zooper Startet 15.Juni.2020 Link til dette innlegget Startet 15.Juni.2020 Hei, jeg må kjøpe ny propell da vulkaniseringen er gåen på propellen til en nylig bruktkjøpt motor (takk til alle dere som hjalp meg forstå hva problemet var). Nå lurer jeg på hvilken propell jeg bør kjøpe. Motor = Tohatsu 8hk, to-takter (26kg) Gummibåt = Quicksilver 300 Alu sport (oppblåsbar kjøl, aludørk, 49 kg) To voksne på til sammen 165kg pluss to barn (10 og 12 år, men vokser fort) Jolla gikk med propellen som står på akkurat i plan med to voksne, men ikke med et ekstra barn. Jolla tåler 15 hk, så mulig jeg bytter motor også. I alle tilfeller trenger jeg å sette i stand Tohatsuen med en propell som er nær originalen... aner bare ikke hva dette er. Under er skjema fra brukermanualen til motoren. Maritim ligger ikke så langt unna der jeg bor, så jeg kommer nok til å sjekke der først. Så, tips med lenker inn til deres nettbutikk hadde jeg satt ekstra stor pris på. Jeg klarer ikke omsette tabellen under til konkrete propellvalg - den sier meg ikke så veldig mye. Sitér dette innlegget Link to post
ivar Svart 15.Juni.2020 Link til dette innlegget Svart 15.Juni.2020 klarte du å tyde noe skrift på den propellen som sto på? Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
zooper Svart 15.Juni.2020 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 15.Juni.2020 Vanskelig å tyde. Jeg tror det står F 8.5 "F" er utydelig. Det kan også være "T" eller "1" Utover dette finner jeg ikke noen annen skrift eller logo... Sitér dette innlegget Link to post
ivar Svart 15.Juni.2020 Link til dette innlegget Svart 15.Juni.2020 da kan vi anta at stigning er 8,5" Om du går et trinn nedover i stigning til 7,5" så vil motoren jobbe lettere og klare å gi mer skyv , muligens på bekostning av litt fart med lett lastet båt Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
Linea Svart 15.Juni.2020 Link til dette innlegget Svart 15.Juni.2020 Jeg har testet forskjellige propeller på tilsvarende motor. Av en eller annen grunn er min erfaring at den beste er den som kan kjøpes på Ravn-Garage. Tror det er Quick Silver. Det er F 8,5 som har 8,5 tommer stigning, er ikke sikker på diameter. Kjøpte en på 8,5 tommer (Som maritim bestilte) men da ble det en ulelyd i enkelte situasjoner når vi kjørte så den gikk rett av igjen. Prøvde 9*9 tommer men den blir for stor. Koster endel, tror ca 1100. Lykke til Sitér dette innlegget Link to post
zooper Svart 17.Juni.2020 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 17.Juni.2020 Jeg har tatt en sjans og bestilt opp en 8,5X9 fra båtbua - vet ikke om det vil fungere. Forsdøkte å få svar fra Tohatsu-distributøren west system, men de svarer ikke. Sitér dette innlegget Link to post
Linea Svart 17.Juni.2020 Link til dette innlegget Svart 17.Juni.2020 Hadde de ikke på Ravns? Sitér dette innlegget Link to post
Kallethekid Svart 17.Juni.2020 Link til dette innlegget Svart 17.Juni.2020 Men hvis du hadde 8,5 i stigning og vil ha båten lettere i plan ville jeg heller gått ned til 7,5 en å gå opp til 9 tommer. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.