Jump to content

VP AD41P dårlig effekt til tross for ny turbo. Oljelekkasje i bakkant


Vaagen

Recommended Posts

Nå i starten av sommeren er stemningen litt laber. I fjor slet jeg med dårlig effekt på motoren. Det som var spesielt, var at den dro dårligere etterhvert som den ble gjennomvarm. Dette til tross for at jeg lot den få 80 gr vanntemperatur før jeg prøvde toppfarten.

 

Ble rådet av mekaniker til å skifte turbo. Dette gav null effekt. Da mente mekaniker at jeg burde gå ned en str på propellere. Det hjalp forsåvidt noe, men fortsatt får jeg kun ca 3850 omdr på starten av turene, med lett båt, og så faller det nedover mot 3600 etter en halvtime eller så. 

 

Når jeg fikk båten for et par år siden, dro den uten problemer 3900 omdr, og da med et hakk større propellere. Jeg er litt fortvila, har brukt titusener på ny turbo og propellere, uten at problemet er løst.

 

Nå har jeg også fått en oljelekkasje under motoren, i bakkant ser det ut som, så den må antakelig ut. Jeg er skikkelig usikker på hva jeg skal gjøre. Å bruke nye titusener på å fikse en oljelekkasje på en motor som ikke går skikkelig, er ikke veldig tiltalende. Jeg ser for meg, at effektproblemet må løses før man bruker penger på en lekkasje.

 

Har noen gode råd med hensyn til hvordan vi skal gå frem for å diagnostisere problemet? Hva kan måles? Hva kan være galt?

Redigert av Vaagen (see edit history)

1988 Silver Viking 462, Mercury 35hk

1986 Fjord Touring 930 CC, VP AD41A

2016 Terhi 445C, Tohatsu 30hk

Link to post

Uff!

 

Veldig rart å skulle bytte til mindre propell når du historisk har hatt riktige propeller. Det er jo bare å pynte på et symptom...?

 

Forsøk på å tenke potensielle feil:

 

På den motoren har du vel turbo, intercooler og dieselpumpe som påvirker veldig mye dersom en av komponentene er dårlige? Altså det som påvirker motorens ytelse mest er luft og diesel. Dieselfilter, dieseltank er og rør/ slanger regner jeg med at du har sjekket. Samme med luftfilter og lufttilgang. (Motoren trenger mye luft ellers vil den få dårligere og dårligere.)

 

I tillegg kan det være en mekanisk ting som lekkasje i pakning eller sprekk, feil med ventil eller slike ting? Dette er utenfor mitt felt men @dieselfan kan sikkert svare på dette. I alle fall mye bedre enn jeg. 

 

Når dette endrer seg ved varm motor kontra en kald så tenker jeg i retning av en mekanisk feil som påvirkes av temperatur. Feks sprekk i blokk eller noe slikt. Jeg har riktignok ikke førstehånds erfaring med det i selve motoren, bare i rør som begynte å lekke luft inn i diesel når de ble varme.

 

Trykktest er vel neste skritt for å utelukke eller bekrefte problemer i selve motoren?

 

Andre ting å teste er å kjøre med åpen motorluke og uten filter bare for å være sikker på at den får nok luft, samt bytte dieselfilter. 

 

Oljelekkasjen bør finnes. Nå husker jeg at det var en annen med 41P (?) motoren som fikk oljelekkasje på en hentetur. Lurer på om det var @Bjørn Løvjomås som hadde den henteturen.  Husker ikke detaljene, men det var ikke veldig alvorlig hvis jeg husker rett. Tror lekkasjen ikke var i bunnen men et annet sted, men litt vanskelig å lokalisere.

 

Ps: er bunnen av båten ren og nystoffet nå? Grodd bunn stjeler turtall og fart.

Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO)
Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B

Link to post

Ja, kanskje kompresjonstest, men vil ikke dårlig kompr gjerne bli bedre med varm motor og ikke motsatt?

 

Båten er nysmurt, og nå i dag testet jeg med å kjøre uten luftfilter og åpen luke samtidig. Det gjorde ingen forskjell.

 

Der er nettopp tatt systemrens på sjøvannssiden av kjølevann, og aftercooler har vært ut for rens (innsatsen).

 

Kjølevannet ligger på ca 90 gr. på marsjfart. Oljetrykk ca 4kg på marsj med varm motor.

 

Mekaniker foreslo å teste med egen, ekstern dieseltank, for å utelukke problemer der (filteret er nytt, og tanken skal være rengjort, men da kan man utelukke det). Hva er neste? Pumpe og dyser? Det med redusert effekt når gjennomvarm tyder jo på noe med aftercooler, eller noe med diesel som blir varmt?? 

 

Oljelekkasjen jeg nevnte er ny, så inntil videre tenker jeg at det er en separat ting, men kan der være en sammenheng?

 

Hva vil være en rimelig steg for steg prosedyre i et slikt tilfelle?

1988 Silver Viking 462, Mercury 35hk

1986 Fjord Touring 930 CC, VP AD41A

2016 Terhi 445C, Tohatsu 30hk

Link to post

Først og fremst jeg si at jeg føler med deg.😊

 

Jeg synes det er overraskende at en mekaniker bare kaster ut forlag uten å basere det på annet enn erfaring?

Byttet propeller når disse har fungert flott tidligere?

Samt bytte turbo uten en visuell sjekk og måling av trykk?

 

 

Har du sjekket intercooler og renset den?

Hvor kommer olja fra?

