Jump to content

Volvo penta AQAD40B kjøler dårlig

m.andersen

Recommended Posts

Hei! Jeg har en aqad 40b som jeg sliter med kjøling. Den kjøler veldig bra på rundt 2000 omdreininger men når jeg drar båten opp i plan stiger temperaturen mot 100 grader, om jeg da snakker av igjen  synker den raskt ned til 75 grader. Jeg har i vinter hatt ut å renset alle kjølerene. Impeller er byttet i fjor sommer og kjørt systemrens på både fersk og saltvannsiden. Noen som har tips til videre feilsøking?

Ryker den hvitt bak når du ligger i plan? Hvilken båt har du?

Hvis det ryker hvitt (damp) så kan det være et tegn på at saltvannet har for lav hastighet og derfor blir for varmt. Da ligger gjerne feilen der slik jeg har forstått det.

Forslag:

1) Sjekk impeller. 

Er impeller inspisert i år? Den kan ta kvelden selv om den normalt sett ikke skulle gjort det.

2) Sjekk slangene
Sjekk om en slange er delaminert inni. Da vil den få en utposing inni som øker når det blir varmere og begrense sirkulasjonen. Jeg har en 40A motor, og tror at den ene slangen min er delaminert inni. Skal byttes i år. 

3) Sjekk termostatene. 

Du har vel to stykker, (?) og de skal ha ulik åpningstemp. Ta dem ut og "kok" dem i en gryte hjemme. Se når de åpner. Mål temp i vannet. Lurer på om det er på 72 og 78 grader disse skal åpne. Mener det er det på min i alle fall. 

Min TMD40A blir først varmere enn 75 grader ved ca 2500 o/ min . Så frem til da er det primært den ene termostaten som er åpen, og den andre skal øke gjennomstrømningen etter det. 

Har du hatt den båten lenger, og var den bedre før? Har du evt. montert eller byttet varmtvannstank eller tilsvarende etterpå?

Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO)
Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B

Grand Banks jr skrev 9 minutter siden:

Ryker den hvitt bak når du ligger i plan? Hvilken båt har du?

Hvis det ryker hvitt (damp) så kan det være et tegn på at saltvannet har for lav hastighet og derfor blir for varmt. Da ligger gjerne feilen der slik jeg har forstått det.

Forslag:

1) Sjekk impeller. 

Er impeller inspisert i år? Den kan ta kvelden selv om den normalt sett ikke skulle gjort det.

2) Sjekk slangene
Sjekk om en slange er delaminert inni. Da vil den få en utposing inni som øker når det blir varmere og begrense sirkulasjonen. Jeg har en 40A motor, og tror at den ene slangen min er delaminert inni. Skal byttes i år. 

3) Sjekk termostatene. 

Du har vel to stykker, (?) og de skal ha ulik åpningstemp. Ta dem ut og "kok" dem i en gryte hjemme. Se når de åpner. Mål temp i vannet. Lurer på om det er på 72 og 78 grader disse skal åpne. Mener det er det på min i alle fall. 

Min TMD40A blir først varmere enn 75 grader ved ca 2500 o/ min . Så frem til da er det primært den ene termostaten som er åpen, og den andre skal øke gjennomstrømningen etter det. 

Har du hatt den båten lenger, og var den bedre før? Har du evt. montert eller byttet varmtvannstank eller tilsvarende etterpå?

Hei takk for hurtig respons!

Jeg har en joda 7900 og kan ikke se at den ryker noe særlig.

Jeg har hatt båten i to sesonger nå å det virker som det kommer når det blir varmere i vannet så dette tyder vel på at det er saltvannsiden?

Jeg har prøvd å ta ut termostatene det resulterte bare i at den brukte lenger tid på å gå varm. Har også koblet ut varmtvannsbereder for og utelokke denne. Hvilke slanger tenker du på og hvordan kan jeg se om de er delaminerte?

Sjøfnugg skrev Just now:

Gjennomstrømming kan bli dårligere av rust i eksosbendet også.... en ide og sjekke om det ser bra ut, om du ikke har vært på det allerede👍

Har hatt av eksosbendet å det så ganske greit ut bortsett fra litt tæring der saltvannet går inn men trur ikke dette hindrer gjennomstrømningen.

Det kan også være S-slangen mellom drev og bakplate. Teoretisk kan den bli suget flat og stoppe vannet.

Om dette kun skjer i plan, er det en mulighet for at det blir sugd inn luft mellom drev og bakplate (sprukket eller løs slangestuss).

Har du sjekket at det ikke er noe som sperrer vannintaket i drevet? Et blåskjell langt oppi? 

m.andersen skrev for 2 timer siden:

Hvilke slanger tenker du på og hvordan kan jeg se om de er delaminerte?

Jeg vet ikke helt hvordan det er med slanger på 40B versus 40A, Det er forskjellige kjølere på dem, og din har intercooler noe min ikke har. Men etter kjøler har jeg en slange som går som en U. Den tror jeg er delaminert. Kan skimte en "boble" inni den. Den skal byttes i år. 

"Boblen" vil øke i volum ved varm slange, og dermed strupe vanngjennomgangen.

Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO)

Gullfisk skrev for 6 timer siden:

På 40B er det vel en skillevegg i gummi mellom saltvann inn og ut av veksler mener jeg. Om denne gir seg, vil noe vann ta snarveien med dårligere gjennomstrømning/kjøling som resultat. 

Ja det stemmer, tenkte jeg skulle prøve å bytte denne.

Bårdp skrev for 4 timer siden:

Den slangen mellom drevet og sjoldet er er en skikkelig luring. Jeg hadde vel omentrent samme problemstillingen som du nå har for mange år siden. Og det viste seg til slutt å være den slangen som var delaminert. Var ikke mulig å se men når den ble byttet var motoren i orden.

Jeg så at den slangen var litt morken når jeg monterte drevet så kanskje det er den som er problemet.

Redigert av m.andersen (see edit history)

Mål temp på motor (varmeveksler) med et IR temp måler som kontroll av temp instrument. Bare for å være sikker på at referansemålingen din er riktig.

Når det er sagt så har jeg TMD40A og der sliter jeg med det samme. Det er samme motor bare du har intercooler og jeg mener du har en litt mer effektiv varmeveksler enn min. Har ennå ikke funnet årsaken. 

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...