KalleAnka Startet 14.Juni.2020 Link til dette innlegget Startet 14.Juni.2020 Solgte en eldre utenbordsmotor nylig til en kar. Både jeg og kjøper startet den opp for å se at alt var ok. Jeg viste han alt jeg visste om motoren, selv om kjøper reagerte på noe kjøpte han den. I etterkant har han angivelig lest seg opp på motoren og mener at alt ikke er som det skal være. For meg har den virket helt fint som den var, og jeg har ikke reagert på noe. Nå vil han heve kjøpet eller få meg til å betale for å fikse det han mener er galt som jeg ikke har reagert på. Jeg vil ikke være kjip og vil prøve å løse situasjonen best mulig. Spørsmålet er bare hvem som har rett når jeg som selger har solgt en vare i god tro på at alt er som det skal? Kjøper kommenterte ting under veis som sagt, men han sjekker ikke opp i dette før etter handelen, og krever nå fiks, avslag, eller heving av kjøpet. Siden det var en billig motor skrev vi ikke kontrakt, men har det meste av kommunikasjon på sms osv. Jeg er litt usikker på hva som er riktig å gjøre her. Jeg har solgt bil før hvor jeg ble lurt. Kjøper fikk den nesten gratis fordi han mente den hadde så mange feil også solgte han den to dager etter for 3 ganger så mye. Link to post
Ttor Svart 15.Juni.2020 Link til dette innlegget Svart 15.Juni.2020 Her er det bare å sitte rolig i båten. Høres ut som du har ditt på det tørre. Link to post
ivar Svart 15.Juni.2020 Link til dette innlegget Svart 15.Juni.2020 derfor jeg bare kjøper og aldri selger Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
Sjeldenutpå Svart 15.Juni.2020 Link til dette innlegget Svart 15.Juni.2020 Uff då, tar aldri slutt med tvister ifbm kjøp og salg. Det høres ut som det kan dreie seg om ein tohatsu 9,9 til 5000kr, men det kan også være ein 275hester til 90.000kr. Så eit generelt råd blir vanskeleg å gi synest eg. Yanmar 6LYA-STP 340hk Link to post
Hakkannen Svart 15.Juni.2020 Link til dette innlegget Svart 15.Juni.2020 (redigert) KalleAnka skrev for 15 timer siden: Kjøper kommenterte ting under veis som sagt, men han sjekker ikke opp i dette før etter handelen, og krever nå fiks, avslag, eller heving av kjøpet. Kommenterte kjøper ting under veis før handelen ble inngått? Som han nå klager på? Da har kjøper en tynn sak. Eller nei, han har ikke en sak. Hvis overnevnte er tilfelle hadde jeg ikke kommet ham i møte på noe vis. Nytter ikke å komme etterpå å påpeke ting man var fullt klar over da handelen ble inngått. Redigert 15.Juni.2020 av Hakkannen (see edit history) Link to post
KalleAnka Svart 15.Juni.2020 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 15.Juni.2020 (redigert) Jeg vil ikke skrive for mye i fare for å identifisere saken. Det er snakk om en rimelig motor uten mange nuller. Jeg har pratet med verkstedet og det kjøper mener er en mangel er ikke en mangel. Kjøper mener at det er noe på motoren som ikke virker, men i følge verkstedet og papirer jeg har funnet mangler motoren funksjonen selger mener er defekt. Det blir som å klage på at powetrim ikke virker når motoren ikke har dette. Nå truer kjøper med forbrukerrådet. Kjøper undret seg som sagt over motoren, men betalte og tok den med seg og klaget senere. Redigert 15.Juni.2020 av KalleAnka (see edit history) Link to post
Hulda Svart 15.Juni.2020 Link til dette innlegget Svart 15.Juni.2020 Kjøper har kontrollert varen, kommentert, akseptert tilstand og pris. Kjøper kan ikke forvente noe som helst. Dette er en vare som er gsmmel, brukt, billig med på-gata-garanti, som vi sa før i tiden. Jeg vet ikke hvordan du vil svare vedkommende, men vær sparsom med kommentarene. Den første setningen jeg skrev er vel juridisk spiselig, antar jeg. Link to post
nomen Svart 15.Juni.2020 Link til dette innlegget Svart 15.Juni.2020 (redigert) La han nå bare kontakte forbrukerrådet, det er da ikke noen trussel, de biter ikke? Om verkstedet sier at det han hevder er mangel, ikke er mangel, har han jo ikke noe å gå til forbrukerrådet med. Evt. la han heve kjøpet, om det kun er snakk om "noen tusenlapper", kan det være det enkleste. Jeg tilbydte han som kjøpte båt av meg det, da han begynte å gnåle om ting jeg hadde opplyst om ved salg, ble stille da. Redigert 15.Juni.2020 av nomen (see edit history) Hold kjeft,når du snakker til meg! Link to post
