jørn Startet 14.Juni.2020 Link til dette innlegget Startet 14.Juni.2020 Jeg ønsker å sette ettervarmeren ut av spill, da den har høyt strømtrekk. Er det riktig at det styres av den grønne boksen? Er det bare å ta ut den hvite kontakten, eller er det noe annet som må demonteres? Sitér dette innlegget Link to post
Gullfisk Svart 14.Juni.2020 Link til dette innlegget Svart 14.Juni.2020 På min Yanmar, fjernet jeg sikringene til ettervarmen. 6ly3, ikke 4lh, men finnes sikkert på den også. Sitér dette innlegget Link to post
Komodo Svart 15.Juni.2020 Link til dette innlegget Svart 15.Juni.2020 Vet ikke om det er den "boksen" du har der, men det ser ikke slik ut. Du skal ha et rele med to tynne ledninger og to litt tykkere. Det releet forskyner glødepluggene med strøm, så de har et ganske grovt tverrsnitt. Har du fulgt ledningene? På min 4LHA 2004 modell fulgte jeg ledningen fra glødepluggene til ettervarmen, da kom jeg til et rele. Der tok jeg ut den ene ledningen til styrestrømmen, tapet og stripset den fast ved siden av. Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
jørn Svart 16.Juni.2020 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 16.Juni.2020 Takk @Komodo Har ikke gjort noen undersøkelser, gjettet bare på at det var den. Da får jeg lete videre. Den grønne jeg hadde bildet av lenger opp er den man ser mellom sjøvannsfilteret og ekspansjonstanken. Hvor sitter glødepluggene? Sitér dette innlegget Link to post
Grand Banks jr Svart 16.Juni.2020 Link til dette innlegget Svart 16.Juni.2020 Bare nysgjerrig: Hvorfor er det ettervarme på motoren opprinnelig , og hvorfor trengs den ikke nå? Sitér dette innlegget Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO) Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B Link to post
VegJoh Svart 16.Juni.2020 Link til dette innlegget Svart 16.Juni.2020 jørn skrev On 16.6.2020 at 5.13: Hvor sitter glødepluggene? Vis hele sitatet Glødepluggen sitter i den orange ringen jeg har markert på bildet ditt. Releet som styrer den, sitter originalt montert på montert på (i ditt tilfelle) babord side, der jeg har markert med en rosa ring. Litt vanskelig å se hva som er releet på bildet, men følg kablingen fra pluggen, så finner du styringsreleet. Jeg har tidligere postet denne skissen om hvordan det er lagt opp i en tidligere tråd, men kan poste den igjen. PS! Legg merke til at det er anvisninger fra begge sider av motoren på tegningen: Grand Banks jr skrev On 16.6.2020 at 5.26: Hvorfor er det ettervarme på motoren opprinnelig Vis hele sitatet Den sitter på innsugsmanifolden og er vel der for å varme opp luften som kommer inn i brennkammeret ved oppstart, slik at det blir mindre røyk og utslipp ved kaldstart av motor. Den går i ca. 6 minutter etter oppstart og trekker store mengder strøm. Dvs. På min motor der det er en 80 amp lader, så er jeg fortsatt godt på minussiden på strøm når glødepluggen er på. Spenning kan da ligge på 11,6 Volt, mens spenningen spretter opp i normal ladespenning fra 13,4 - 14+ når releet slår ut. Dette temaet er forøvrig også debattert tidligere blandt annet i disse trådene: Sitér dette innlegget D5L Skibsplast 14 | Hobby 445 Exclusive | Uttern D55 | Askeladden 705 Voyager | Marex 280 Holiday | HR 435 | Viksund 310 St.cruz Link to post
jørn Svart 16.Juni.2020 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 16.Juni.2020 Takker og bukker @VegJoh for detaljert forklaring. Da får jeg se på det når det er mulig å gjøre noe fysisk arbeid i finværet. Sitér dette innlegget Link to post
Kjellg Svart 16.Juni.2020 Link til dette innlegget Svart 16.Juni.2020 Kom i forbindelse med at også motorer skulle være CE merket fra 2006. Er blitt fortalt at Yanmar klarte akkurat å få denne innenfor kravene med denne glødingen. Tiden den ligger inne er ikke fast, tiden den er aktiv varierer med temperatur. Sitér dette innlegget Link to post
VegJoh Svart 16.Juni.2020 Link til dette innlegget Svart 16.Juni.2020 @jørn, her er et bilde som viser delene: Orange ring = 119575-77050 = Glødepluggen som sitter i insugsmanifolden. Rosa ring = 119575-77060 = Selve releet. (Det ser ut som det er det man skimter toppen av på ditt bilde) Gul ring = Koblingen til styrestrømmen til releet. Rød ring = 119575-77070 (evt. 77071) = Kontrollboksen. Sitér dette innlegget D5L Skibsplast 14 | Hobby 445 Exclusive | Uttern D55 | Askeladden 705 Voyager | Marex 280 Holiday | HR 435 | Viksund 310 St.cruz Link to post
jørn Svart 16.Juni.2020 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 16.Juni.2020 @VegJohVil det si at det et den gule ringen som kobles ut? Kan man koble ut den røde ringen? Den er mye enklere å komme til. Sitér dette innlegget Link to post
VegJoh Svart 17.Juni.2020 Link til dette innlegget Svart 17.Juni.2020 jørn skrev On 16.6.2020 at 20.36: Vil det si at det et den gule ringen som kobles ut? Vis hele sitatet Ja, det stemmer. Se på bildene jeg har lagt ved under teksten her. Her sitter koblingen til styrestrømmen. Er festet med en flergangsstrips, som løsnes for å få litt mer «arbeidsrom». Koblingen taes fra hverandre og således har du koblet fra styringsstrømmen til releet. Bruk tape og «isoler» begge sider av koblingen for møkk og kortslutning etter at den er tatt fra hverandre. Sitér dette innlegget D5L Skibsplast 14 | Hobby 445 Exclusive | Uttern D55 | Askeladden 705 Voyager | Marex 280 Holiday | HR 435 | Viksund 310 St.cruz Link to post
Komodo Svart 17.Juni.2020 Link til dette innlegget Svart 17.Juni.2020 Hvis ikke det går nå så vet ikke jeg. Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
Kjellg Svart 17.Juni.2020 Link til dette innlegget Svart 17.Juni.2020 Synes egentlig den pluggen er veldig lett og fort gjort å splitte. Selv så kobler jeg til og fra flere ganger i året, alt etter humøret ;) Isolerer også begge ender. Sitér dette innlegget Link to post
jørn Svart 17.Juni.2020 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 17.Juni.2020 @VegJoh Ser ut som lærebok dette her. Da var det gjort. Takk for ekstremt detaljert og pedagogisk forklaringer. Komodo skrev On 17.6.2020 at 12.14: Hvis ikke det går nå så vet ikke jeg. Vis hele sitatet Hadde det ikke gått etter de forklaringene hadde jeg plassert verktøykassa laaaaangt inne i skapet sammen med selvtilliten, hehe Sitér dette innlegget Link to post
VegJoh Svart 17.Juni.2020 Link til dette innlegget Svart 17.Juni.2020 jørn skrev On 17.6.2020 at 19.14: Takk for ekstremt detaljert og pedagogisk forklaringer Vis hele sitatet Bare hyggelig Sitér dette innlegget D5L Skibsplast 14 | Hobby 445 Exclusive | Uttern D55 | Askeladden 705 Voyager | Marex 280 Holiday | HR 435 | Viksund 310 St.cruz Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.