m.andersen Startet 14.Juni.2020 Del på Facebook Startet 14.Juni.2020 Hei! Jeg har en aqad 40b som jeg sliter med kjøling. Den kjøler veldig bra på rundt 2000 omdreininger men når jeg drar båten opp i plan stiger temperaturen mot 100 grader, om jeg da snakker av igjen synker den raskt ned til 75 grader. Jeg har i vinter hatt ut å renset alle kjølerene. Impeller er byttet i fjor sommer og kjørt systemrens på både fersk og saltvannsiden. Noen som har tips til videre feilsøking? Sitér dette innlegget Link to post
Grand Banks jr Svart 14.Juni.2020 Del på Facebook Svart 14.Juni.2020 Ryker den hvitt bak når du ligger i plan? Hvilken båt har du? Hvis det ryker hvitt (damp) så kan det være et tegn på at saltvannet har for lav hastighet og derfor blir for varmt. Da ligger gjerne feilen der slik jeg har forstått det. Forslag: 1) Sjekk impeller. Er impeller inspisert i år? Den kan ta kvelden selv om den normalt sett ikke skulle gjort det. 2) Sjekk slangene Sjekk om en slange er delaminert inni. Da vil den få en utposing inni som øker når det blir varmere og begrense sirkulasjonen. Jeg har en 40A motor, og tror at den ene slangen min er delaminert inni. Skal byttes i år. 3) Sjekk termostatene. Du har vel to stykker, (?) og de skal ha ulik åpningstemp. Ta dem ut og "kok" dem i en gryte hjemme. Se når de åpner. Mål temp i vannet. Lurer på om det er på 72 og 78 grader disse skal åpne. Mener det er det på min i alle fall. Min TMD40A blir først varmere enn 75 grader ved ca 2500 o/ min . Så frem til da er det primært den ene termostaten som er åpen, og den andre skal øke gjennomstrømningen etter det. Har du hatt den båten lenger, og var den bedre før? Har du evt. montert eller byttet varmtvannstank eller tilsvarende etterpå? Sitér dette innlegget Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO) Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B Link to post
Sjøfnugg Svart 14.Juni.2020 Del på Facebook Svart 14.Juni.2020 Gjennomstrømming kan bli dårligere av rust i eksosbendet også.... en ide og sjekke om det ser bra ut, om du ikke har vært på det allerede👍 Sitér dette innlegget Link to post
m.andersen Svart 14.Juni.2020 Emnestarter Del på Facebook Svart 14.Juni.2020 Grand Banks jr skrev 9 minutter siden: Ryker den hvitt bak når du ligger i plan? Hvilken båt har du? Hvis det ryker hvitt (damp) så kan det være et tegn på at saltvannet har for lav hastighet og derfor blir for varmt. Da ligger gjerne feilen der slik jeg har forstått det. Forslag: 1) Sjekk impeller. Er impeller inspisert i år? Den kan ta kvelden selv om den normalt sett ikke skulle gjort det. 2) Sjekk slangene Sjekk om en slange er delaminert inni. Da vil den få en utposing inni som øker når det blir varmere og begrense sirkulasjonen. Jeg har en 40A motor, og tror at den ene slangen min er delaminert inni. Skal byttes i år. 3) Sjekk termostatene. Du har vel to stykker, (?) og de skal ha ulik åpningstemp. Ta dem ut og "kok" dem i en gryte hjemme. Se når de åpner. Mål temp i vannet. Lurer på om det er på 72 og 78 grader disse skal åpne. Mener det er det på min i alle fall. Min TMD40A blir først varmere enn 75 grader ved ca 2500 o/ min . Så frem til da er det primært den ene termostaten som er åpen, og den andre skal øke gjennomstrømningen etter det. Har du hatt den båten lenger, og var den bedre før? Har du evt. montert eller byttet varmtvannstank eller tilsvarende etterpå? Hei takk for hurtig respons! Jeg har en joda 7900 og kan ikke se at den ryker noe særlig. Jeg har hatt båten i to sesonger nå å det virker som det kommer når det blir varmere i vannet så dette tyder vel på at det er saltvannsiden? Jeg har prøvd å ta ut termostatene det resulterte bare i at den brukte lenger tid på å gå varm. Har også koblet ut varmtvannsbereder for og utelokke denne. Hvilke slanger tenker du på og hvordan kan jeg se om de er delaminerte? Sitér dette innlegget Link to post