Fantino Svart 15.Juni.2020 Link til dette innlegget Svart 15.Juni.2020 (redigert) Samme tenkte jeg. Be han levere den tilbake i nøyaktig samme stand så får han hevet kjøpet. Du forbeholder deg selvsagt retten til først å verifisere om motoren er blitt skadet eller feiloperert mens den har vært i kjøpers varetekt. Red: Og neste gang du selger noe gjør du akkurat likt, bare med den forskjellen at du skriver ned all info du gir til selger og får hans signatur på at infoen er mottatt. Feks ved å bruke Båtadvokatens utmerkede kontraktsmal som du finner på sidene hans. Redigert 15.Juni.2020 av Fantino (see edit history) Link to post
KalleAnka Svart 15.Juni.2020 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 15.Juni.2020 Det ene verkstedet jeg pratet med mente at motoren burde ha det som angivelig ikke virket, men han baserte seg på 2020 modellen som er oppgradert. Han tok seg ikke tid til å sjekke serienummeret. De andre verkstedene mente den var helt i orden ut i fra min beskrivelse. Dette er en motor som er vesentlig eldre enn 2020, og dokumentasjonen jeg fikk på motoren i dele registeret sier at motoren med det aktuelle serienummer ikke har den funksjonen kjøper mener er defekt. Den dokumentasjonen han kommer med er fra en lik motor med feil serienummer. Det er flere typer av motoren med ulike funksjoner. I papirene står det spesifisert at motorer med serienummer som starter på for eksempel A har den etterspurte funksjonen mens motorer som starter med B i serienummeret mangler dette. Hans motor er i "B" serien som ikke har denne funksjonen. Han mener på sin side at dokumentasjonen min er feil og det er han som har rett. Jeg hadde for eksempel en båt med innebordsmotor. Den kom i en D og en C versjon. Den ene hadde ekspasjonstank og ferskvannskjøling, den andre hadde ikke dette. Skulle jeg ha gått til selger og reklamert på at ferskvannskjølingen ikke virker når motoren min ikke hadde dette? Jeg kunne ha kommet med delelister til motoren som viste tydelig at den leveres med ferskvannskjøling. Problemet er at det ikke er samme motoren selv om de er helt like, så en hadde ikke hatt noe å stille opp med. Det eneste hadde vært hvis noen hadde bevisst blitt lurt. Link to post
KalleAnka Svart 15.Juni.2020 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 15.Juni.2020 Jeg tror jeg skal begynne å skrive kontrakt på alt jeg selger her etter. Jeg er egentlig flink til å gjøre det, men siden dette var en billig motor uten mye dilldall trodde jeg det var en enkel transaksjon. Link to post
Grand Banks jr Svart 16.Juni.2020 Link til dette innlegget Svart 16.Juni.2020 Eh... Jeg kjøpte en 4hk Yamaha brukt og var så forutinntatt på type motor at jeg glemte å sjekke en viss ting... Så da jeg kom hjem og satte motoren på båten så reagerte jeg på "noe" men kom ikke på hva det var. Selger hadde ikke oppgitt at det var lang stamme. Heller ikke kort. Hadde bare den beskrivende forklaringen "4hk totakter Yamaha til salgs". Jeg tenkte aldri på å reklamere med "mangel på vare ". Jeg hadde jo tross alt sett den og prøvekjørt den med muffe. Samt egenhendig lagt den i min bil. Dette var en motor med lang stamme og jeg ville ha kort... Nå var det ingen krise for den er bare en ekstramotor på fiskebåten, og bare opptiltet. Men det gjør jo at den er mindre omsettelig etterpå. Men selger hadde ikke lurt meg, det hadde jeg selv... I ditt tilfelle så har jo du dokumentasjon på at motor er slik den skal være. Da kan du enten kreve å få motor tilbake i samme stand som du solgte den og gi pengene tilbake bare for å slippe en ubehagelig kjøper, eller sitte stille og peke på dokumentasjonen. Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO) Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B Link to post
