Popeye70 Startet 14.Juni.2020 Link til dette innlegget Startet 14.Juni.2020 (redigert) Hei. Skjermen på vår Raymarine e97 MFD er plutselig hvit, og plotteren piper. Et raskt Google-søk ga meg ingen åpenbare løsninger, så da påkaller jeg Båtplassens samlede kunnskapsbase for assistanse. ? Har noen av dere opplevd dette, og vet hva som kan være galt? Noe man kan se på selv, dvs dårlig kontakt eller annet...? Går det an å ta en «factory reset» uten tilgang til skjermbildet? Jeg har ikke lyst til å begynne å skru fra hverandre plotteren, så hvis det er noe man kan prøve seg på fra utsiden så tas alle tips imot med takk! Redigert 14.Juni.2020 av Popeye70 (see edit history) Sitér dette innlegget SY Almara - 2005-modell Dufour 385 GL Link to post
Popeye70 Svart 15.Juni.2020 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 15.Juni.2020 Ingen andre som har opplevd dette? Jeg visste at jeg var sær, men ikke SÅ sær... ;-) Sitér dette innlegget SY Almara - 2005-modell Dufour 385 GL Link to post
Kjellg Svart 15.Juni.2020 Link til dette innlegget Svart 15.Juni.2020 (redigert) Vil håpe det går an å ta en reset, men da må man kanskje får det fra Raymarine. Tok en reset på en eldre utgave og da var det knapper man skulle holde inne under boot. Der var skjermen helt svart men den kom med en reset. Når jeg ser denne så tenkte jeg først først backlight, men da ville det vel ikke pipe. Likte ikke helt denne.. Du har kanskje sett dette allerede: If your MFD's menus are not accessible, perform use the Power On Reset feature: --a) Press and hold down the first soft key (next to the power button.) --b) Keep holding the soft key down while the display reboots. A "Factory Reset" countdown will be displayed. Keep holding the first soft key until the countdown is complete. --c) The display should reboot into normal operating mode. Once your display has returned to normal operation you should check its operating software version, and upgrade to the latest version (if applicable). The currently installed version of software is specified within the “Navigational Warning†or “Limitations On Use†dialog which must be acknowledged each time that the MFD is powered on. Should the problem persist, then it is recommended that the MFD be serviced by Raymarine Factory Service Center. Redigert 15.Juni.2020 av Kjellg (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Popeye70 Svart 15.Juni.2020 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 15.Juni.2020 (redigert) Takk for tipset, @Kjellg. Jeg googlet litt fra mobilen da jeg var i båten, men fant ikke den fremgangsmåten da. Skal få sjekket opp i løpet av uken - må jo ha kartplotter til båtferien starter! 43 minutes ago, Kjellg said: Likte ikke helt denne.. Hvis det er noen trøst, så liker ikke jeg denne saken heller... ;-) Etter at hodet slo inn, så er det kanskje ikke noen dårlig ide å sjekke brightness. Noen kan ha vært borti skjermen mens vi lå og badet, og klart å justere brightness til ca 10000%. Det virker som om touchen fungerer som den skal. Etter at plotteren er skrudd på kan jeg trykke på "Confirm" eller hva det står i guloransje nederst (gjetter meg til hvor), og deretter mot venstre kant der jeg vet ikonene for "enkeltkart" og "dobbeltkart" ligger. Så skjermen tar imot touch, og responderer med et pip, men jeg ser altså ingenting. Også autopiloten fungerer, og tar kommando fra trykk på skjermen. Så hvis det er et teknisk problem er det trolig relatert til selve skjermpanelet eller kontrolleren til dette. Touchfunksjonen virker OK. Men jeg er fremdeles litt bekymret for den "ekstrapipingen" som kommer ved oppstart... Redigert 15.Juni.2020 av Popeye70 (see edit history) Sitér dette innlegget SY Almara - 2005-modell Dufour 385 GL Link to post
Popeye70 Svart 15.Juni.2020 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 15.Juni.2020 (redigert) Oppfølgingsspørsmålet blir da hvordan jeg får justert brightness uten å se noe på skjermen. Det er ingen dedikert brightness-knapp på denne plotteren så vidt jeg vet. Det jeg finner i manualen er dette: Quote Justering av skjermens lysstyrke 1. Trykk én gang på POWER-knappen. Hurtigmenyen vises. 2. Juster lysstyrken til ønsket nivå ved hjelp av rotasjonskontrollen. Er den metoden korrekt for alle versjoner av LightHouse? Min versjon er ca. 2-3 år gammel. Redigert 15.Juni.2020 av Popeye70 (see edit history) Sitér dette innlegget SY Almara - 2005-modell Dufour 385 GL Link to post
Popeye70 Svart 15.Juni.2020 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 15.Juni.2020 OK, da er lysstyrken testet, og det er mulig å skru lysstyrken opp/ned, men alt er uansett helt hvitt. Så dette lukter teknisk feil... Sitér dette innlegget SY Almara - 2005-modell Dufour 385 GL Link to post
