Jump to content

Motorbytte - Mercruiser 4,3 MPI ?


bmb

Recommended Posts

Vurderer å hive ut den gamle slitne V8'eren og sette i ny motor.

Båten er en Windy 24 MC. Litt usikker på hva den veier, men tror nok minst 2500 kg. med dagens motor.

 

Har blitt anbefalt Mercruiser 4,3 L MPI V6'er på 220 med Alpha One drev. Prisen på dette ligger på rundt 130'. Synes diesel blir veldig dyrt. KAD 43 fra ca. 250' og Mercruiser 4,2 D-T fra ca. 243'. Yanmar omtrent samme prisleie.

 

Litt usikker på om V6'eren er kraftig nok og om dette er det beste alternativet. Er det i tilfelle lurt å investere 12' ekstra i Bravo III drev ?

 

Synspunkter på dette ? Forslag til andre alternativer ? Hvor kan jeg forvente å få best pris og service i Østlandsområdet?

Link to post
Share on other sites

"Forslag til andre alternativer"

 

Har du vurdert å selge båten som den er, for så å legge det beløpet du snakker om for motor på toppen   -   og se hvilke båter du da kunne vurdere?

 

Jeg følger meg iallefall rimelig sikker på at du ville få mest båt for de samme pengene på den måten.

 

mvh

Poseidon

Link to post
Share on other sites

Ja, jeg forstår deg godt, svært godt....

 

Det er noe ekstra med det som man kanskje har hatt i mange år, spandert tid og penger, bygget inn utstyr og praktiske finesser både her og der.

 

Men, er man heldig så finner man en båt som andre har lagt like meget omtanke  og penger i, uten at det slår spesielt hardt ut på prisen. For det er jo en kjensgjerning at man får lite igjen i kroner og ører for det ekstra utstyret man spanderer på en båt.

 

Det samme gjelder jo egentlig motoren; om du nå spanderer helt ny motor  -  så vil neppe båtens reelle markedsverdi øke med mer enn i beste fall 50% av motorverdien .....

 

Pluss den praktiske siden; et motorbytte skal alltid gå som hånd i hanske, alt skal passe  -  men så kommer virkeligheten: forskjellige flenser, litt ekstra høyde med problemer for dørkplater, andre tilkoblinger histen og pisten  -  og så er mesteparten av den sommer gått (sammen med minst halvdelen av lommeboken....)

 

Jeg er selv meget "nostalgisk" av natur, men jeg vet av bitter erfaring at det koster flesk å holde på noe som man med fordel kunne ha kvittet seg med.

 

Dette er slett ikke ment som "salt i såret", men bare som et bittelite innspill fra en outsider.

 

Lykke til, hva du enn ender opp med!

 

mvh

Poseidon

Link to post
Share on other sites

Hva med å sette inn en fabrikkoverhalt V8'er?  Det burde bli rimeligere enn en spillerny V6'er.  Hvis drevet ditt er OK, hvorfor kjöpe komplett pakke?

Jeg ville vært litt skeptisk til å sette in en V6'er i båten din.  Tror ikke du kommer til å bli fornöyd med ytelsen.

 

Kåre

Link to post
Share on other sites

Vet du hvem som evt. kan levere fabrikkoverhalt V8 ?

 

Kan du utdype litt hvorfor du tror jeg ikke blir fornøyd med ytelsen på V6 ? Er 220 hk for lite generelt eller vil en V8 med samme motorstyrke gjøre en bedre jobb ?

 

Det jeg "stiller av krav" er at den ikke bruker halve fjorden på komme opp i plan selv med noen passasjerer ombord, og en marsfart på 23-25 knop og max på 30-32 knop.

Link to post
Share on other sites

bmb,

Jeg bor i USA og vet ikke hvilke lokale alternativer du har mht. til overhalte motorer.

Her i USA er det vel 4-5 större verksteder som overhaler.  Et av de mest kjente når det gjelder marinemotorer er Jasper.  Her er en link med litt info:

http://www.jasperengines.com/marines.html

Jeg har en 23 fots Bayliner som jeg tror vektmessig ikke er så helt forskjellig fra din båt.  Denne båten blir veldig treg med en V6'er.  Jeg har en 5.0L V8'er og synes det er OK.  Min störste bekymring med V6'er er hvordan dreiemoment-kurven ser ut.  Når du sier 220 hk, så er det maks effekt som inntreffer nær maks turtall.  Dessverre så kan du ikke "slå på" maks effekt ved å flippe en bryter; motoren "klatrer" opp i turtall når du går opp i plan og det er her jeg tror dreiemomentkurven til en V6'er blir underlegen en V8'er.  Dette kan delvis forbedres ved å installere trimflaps og en litt mindre propell, sistnevnte på bekostning av toppfart og höyere marsjfart-turtall.

 

Kåre

"There's no substitute for cubic inches"

P.S.  En ting til.  Som en tommelfingerregel bör ikke motoren kjöres mer enn ca. 75% av maks turtall på marsjfart for å få en noenlunde akseptabel levetid.  På min båt har jeg en behagelig marsjfart på ca. 21-22 knop ved ca. 3700 o/min.  Med en V6'er blir det vel rundt 4000 o/min (höyere stöynivå også).  Maks turtall på min motor er 4600-4800 o/min hvis jeg husker riktig.  3700/4600 = 80%.

Link to post
Share on other sites

Jeg hadde en 1996-modell Nidelv 750 med VP 4,3 Gi (jeg tor det var betgnelsen) - V6 bensin innsprøytningsmotor m/duoprop, 208hk på propell (i dag tror jeg den samme motoren yter 225hk). http://www.hannah2.net/hannah1.htm

 

Nidelven veide vel ca. 2.200 kg. Riktignok en mye nyere båt enn din, kanskje et mer lettdrevet skrog for alt jeg vet, men vektmessig ikke så langt unna din båt.

 

V6-eren gjorde jobben veldig bra på Nidelven. Gikk lett opp i plan også før jeg installerte trimflaps, toppfart rundt 36 knop (jeg så 41 på loggen, men det inkluderte nok en viss feilvisning), marsjfart 30 knop uten problemer. Motoren gikk uten problemer de 5 årene jeg hadde båten, og startet lett som en moderne bilmotor, takket være direkteinnsprøytningen.

 

Forbruket var til å leve med, og en god del lavere enn på en forgassermotor.

 

Hvorfor kjøpte jeg bensin? Det hadde jo selvsagt noe med pris å gjøre. Nok var nok, en AD 31 kostet dengang 50.000 mer og hadde bare 139hk - toppfart 30 knop. Skulle jeg opp i AD41 og 188hk snakket vi om ytterligere 50.000 mer, hvis jeg ikke husker feil. KAD 42 (eller var 43 kommet?) kostet enda mer. Jeg hadde ingen erfaring, men Nidelv sa (og hadde jo rett) "du vil aldri kjøre opp differansen i bensin".

 

Ville jeg kjøpt bensin igjen? Kanskje den gang, men neppe i dag med dagens bedre utvalg i diesler. Det går en rekke Nidelv 750er med KAD32 på 159hk (samme motor som sitter i min Scirocco). Jeg har ikke kjørt noen selv, men det sies at ytelsen er omtrent på høyde med V6-en jeg hadde. Kanskje er det et alternativ? Jeg har i hvert fall gode erfaringer med dobbelinstallasjonen i Sciroccoen.

 

Ellers er det nok riktig som Poseidon sier at det er begrenset hvor mye verdiøkning du får ut av et motorbytte. Du bør derfor være innstilt på å ha båten i en del år dersom du bytter motor.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...