Knallipadden Svart 16.Juni.2020 Link til dette innlegget Svart 16.Juni.2020 (redigert) Grand Banks jr skrev 31 minutter siden: Eh... Jeg kjøpte en 4hk Yamaha brukt og var så forutinntatt på type motor at jeg glemte å sjekke en viss ting... Så da jeg kom hjem og satte motoren på båten så reagerte jeg på "noe" men kom ikke på hva det var. Selger hadde ikke oppgitt at det var lang stamme. Heller ikke kort. Hadde bare den beskrivende forklaringen "4hk totakter Yamaha til salgs". Jeg tenkte aldri på å reklamere med "mangel på vare ". Jeg hadde jo tross alt sett den og prøvekjørt den med muffe. Samt egenhendig lagt den i min bil. Dette var en motor med lang stamme og jeg ville ha kort... Nå var det ingen krise for den er bare en ekstramotor på fiskebåten, og bare opptiltet. Men det gjør jo at den er mindre omsettelig etterpå. Men selger hadde ikke lurt meg, det hadde jeg selv... I ditt tilfelle så har jo du dokumentasjon på at motor er slik den skal være. Da kan du enten kreve å få motor tilbake i samme stand som du solgte den og gi pengene tilbake bare for å slippe en ubehagelig kjøper, eller sitte stille og peke på dokumentasjonen. Jeg har faktisk klart noe liknende når jeg kjøpte en eldre båt med utenbordsmotor for å bruke mens jeg pusset opp den andre båten. ? Burde ha sett at motoren var for lang til båten, men kunne ikke komme etter å klage. Redigert 16.Juni.2020 av Knallipadden (see edit history) Link to post
Knallipadden Svart 16.Juni.2020 Link til dette innlegget Svart 16.Juni.2020 (redigert) § 16. Mangel Tingen har en mangel dersom a) den ikke er i samsvar med ett eller flere av kravene i § 15 b) selgeren ved kjøpet har forsømt å opplyse om forhold ved tingen eller dens bruk som han eller hun burde kjenne til, og som forbrukeren hadde grunn til å regne med å få, dersom unnlatelsen kan antas å ha virket inn på kjøpet c) den ikke svarer til opplysninger som selgeren i sin markedsføring eller ellers har gitt om tingen eller dens bruk, dersom selgeren ikke viser at opplysningene før kjøpet er rettet på en tydelig måte, eller at de ikke kan ha innvirket på kjøpet d) nødvendige opplysninger om installering, montering, bruk, stell og oppbevaring ikke følger med tingen. Første ledd bokstav c gjelder tilsvarende for opplysninger noen annen enn selgeren har gitt på tingens innpakning, i annonse eller annen markedsføring på vegne av selgeren eller tidligere salgsledd. Forbrukeren kan ikke gjøre gjeldende som en mangel noe han eller hun kjente eller måtte kjenne til ved kjøpet. Forbrukeren kan ikke gjøre gjeldende som en mangel noe som har sin årsak i materialer som er levert av forbrukeren. Dette gjelder likevel ikke dersom selgeren på grunn av materialenes uegnethet burde ha frarådet bruken av dem”. Redigert 16.Juni.2020 av Knallipadden (see edit history) Link to post
TrikkerN Lønning Svart 16.Juni.2020 Link til dette innlegget Svart 16.Juni.2020 KalleAnka skrev for 10 timer siden: Jeg vil ikke skrive for mye i fare for å identifisere saken. Det er snakk om en rimelig motor uten mange nuller. Jeg har pratet med verkstedet og det kjøper mener er en mangel er ikke en mangel. Kjøper mener at det er noe på motoren som ikke virker, men i følge verkstedet og papirer jeg har funnet mangler motoren funksjonen selger mener er defekt. Det blir som å klage på at powetrim ikke virker når motoren ikke har dette. Nå truer kjøper med forbrukerrådet. Kjøper undret seg som sagt over motoren, men betalte og tok den med seg og klaget senere. Kan ikke kjøpe bare ta det opp i forbrukerrådet da? Kjøper har jo undersøkelseplikt og slik jeg ser det har vedkommende ikke fulgt med i timen, dersom dette er en modell/type uten den funksjonen vedkommende mener mangler. Jeg - personlig skriver alltid kontrakt ved kjøp og salg. Link to post
Mouche Svart 16.Juni.2020 Link til dette innlegget Svart 16.Juni.2020 Hulda skrev for 12 timer siden: Kjøper har kontrollert varen, kommentert, akseptert tilstand og pris. Kjøper kan ikke forvente noe som helst. Dette er en vare som er gsmmel, brukt, billig med på-gata-garanti, som vi sa før i tiden. Jeg vet ikke hvordan du vil svare vedkommende, men vær sparsom med kommentarene. Den første setningen jeg skrev er vel juridisk spiselig, antar jeg. Slik tenker nok folk flest, men holder ikke juridisk etter hva jeg forstår. Som jeg oppfatter/skjønner situasjonen så er dette et kjøp som vil være dekket av Kjøpsloven med de rettigheter som fremkommer av denne, men det er nokså sparsomme opplysninger i saken mht alder, pris osv osv. Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post
