Jump to content

Gir slurer (mister motorkraft) på FM S2 og rettigheter etter kjøp

Magica74

Recommended Posts

Jeg har en Sjømann 22, med en FM S2-motor.
Den er kjøpt i mars, selger sa motoren var nyoverhalt, men det var den ikke, så jeg har og har hatt masse problemer med den.
Det siste nå, er at motorkraften (fremdriften) stopper nesten opp under gang.
Propellvridningen fungerer, men akslingen holder ikke den roteringshastighet, som turtallet skulle tilsi.

Jeg har justert friksjonsskruene mot koningen på kammen, slik at de er strammere enn de var.
Men, allikevel glipper de i fart og man kan høre skrapelyder fra under lokket som de sitter under, når man drar propellvridningsspaken oppover (fremover).
Når dette skjer, mister den totalt fremdrift og går heller ikke i revers. Motoren går fint.
Man kan egentlig høre at den glipper, fordi da går turtallet opp.

girveksling.jpg.6369fd2483671f2725ce40791f0ec3b4.jpg

1225805947_lokktilgirveksling.jpg.03b4bb83f42eddc0612bd0648a0ea139.jpg

Noen som har peiling, eller lyst til å hjelpe meg? Båten står i Moss.

Jeg lurer også på en annen ting:
Når det står i en annonse at motoren er nyoverhalt (gått 150 timer), man må kun bytte en gass-wire og batteriet er litt dårlig. Men båten selges som den er...
Hva har man å gå på da? Selger nekter å svare på henvendelser.
Jeg kjøpte den for 14.000,- og har kostet på den ca 10.000,- til, nå har jeg ikke mere penger å bruke på denne båten.
Regnet jo med at ble ble noen ekstra tusenlapper, men det får være grenser.

Jeg har hatt flg. problemer:

1. Hele kontrollboksen var ødelagt og styrespaken knekt inni (det var ikke wire)
2. Forgasseren var ødelagt, rustet hull i og det fosset bensin av den (måtte kjøpe ny).
3. Manifolden er rustet opp på innsiden og det er eksoslekkasje fra den, pakningen og eksosrøret ut derfra.
4. Startrelè kortsluttet, så det måtte byttes
5. Batteri var ikke bare dårlig, det manglet helt.
6. Ikke noe strøm annet enn tenninga virker
7. Kjølesystemet er montert med gardena-koblinger
8. Det fantes ikke fett i noen fettkopper
9. Eier hadde fylt på nesten 2 liter olje for MYE, så det tøt olje opp igjennom stemplene og tennpluggene ble våte av olje.

Han sa den var vinterkonservert, men det er umulig... det lå vann flere steder i systemet og gammel, inntørket olje og bensin i den ødelagte forgasseren.

Nesten alle disse tingene er ting man ikke ser når man sjekker den på land første gang.

Jeg vil legge til at i annonsen og kontrakten, står det at jeg har kjøpt en 27 fot FM-båt fra 1980.
Det jeg HAR kjøpt er en 22 fot Sjømann fra 1977.

Men - akkurat det aksepterte jeg, det er bare litt vanskelig å registrere en annen båt enn den jeg har papirer på.

Takk :)

En førti år gammel båt til kr 14000,- skal det mye til at man får medhold om man klager på ting som ikke virker.
Skal man gå på selger i slike tilfeller er sikreste vei å angripe saken på å kreve kjøpet hevet grunnet feilaktige opplysninger gitt av selger.
Der var det nok å ta av da du har kontrakt på en 27 fot og endte opp med 22 fot av ett annet merke samt opplysningene om ny overhalt motor.
Så skal du reklamere er det dette du må reklamere på slik jeg ser det.
Har dessverre ingen gode mekaniske råd og tips å gi deg  

Redigert av pipe (see edit history)

Prisen reflekterer vel tilstanden på båten på en grei måte vil jeg si. Så du har neppe noe å hente her. 

Det sies at når man kjøper båt så kjøper man et hull i sjøen til å kaste penger i. Det stemmer ofte, særlig når man kjøper billig. 

Jeg kjenner ikke til omstyring og kopling på FM motorer. Men skulle det ikke ha vært olje nedi der?

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi

Hadde også slik sluring på min FM i gamle dager. Der var det stramming av kon som måtte til. 

Det skal være olje nedi der ja, den deles vel mellom motor / gir, så når du har riktig mengde olje på motor så skal også giret være 'ferdig fylt'.

Når du strammer kon er det uhyre viktig at dette gjøres likt på begge sider, ellers blir belastningen skev. 

