er det lipper som holder en 6-kant bolt i posisjon, så du trenger ikke fastnøkkel/mothold på den siden - med mindre de er knekt. Sitér dette innlegget Wallas Service v/Rune Akerø. run-ak@online.no, tlf 900 18 209 "Jeg var et skolelys, men så gikk strømmen" Link to post
elskerseiling Svart 14.Juni.2020 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 14.Juni.2020 Hehe det er sant. Så de skal kunne skyves rett ut de så lenge mutter er løs på bakplate? Sitér dette innlegget Link to post
Wallas Service Svart 14.Juni.2020 Link til dette innlegget Svart 14.Juni.2020 Sitér dette innlegget Wallas Service v/Rune Akerø. run-ak@online.no, tlf 900 18 209 "Jeg var et skolelys, men så gikk strømmen" Link to post
elskerseiling Svart 14.Juni.2020 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 14.Juni.2020 Mange takk Det er vel enklest å montere kabel på snekka først? Hvordan ordner man riktig sentrering? Sitér dette innlegget Link to post
ivar Svart 14.Juni.2020 Link til dette innlegget Svart 14.Juni.2020 elskerseiling skrev for 6 timer siden: Også er rattet rusta fast i bosset så jeg får ikke av snekka heller. rattet sitter på kon , så det sitter ofte veldig godt om det ikke har vært av på en stund. Vet ikke om akselen i 290 snekka ruster men den i de mindre Morse snekkene gjør det ikke. Har fått av mine ratt ved å sette i senterbolten, ikke skru helt til bunns, ta skikkelig spenntak i rattet, og så gi bolten etpar skikkelige rapp med hammer med litt vekt i. elskerseiling skrev for 6 timer siden: Hvordan ordner man riktig sentrering? Hvordan er innfestingen bakpå motor , er kabelen montert fast i motorbrønn eller i styrerøret på motor? Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
elskerseiling Svart 14.Juni.2020 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 14.Juni.2020 Rattet har nok ikke vært av på 22år. Muttern som er skrudd til på utsiden av rattet er rustet fast i aksel fra styresnekka. Ser ut som mutter og aksel er en og samme del Skal prøve med litt rustløser og gjøre som du foreslår. Dette er innenbordsmotor med hekkaggregat. Kabelen går gjennom et rør på styresylinder/servo. Hentet bilde fra nettet Sitér dette innlegget Link to post
Cerberus Svart 14.Juni.2020 Link til dette innlegget Svart 14.Juni.2020 (redigert) Bytt nå snekka også da når du først er i gang, jeez om den er 22 år så har den gjort sitt den også og å bare bytte litt fører bare til videre usikkerhet. Det er nå mangt slag en skal spare på Redigert 14.Juni.2020 av Cerberus (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
elskerseiling Svart 14.Juni.2020 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 14.Juni.2020 Cerberus skrev 18 minutter siden: Bytt nå snekka også da når du først er i gang, jeez om den er 22 år så har den gjort sitt den også og å bare bytte litt fører bare til videre usikkerhet. Det er nå mangt slag en skal spare på Har både ny kabel og snekke liggende?? Men når det er så vanskelig å få av rattet så får vi se om jeg gidder. Sitér dette innlegget Link to post
elskerseiling Svart 15.Juni.2020 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 15.Juni.2020 (redigert) Da har jeg byttet kabel og styresnekke. Satt inn ultraflex systemet. Nå glir styringen fint. Fikk av rattet til slutt Redigert 15.Juni.2020 av elskerseiling (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.