 

 

Link to post

Mekanikern gjorde en visuell sjekk av turbo, og mente at slakk i lager var over det det burde være. Det er mulig det var dét, men byttet gav ingen effekt. Trykket ble ikke målt. 

 

Hele kjølesystemet på sjøvannssiden er renset, inkl at innsatsen på intercooler var ut for rens.

 

Olje ble skiftet for 1 1/2 år siden, rett før jeg overtok båten, så den står for tur nå.

Redigert av Vaagen (see edit history)

1988 Silver Viking 462, Mercury 35hk

1986 Fjord Touring 930 CC, VP AD41A

2016 Terhi 445C, Tohatsu 30hk

Link to post
TrikkerN Lønning skrev 9 minutter siden:

Først og fremst jeg si at jeg føler med deg.😊

 

Jeg synes det er overraskende at en mekaniker bare kaster ut forlag uten å basere det på annet enn erfaring?

Byttet propeller når disse har fungert flott tidligere?

Samt bytte turbo uten en visuell sjekk og måling av trykk?

Enig. Men hvem som helst kan kalle seg mekaniker. 

 

Jeg sitter dessverre ikke på svaret, men det første som slår meg er at du av en eller annen grunn får økt friksjon når motoren blir varm. I tilfelle betyr det totaloverhaling.

 

Dette er vel en motor som ble produsert fram til 2005?, så den har jo noen år på baken. Det skjer jo ting med motorer innimellom. Kanskje @dieselfan har noen forslag?

 

 

Link to post

Takk for medfølelsen, forresten. Trengs det🙄

 

Mekanikern er nok en erfaren Volvo-mekaniker, men jeg savner en litt mer målrettet angrepsmåte.

 

Når det er sagt, så ville kanskje problemet vært løst 9 av 10 ganger med turbobyttet. Men det med at den yter dårligere når den blir gjennomvarm, og faktisk ikke klarer mer turtall nå, enn med tyngre propellere, er rart.

 

Det kan være at noe er i ferd med å gå skikkelig galt, og at vi bare har kompensert kortsiktig med lettere propellere.

Redigert av Vaagen (see edit history)

1988 Silver Viking 462, Mercury 35hk

1986 Fjord Touring 930 CC, VP AD41A

2016 Terhi 445C, Tohatsu 30hk

Link to post

Får sette opp en plan m mekanikern, gå gjennom alle disse tingene. Sikkert på tide med ventiljustering mm uansett. 

 

Sjekk/justering av dieselpumpe, er det en jobb for spesialverksted?

1988 Silver Viking 462, Mercury 35hk

1986 Fjord Touring 930 CC, VP AD41A

2016 Terhi 445C, Tohatsu 30hk

Link to post

Forfilter og finfilter er byttet før du feilsøker?

 

Vann i olje  og trykk i kjølevann er ikke tilstede? Kjølevann er pent? Evt testet for hydrokarboner?

 

Ventiljustering en times jobb, om mekanikeren er rett ved siden av båten. Det må gjøres før en evt kompressjonstest.

 

Kjøp, lån en måler for ladetrykk, og se hva som skjer der når motoren blir varm.

 

Sjekk fødepumpen, har ikke noe tall, men det sirkulere en god mengde her. Som nevnt kan du kjøre på en seperat tank slik at du kan observere returmengde på diesel.

 

Når du ikke har røyk, er ikke dyser det første jeg tenker på.

 

Arbeid med dieselpumpen ville jeg absolutt overlatt til spesialverksted ja, men siden det er relativt kostbart så ville jeg begynnt leting annet sted.

 

Håper du lykkes i å finne feilen, og deler resultatet med oss👍

Link to post

Dieselfiltrene er skiftet, og der er ikke noe trykk i kjølevannet eller majones i oljen. Kjølevesken ser fin ut, men er ikke testet for hydrokarboner. Turbotrykk ble ikke målt før skifte av turbo. Kan jo gjøres nå, for å utelukke det som feilkilde (skal jo aldri si aldri, selv om turboen er ny).

1988 Silver Viking 462, Mercury 35hk

1986 Fjord Touring 930 CC, VP AD41A

2016 Terhi 445C, Tohatsu 30hk

Link to post

Hei

Sjekk av klaring på ventiler som du fikk som forslag er en god start, er ventilene for stramme kan du få gjennomslag ved varm motor.

Faren her er at du har skadet ventilsete, men du kan få svar på problemet. Det er lurt og starte med det som er billig og dette er noe du kan utføre selv. Har selv hatt en motor der ventilklaringen var nærmest lik null, og dette kan da føre til at du brenner ventilsete.

Link to post

Ok, så ventiljustering, så kompresjonsmåling (spesielt hvis ventilene kan tenkes å ha gått med dårlig klaring/ikke lukket skikkelig på varm motor)? Er det vippearmer med skru-justering, eller shimsing på disse motorene?

1988 Silver Viking 462, Mercury 35hk

1986 Fjord Touring 930 CC, VP AD41A

2016 Terhi 445C, Tohatsu 30hk

Link to post

Problemet ser ut til å være løst. Der var en lite tilgjengelig kran for retur-diesel som var nesten stengt. Flaut? Ja. :headbang: Glad, ja forsåvidt :yesnod: Oljelekkasjen gjenstår å fikse, men det skal vel gå det og.

1988 Silver Viking 462, Mercury 35hk

1986 Fjord Touring 930 CC, VP AD41A

2016 Terhi 445C, Tohatsu 30hk

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...