Etter husken så strammes de slik at det gir en passe motstand når du kobler inn propellakslingen med motor av. 

Jeg er enig i det enkelte sier at i denne prisklassen kan det være lite lønnsomt å reklamere. Allikevel har man som selger et stor ansvar så fort begrepet overhalt tas i bruk. Overhalt motor innebærer i de fleste tilfeller full gjennomgang av alle vitale komponenter, noe som tydeligvis ikke er tilfellet her. "Fikset på" burde det vel heller ha stått. Baatadvokaten har noen kommentarer på dette i sin del av forumet. Hvis du skal foreta deg noe ovenfor selger ville jeg valgt å heve kjøpet pga feil opplysninger.

Håper det ordner seg for deg, lykke til!

Færdes mye rundt Nøtterøy og Tjøme

Tusen takk, alle sammen. :)

Jeg er tydeligvis inne på riktig sted mht. girproblematikken. Men, jeg forstår ikke hvordan jeg skal få strammingen til å bli sittende permanent. Det virker som om låsemutterne av en eller annen grunn ikke låser systemet skikkelig.
Kan det være noe annet som gjør at det slurer? Jeg leste noe i FM-manualen om bremsebånd og bremsebåndaksel, men skjønner ikke hva det er, eller om det har noen betydning?

Ps. Ja, det er olje nedi der. Masse olje :) Måtte tappe ut nesten 2 liter...

Jeg har også tenkt på at prisen var såpass lav at jeg måtte regne med noe småtteri... Men jeg var først av 17 andre kjøpere på lista og trodde jeg hadde gjort et kupp (med nyoverhalt båtmotor til den prisen).
Den er jo malt i pen rødfarge, men. Tydeligvis helt bevisst for at den skal SE nyoverhalt ut.

Jeg har tenkt på at hvis jeg skulle hevet kjøpet, kan jeg da kreve alle omkostninger for å få den i orden (uten hell) dekket også? Båtplass, kranleie, hengerleie, maling, nye båtputer osv, osv?
Jeg tilbød selger å gi meg tilbake 5.000,- for å dekke ny forgasser og kontrollboks, men han svarte ikke på det heller.

Hvis ikke jeg får orden på denne sluringen, er jeg fristet til å gi opp og kreve kjøpet hevet. (Det gjenstår fortsatt det elektriske og en løs gass-spak).

Men jeg orker nok ikke det helvete det medfører, samtidig som at jeg nå sitter med en ekstra utgift og en båt som ikke går.
Jeg er ufør (dvs dårlig råd) og alenemor (far lever ikke lenger) og tenkte jeg skulle ordne billig ferie for meg og barna... Så jeg måtte låne penger for å få kjøpt den. Men den gang ei!

Takk igjen, folkens :D

Ellers har det blitt en ganske fin båt:
IMG_20200524_145228.jpg.733a5a21e358e2755a28c9297f85986e.jpgIMG_20200524_145053.jpg.aec1ea41b06f13f6957c4f285fc750d5.jpgIMG_20200524_145025.jpg.b0445ac9cf82d0e7c767cba6d1616f4a.jpgIMG_20200524_145140.jpg.c45265846bc18ee432b8eaf0636e1714.jpgIMG_20200524_145134.jpg.da73e045c63463334082e58a99bf3dbd.jpgIMG_20200524_145220.jpg.0e1b1333d0bc887f35587104319500db.jpgIMG_20200528_173549.jpg.122d02b5e65efaa314609ad952f31388.jpg

Photos.zip

IMG_20200528_185740.jpg

IMG_20200524_145238.jpg

IMG_20200524_145030.jpg

Når du skal låse mutteren på plass, så bruk en fastnøkkel og hold igjen på justeringsskruen samtidig som du strammer opp låsemutteren mot flaten den ligger mot. Det skal sitte.

Kanskje du har kjøpt en nyovermalt motor istedenfor en nyoverhalt?

Ellers, du har nok ikke grunnlag for å kreve dine andre utgifter dekket ved heving av kjøp, også vil det nok påløpe nye utgifter ved heving, så som kranløft, transport, osv. 

I verste fall er det nok dessverre å anse disse pengene som tapt. 

når det er sagt, så har du en båt, og det skal mye til for å ta livet av både båt og motor, og, så jeg ville brukt litt tid på å få dette fikset, så er det bare å nyte båtlivets mange gleder fremover. Du skriver ikke noe om hvor du bor, det er ikke umulig at noen fra BP  kunne svingt nedenom og hjulpet litt.

Redigert av valvolainen (see edit history)

Jeg hadde gått til selger og forlangt ny kontrakt på rett båt, med prisavslag på 1000kr for hver fot som mangler.

