Nøven Startet 14.Juni.2020 Del på Facebook Startet 14.Juni.2020 Hei. Har hatt ute av båten, motoren, en VM diesel 2.8l pga havari på kamaksellager. Dette medførte mye demontering. Reparert (skiftet) kamaksellager, satt sammen motoren igjen( brukt rep.manual) og satt motoren i båten igjen. Ved forsøk på oppstart vil ikke motoren starte. Har luftet dieselsystem på alle tenkelige steder, men ingenting nytter. Er det noen som har tips om hva som kan være galt? Kommentar fra moderator: Tittel redigert, var "Problem med start av innenbords VM diesel". Alle må vennligst lese reglene for titler før man poster. Utdrag: Følgende 3 ord er ikke tillatt i titler: hjelp, problem(er), spørsmål. Sitér dette innlegget Link to post
Lazyjack Svart 14.Juni.2020 Del på Facebook Svart 14.Juni.2020 Spytter det diesel fra rørene når du løsner dem fra dyseholderne? Sitér dette innlegget Link to post
Nøven Svart 14.Juni.2020 Emnestarter Del på Facebook Svart 14.Juni.2020 Ja, det kommer ut diesel når dyserørene løsnes og motor tørnes. Sitér dette innlegget Link to post
Førstefender Svart 16.Juni.2020 Del på Facebook Svart 16.Juni.2020 Med den omfattende skru jobben, så regner jeg med at det er sjekket at øvredødpunkt på sylinder nr 1, er sjekket mot svinghjul og merker? Er vel mulig å montere dette 180grader feil muligens.. Sitér dette innlegget Link to post
Sjeldenutpå Svart 16.Juni.2020 Del på Facebook Svart 16.Juni.2020 Feil på timing Sitér dette innlegget Yanmar 6LYA-STP 340hk Link to post
Chris284 Svart 16.Juni.2020 Del på Facebook Svart 16.Juni.2020 (redigert) Har overhalt flere Mercruiser 4.2L og det er merke på tannhjul på veiv og kamaksel som skal være overens når sylinder nr 1 er på topp i kompressjon slag. Antar det er noe lignende på 2.8L, har ikke sjekket. Splint på aksel på diesel pumpen som går inn på tannhjul på kam kan i værste fall bli trykket inn og diesel pumpen vil ikke har riktig timing. men motor kan starte selv om timing er feil, vil gå ujevnt med masse sort røyk. Så det kan bety at du må demontere allt og sjekke at det er riktig satt. Redigert 16.Juni.2020 av Chris284 (see edit history) Sitér dette innlegget Chris Craft 284, 1988 mod. 2 x Mercruiser 4.2L 220hk diesel, Bravo 2, 100knop Link to post
svendis Svart 16.Juni.2020 Del på Facebook Svart 16.Juni.2020 Timing er sannsynligvis 180 grader feil Sitér dette innlegget Link to post
Nøven Svart 18.Juni.2020 Emnestarter Del på Facebook Svart 18.Juni.2020 Snudde dieselpumpe 180 grader i forhold til veiv og kam, da startet motoren momentant. Hvorfor dette har blitt feil, er jeg ikke sikker på. Takk for alle tips. Saken løst! Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.