Kjellg Svart 15.Juni.2020 Link til dette innlegget Svart 15.Juni.2020 Popeye70 skrev 1 minutt siden: OK, da er lysstyrken testet, og det er mulig å skru lysstyrken opp/ned, men alt er uansett helt hvitt. Så dette lukter teknisk feil... Tror eneste løsning er å ta kontakt med Raymarine. Hadde det vært skjermen eller kabelen, så ville den vel ikke kommet med pip. Når det er sagt så er Raymarine veldig sære i slike tilfeller. Som oftest koster det hele årsbudsjettet å reparere slikt og det kan synes som om de er mere interessert i å selge nytt framfor å tilby reparasjon. Men jeg krysser uansett alt av fingre! Sitér dette innlegget Link to post
Popeye70 Svart 15.Juni.2020 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 15.Juni.2020 Har sendt mail til Raymarine sin support, så får vi se. En tanke som slo meg - denne plotteren har jo Wifi, og jeg mener jeg konfigurerte dette da plotteren var ny selv om jeg aldri har brukt det til noe. Kunne jeg speilet skjermen fra plotteren over på en iPad for å se om jeg får opp noe og kunne bla i menyer osv? En annen ting er at hvis jeg har rett i min antagelse så ble plotteren kjøpt ny i starten av juni 2015, så den har akkurat passert 5-årsfristen med noen få dager. Så da er vel alt håp ute for å kunne påberope meg 5-års reklamasjon/garanti (jeg husker aldri hvilken av disse to det er). Sitér dette innlegget SY Almara - 2005-modell Dufour 385 GL Link to post
Kjellg Svart 15.Juni.2020 Link til dette innlegget Svart 15.Juni.2020 Popeye70 skrev 12 minutter siden: Har sendt mail til Raymarine sin support, så får vi se. En tanke som slo meg - denne plotteren har jo Wifi, og jeg mener jeg konfigurerte dette da plotteren var ny selv om jeg aldri har brukt det til noe. Kunne jeg speilet skjermen fra plotteren over på en iPad for å se om jeg får opp noe og kunne bla i menyer osv? En annen ting er at hvis jeg har rett i min antagelse så ble plotteren kjøpt ny i starten av juni 2015, så den har akkurat passert 5-årsfristen med noen få dager. Så da er vel alt håp ute for å kunne påberope meg 5-års reklamasjon/garanti (jeg husker aldri hvilken av disse to det er). Jeg har en eS127 og der kan jeg det. Men om den er satt opp som klient så får jeg ikke koblet til. Husker ikke om jeg satte opp noe, men sannsynligvis måtte jeg opprette et passord. Men om du laster ned klienten så er det bare å prøve. Om det ikke er satt opp allerede så kan du gå inn i blinde med manualen i handa og prøve å se om du treffer riktig valg. Måtte gjøre det selv en gang en av ungene hadde satt telefonen sin til Gresk ;) Sitér dette innlegget Link to post
Popeye70 Svart 16.Juni.2020 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 16.Juni.2020 Har fått svar fra Raymarine Norge. De har ikke eget verksted, men sender til England hvis noe skal fikses. De antar at det er selve LCD-skjermen som er defekt, men de sa ikke noe om denne kan byttes separat (som jeg spurte om var mulig). Raymarine oppgir navnene til to servicekontor i Norge som reparerer utstyr, men de er ikke i Oslo-området, og jeg antar at med norske timepriser så blir det nesten dyrere å først feilsøke og reparere enn å prøve å erstatte plotteren med et pent brukt eksemplar. Jeg skal en tur i båten i dag og se om jeg får kontakt via Wifi eller andre metoder, men jeg er redd vi må bytte plotteren. Jeg skal ta kontakt med selgeren for å høre hva de sier og om de er litt "romslige" angående reklamasjon/garanti ettersom vi kun er et par uker over 5-årsgrensen. Sitér dette innlegget SY Almara - 2005-modell Dufour 385 GL Link to post
abbor Svart 16.Juni.2020 Link til dette innlegget Svart 16.Juni.2020 Et av serviceverkstedene er vel Serco i Tønsberg, så veldig langt i fra Oslo er det ikke. Sitér dette innlegget Link to post
Popeye70 Svart 16.Juni.2020 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 16.Juni.2020 50 minutes ago, abbor said: Et av serviceverkstedene er vel Serco i Tønsberg, så veldig langt i fra Oslo er det ikke. Nei, det er ikke så langt, det har du rett i. Men det tar uansett av arbeidstiden min. Jeg har forøvrig fått pris fra CT Marine for reparasjon i England. Ca. 7000,- er estimatet. En ny Axiom 9" koster 10500,- hos Seatronic, eller 12000,- med ekkolodd (hvis vi skulle ønske oss noe sånt). Det frister å oppgradere, for å si det sånn, men det må diskuteres med alle involverte. Sitér dette innlegget SY Almara - 2005-modell Dufour 385 GL Link to post