m.andersen Svart 14.Juni.2020 Emnestarter Del på Facebook Svart 14.Juni.2020 Sjøfnugg skrev Just now: Gjennomstrømming kan bli dårligere av rust i eksosbendet også.... en ide og sjekke om det ser bra ut, om du ikke har vært på det allerede👍 Har hatt av eksosbendet å det så ganske greit ut bortsett fra litt tæring der saltvannet går inn men trur ikke dette hindrer gjennomstrømningen. Sitér dette innlegget Link to post
Sjøfnugg Svart 14.Juni.2020 Del på Facebook Svart 14.Juni.2020 Det kan også være S-slangen mellom drev og bakplate. Teoretisk kan den bli suget flat og stoppe vannet. Om dette kun skjer i plan, er det en mulighet for at det blir sugd inn luft mellom drev og bakplate (sprukket eller løs slangestuss). Har du sjekket at det ikke er noe som sperrer vannintaket i drevet? Et blåskjell langt oppi? Sitér dette innlegget Link to post
Grand Banks jr Svart 14.Juni.2020 Del på Facebook Svart 14.Juni.2020 m.andersen skrev for 2 timer siden: Hvilke slanger tenker du på og hvordan kan jeg se om de er delaminerte? Jeg vet ikke helt hvordan det er med slanger på 40B versus 40A, Det er forskjellige kjølere på dem, og din har intercooler noe min ikke har. Men etter kjøler har jeg en slange som går som en U. Den tror jeg er delaminert. Kan skimte en "boble" inni den. Den skal byttes i år. "Boblen" vil øke i volum ved varm slange, og dermed strupe vanngjennomgangen. Sitér dette innlegget Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO) Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B Link to post
Gullfisk Svart 14.Juni.2020 Del på Facebook Svart 14.Juni.2020 På 40B er det vel en skillevegg i gummi mellom saltvann inn og ut av veksler mener jeg. Om denne gir seg, vil noe vann ta snarveien med dårligere gjennomstrømning/kjøling som resultat. Sitér dette innlegget Link to post
m.andersen Svart 15.Juni.2020 Emnestarter Del på Facebook Svart 15.Juni.2020 Gullfisk skrev for 6 timer siden: På 40B er det vel en skillevegg i gummi mellom saltvann inn og ut av veksler mener jeg. Om denne gir seg, vil noe vann ta snarveien med dårligere gjennomstrømning/kjøling som resultat. Ja det stemmer, tenkte jeg skulle prøve å bytte denne. Sitér dette innlegget Link to post
Bårdp Svart 15.Juni.2020 Del på Facebook Svart 15.Juni.2020 Den slangen mellom drevet og sjoldet er er en skikkelig luring. Jeg hadde vel omentrent samme problemstillingen som du nå har for mange år siden. Og det viste seg til slutt å være den slangen som var delaminert. Var ikke mulig å se men når den ble byttet var motoren i orden. Sitér dette innlegget Link to post
m.andersen Svart 15.Juni.2020 Emnestarter Del på Facebook Svart 15.Juni.2020 (redigert) Bårdp skrev for 4 timer siden: Den slangen mellom drevet og sjoldet er er en skikkelig luring. Jeg hadde vel omentrent samme problemstillingen som du nå har for mange år siden. Og det viste seg til slutt å være den slangen som var delaminert. Var ikke mulig å se men når den ble byttet var motoren i orden. Jeg så at den slangen var litt morken når jeg monterte drevet så kanskje det er den som er problemet. Redigert 15.Juni.2020 av m.andersen (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Goddis77 Svart 15.Juni.2020 Del på Facebook Svart 15.Juni.2020 Byttet denne slangen før sesongen. Fant da skjell inni huset mellom drevet og motor. Hadde ikke sett/ visst om dette her hvis ikke. Sitér dette innlegget Link to post
m.andersen Svart 17.Juni.2020 Emnestarter Del på Facebook Svart 17.Juni.2020 Var nede i båten i dag å byttet den gummimuffa bak varmeveksleren. Når jeg testkjørte den da så kjøla den mye bedre men den stabiliserte seg ikke før den nådde par å 90 grader dette er vel litt høyt og vil vel bare øke samtidig som temperaturen i havet? Sitér dette innlegget Link to post
Grand Banks jr Svart 17.Juni.2020 Del på Facebook Svart 17.Juni.2020 Mål temp på motor (varmeveksler) med et IR temp måler som kontroll av temp instrument. Bare for å være sikker på at referansemålingen din er riktig. Når det er sagt så har jeg TMD40A og der sliter jeg med det samme. Det er samme motor bare du har intercooler og jeg mener du har en litt mer effektiv varmeveksler enn min. Har ennå ikke funnet årsaken. Sitér dette innlegget Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO) Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.