Ville sendt mail til RS og spurt om hvordan de stiller seg til registrering av båten når salgskontrakten er feil. 

Ellers er vel Politiet rette sted når en ikke får vare som er i henhold til kontrakt, dette  må da være ren svindel.

Redigert av Roger jo (see edit history)

Kokekyndig maskinist kjent på kysten.

Takk for svar, Valvolainen. Jeg tenker litt det samme som deg.. Men nå har jeg brukt 3 måneder på å få den i orden og jeg er sjuk og bestemte meg for å spesifikt kjøpe denne fordi den hadde nyoverhalt motor. Jeg har ingen problemer med å male, pusse, trekke om seter osv ,men å skru motor var det siste jeg orket nå.
Men joda, jeg bor i Moss, så kunne vel spandert en kasse øl på en sjøulk, eller en 500-lapp på en eller annen som hadde alt for lite å drive med. ;)

Roger jo: Takk for svaret :) Ja, jeg prøvde meg på å kreve prisavslag, men 1000,- pr fot kunne jeg nok ikke krevd, fordi jeg så umiddelbart at båten ikke var 27 fot, jeg målte den også før jeg kjøpte den og sa til selger at: Du har skrevet feil lengde på båten, men det er greit, fordi jeg ønsker ikke en så stor båt. Det blir bare dyrere båtplass for meg. Men så lenge motoren er nyrestaurert og i orden, som det står i annonsen, så tar jeg den. Dette bekreftet han.
Så ja, det er vel svindel vil jeg si. En hver som selger noe i den stand og påstår det er i strøken stand, for deretter å nekte å svare på meldinger, vil jeg kalle en svindler. De fleste andre ville blitt lei seg og forsøkt å rette opp feilene igjen.

Jo, det er nok så. Men om man oppdager feil som man mener selger skal fikse må man gi dem sjansen til det, og ikke begynne å legge ut penger og fikse selv først. Men nå virker det som om du har fikset det meste selv allerede, kun en siste justering av koplingen som mangler. Jeg ville prøvd å få kontakt med noen som kjenner til FM motorer, og fått denne til å justere. Så er du klar for en fin sommer på sjøen. 

Ellers er det ganske vanlig at selgere tror nyovermalt og nyoverhalt er samme sak. Enkelte tror til og med at de har overhalt motoren når de har skiftet olje på den!

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Magica74 skrev for 7 timer siden:

Ja, jeg prøvde meg på å kreve prisavslag, men 1000,- pr fot kunne jeg nok ikke krevd, fordi jeg så umiddelbart at båten ikke var 27 fot, jeg målte den også før jeg kjøpte den og sa til selger at: Du har skrevet feil lengde på båten, men det er greit, fordi jeg ønsker ikke en så stor båt. Det blir bare dyrere båtplass for meg. Men så lenge motoren er nyrestaurert og i orden, som det står i annonsen, så tar jeg den. Dette bekreftet han.

Der forsvant ankepunktet , lykke til med  båten og nymalt motor.

Kokekyndig maskinist kjent på kysten.

• 3 uker senere...

Gratulerer masse med en slik båt. Føler endel med deg, kjøpte en identisk for 5 år siden for 20 000,-. Viktigste var den så bra ut innvendig for det er mye arbeid. Bygd i 1974 med S-2 og dynastarter. Men jeg endte som deg, første året masse elektrisk, roret ut av stilling, hoste og harket. Ny kalesje 15000,- og endel småting ble fort 10 til. Så var det sluring i fjorden og halv fart. Året etter var det propellen i en Stein men det skal ikke selger ha på seg..... så stod den på land året etter og i høst løsnet ikke stemplene. Men ingenting av dette reklamerte jeg på men som endel av kjøpet. I tillegg bodde en av byens glade fugler i båten og når jeg flyttet den så stjal han den og kjørte den like gjerne på diesel..... Nå bestemte jeg meg å skru alt av motor fra hverandre og har nå slått ut stempler og fôringer og alt sammen. Har fått tak i alt av deler hos Fredriksstad motor som han som driver det har funnet frem. Du bor i Moss og muligheter det! Deler ble 12-15000,- i  og nå renset motorblokka for 8000,- og tettet ett hull. Nå har jeg fått alt sammen på igjen etter 50 timers arbeid selv i garasjen. Idag var det sjøsetting og motoren startet som bare det! Det var deilig.! Men det har kostet, men når det gjelder båt må en velge det som hobby! Jeg er blitt FM motor entusiast. Din ser jo flott ut innvendig så håper du nyyyyter den nå! ??

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...