Kjellg Svart 16.Juni.2020 Link til dette innlegget Svart 16.Juni.2020 (redigert) Popeye70 skrev 6 minutter siden: Nei, det er ikke så langt, det har du rett i. Men det tar uansett av arbeidstiden min. Jeg har forøvrig fått pris fra CT Marine for reparasjon i England. Ca. 7000,- er estimatet. En ny Axiom 9" koster 10500,- hos Seatronic, eller 12000,- med ekkolodd (hvis vi skulle ønske oss noe sånt). Det frister å oppgradere, for å si det sånn, men det må diskuteres med alle involverte. Se der ja, det gjenspeiler det inntrykket jeg har av Raymarine - at det er svindyrt å reparere. Om det blir krise for deg så kan jeg låne deg en e7d til over sommeren. Redigert 16.Juni.2020 av Kjellg (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Popeye70 Svart 16.Juni.2020 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 16.Juni.2020 Takk for tilbudet @Kjellg. Skulle vi lånt måtte vi også fikset holder osv - hos oss er kartplotteren montert i "vugge" ved det ene rattet. Ellers så har Seatronic i Moss både modellen uten og med ekkolodd på lager, så hvis vi ender med nykjøp så får jeg tak i en ny på dagen. Det ligger også en pent brukt e95 på Finn, så det burde være mulig å få til noe. Men dette må som nevnt avklares med alle de involverte - vi er to par som eier båten sammen. Sitér dette innlegget SY Almara - 2005-modell Dufour 385 GL Link to post
Popeye70 Svart 16.Juni.2020 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 16.Juni.2020 (redigert) Med fare for å gnåle for mye om dette, så har jeg et spørsmål: Fra når gjelder garanti og reklamasjon på et produkt, eller for en "pakkeløsning" som i dette tilfellet (plotter, autopilot og deler)? Fra man bestiller, fra man betaler, fra hver enkelt delleveranse eller fra når alt er montert og klart? Jeg ser at det er noen måneders sprik for vår del - varene ble bestilt i mars 2015, første komponent ble montert i april 2015, mens autopilot ikke var på plass før 28 juni. Vi fikk heller ikke kartbrikken til plotteren før 29. juni, så før 29. juni var kartplotteren kartløs og dermed ikke-fungerende. Jeg har utrolig nok SMSene som viser dialogen vår rundt dette fremdeles. Det aner meg at jeg må en tur inn i båtadvokaten svarer-forumet... Redigert 16.Juni.2020 av Popeye70 (see edit history) Sitér dette innlegget SY Almara - 2005-modell Dufour 385 GL Link to post
Morten_L Svart 16.Juni.2020 Link til dette innlegget Svart 16.Juni.2020 Popeye70 skrev 7 minutter siden: Med fare for å gnåle for mye om dette, så har jeg et spørsmål: Fra når gjelder garanti og reklamasjon på et produkt, eller for en "pakkeløsning" som i dette tilfellet (plotter, autopilot og deler)? Fra man bestiller, fra man betaler, fra hver enkelt delleveranse eller fra når alt er montert og klart? Jeg ser at det er noen måneders sprik for vår del - varene ble bestilt i mars 2015, første komponent ble montert i april 2015, mens autopilot ikke var på plass før 28 juni. Vi fikk heller ikke kartbrikken til plotteren før 29. juni, så før 29. juni var kartplotteren kartløs og dermed ikke-fungerende. Jeg har utrolig nok SMSene som viser dialogen vår rundt dette fremdeles. Det aner meg at jeg må en tur inn i båtadvokaten svarer-forumet... Er vel normalt fra levering. Men det kan jo tenkes Raymarine kan vise litt fleksibilitet siden hele pakka ikke var ferdig levert før 29.juni? Hva står på faktura/kvittering? Jeg fikk godkjent reklamasjon på en 5 år og 3 måneder oppvaskmaskin siden jeg ikke hentet den ut av lager før 3mnd etter kjøp, da holdt det med en udokumentert forklaring fra meg. (kjøpt på kampanje mens jeg pusset opp huset og hentet når kjøkkenet var ferdig) Sitér dette innlegget Link to post
Popeye70 Svart 16.Juni.2020 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 16.Juni.2020 (redigert) 27 minutes ago, Morten_L said: Er vel normalt fra levering. Men er det fra levering av hver enkelt komponent eller fra levering av ferdig montert løsning, som bestilt? Kartplotteren kom før "krybben" den skulle monteres i (leverandør glemte å bestille krybben), og kartbrikken kom enda en stund etter dette. Har disse da tre forskjellige reklamasjonsfrister? Det er dette jeg lurer på. Har vi 5-6 individuelle reklamasjonsfrister avhengig av når hver komponent ble levert, eller en samlet reklamasjonsfrist for løsningen fra et eller annet tidspunkt? I så fall hvilket tidspunkt, når det er et tidssprang på noen måneder... Jeg har sendt en mail til leverandøren nå, så får vi se hva de sier. Mail til Raymarine Norge straks. Redigert 16.Juni.2020 av Popeye70 (see edit history) Sitér dette innlegget SY Almara - 2005-modell Dufour 385 GL Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.