Hulda Svart 16.Juni.2020 Link til dette innlegget Svart 16.Juni.2020 Sånn er det. Dog, om kjøper hevder mangel som beviselig ikke er inkludert i kjøpte produkt, er det vel ikke grunnlag for reklamasjon mot selger. Uansett om det er forbrukerkjøp eller ikke. Skulle i motsatt fall slik reklamasjon kunne gjøres gjeldende, ville det bli umulig å selge en brukt ting. Link to post
Mouche Svart 16.Juni.2020 Link til dette innlegget Svart 16.Juni.2020 Hulda skrev 16 minutter siden: Dog, om kjøper hevder mangel som beviselig ikke er inkludert i kjøpte produkt, er det vel ikke grunnlag for reklamasjon mot selger. Uansett om det er forbrukerkjøp eller ikke. Det sier seg vel nesten selv og ingen uenighet her. Usikker på hva du sikter til/referer til mht "Sånn er det." Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post
KalleAnka Svart 16.Juni.2020 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 16.Juni.2020 (redigert) Det er snakk om en motor fra begynnelse av 00 tallet som ble solgt for like mye som 2 bensintanken på en liten daycruiser eller skjærgårdsjeep. Kjøper prøvde motoren og så selv hvordan den virket. Han spurte meg om det som manglet på motoren, og jeg svare at den alltid har vært slik i mitt eie - at jeg hadde fått info om at den skulle være slik av forrige eier. Han kjøpte motoren og undersøkte når han kom hjem til seg selv videre. Da mente han å ha bevis for at det var noe galt med motoren fordi han fant en lik motor som hadde den funksjonen som manglet på den han hadde kjøpt av meg. Han viste til en motor med annen modellbetegnelse enn den jeg solgte. Det er flere utgaver av motoren. I papirer som jeg har klart å få tak i står det klart at motorer med modellbetegnelsen lik den jeg solgte ikke har funksjonen han mener er defekt. Han mener jeg tar feil. Han mener han ikke kan bruke motoren fordi den ikke har denne funksjonen. Likevel kjøpte han motoren når jeg sa at den var sånn, og har tydeligvis tenkt mye og angret på dette etterpå. Det kan jo også være at han har kjøpt motoren i håp om å lure den til seg nesten gratis. Det første han skrev var at han ønsket avslag så han kunne fikse den selv. Redigert 16.Juni.2020 av KalleAnka (see edit history) Link to post
perro Svart 16.Juni.2020 Link til dette innlegget Svart 16.Juni.2020 Hvilken funksjon er det snakk om som mangler , blir bare synsing når det blir fremlagt slik. Link to post
KalleAnka Svart 16.Juni.2020 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 16.Juni.2020 Jeg vil ikke identifisere saken. Det viktigste er at kjøper var obs på det han senere mener er en mangel. Likevel valgte han å kjøpe den. Han reklamerer med bakgrunn i at han ikke kan bruke motoren som følge av dette. Det er rart at han kjøper en motor som mangler noe i utgangspunktet hvis han ikke kan bruke den. Jeg tror derfor at han 1. angrer på kjøpet fordi han har gjort en tabbe eller 2. prøver å lure den til seg nesten gratis. Link to post
Mouche Svart 16.Juni.2020 Link til dette innlegget Svart 16.Juni.2020 Som du beskriver det så er dette bare til å le av etter mitt mening og bare å ønske ham lykke til videre med sin "klage". Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post
Hulda Svart 16.Juni.2020 Link til dette innlegget Svart 16.Juni.2020 Mouche skrev 1 time siden: Usikker på hva du sikter til/referer til mht "Sånn er det." Sikter til: Det tenker folk flest, er ikke sikkert at jussen er enig. Link to post
index Svart 16.Juni.2020 Link til dette innlegget Svart 16.Juni.2020 Slike kranglefanter blir du aldri ferdig med. Jeg ville ha tatt den tilbake og solgt den på ny. Denne gang med tydelig kontrakt. Billige påhengsmotorer er lettsolgte, så den er sikkert ikke noe problem å bli kvitt igjen. "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Recommended Posts
Du må være innlogget for å kunne svare.
Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.
Opprett ny konto
Gratis og helt uforpliktende
Klikk her for å opprette konto.Logg inn
Logg inn dersom du har konto
Logg inn