s-e-h Svart 28.Mars.2013 Link til dette innlegget Svart 28.Mars.2013 i dag demonterte jeg vhf antenna i båten samt coax kabelen. som noen har fått med seg så var vi noen som avslutta vhf radioene ombord. planen etter salget av vhf radioen var at jeg ville bruke vhf coaxsen hjemme på en cb radio som jeg har gjennmonert i huset. første overraskelsen på dette prosjektet var at antenna en glomex var totalt oppirret i kontakten,denne har en litt spes kontakt synes jeg fordi senterlederen ikke skal loddes bare trykkes oppi et hull mens skjermen blir skrudd i press i en slags hylse,klem kobling. om det har påvirket denne prosessen vet jeg ikke men av erfaring fra cb tiden så bruker jeg kløver vaselin på alle kontakter. så var det coax kabelen-den var merket med-glomex marine antennas coax cable rg58 c/u mil-c17 twin screen low loss 50 ohm. var ca 14m med kabel som er ca 3-4år gammel. denne var grønn irret hele veien både i senter leder og skjerm uten at det var synlig skade på isolasjonen. jeg kappa først bort 1m reinet med at da var coaxen ok,men den var rettogslett irret i hele sin lengde!!. vil med dette innlegg bare gi en påminnelse om at antenne og coax har begrenset levetid i salte miljøer. smart å ta en swr måling,eventuelt en visuell kontroll av antenne kontaktene en gang i året. Sitér dette innlegget Link to post
Kiekhaefer Svart 28.Mars.2013 Link til dette innlegget Svart 28.Mars.2013 Hva med å bruke en RG 8, denne er litt tykkere en RG 58 men langt tynnere en 213 kabelen og er meget fleksibel og har et lite tap i db kontra RG 58. Denne kabelen er er min favoritt i båt. Sitér dette innlegget Link to post
s-e-h Svart 28.Mars.2013 Link til dette innlegget Svart 28.Mars.2013 rg8 er sikkert god den, men ble forskrekket over hvor fort antenne og kabel som såg strøken ut utv var så korrodert innvendig. vet at loddinger og tettinger av plugger var godt utført. er nok viktig å sjekke swr/tilstand på alt radioutstyr en gang årlig. ble virkelig overrasket over hvor irret utstyr som er ment for båt var blitt på så få år. Sitér dette innlegget Link to post
Kiekhaefer Svart 28.Mars.2013 Link til dette innlegget Svart 28.Mars.2013 Jeg oppfordrer båtfolk i å kjøpe et SWR/wattmeter slik at dere har muligheten i å teste kabel og antennen en gang i året eller ved mistanke om at noe er galt med radioen, dette kan bestilles på EBay for en 2-3 hundrelapper. Sitér dette innlegget Link to post
Lindita Svart 28.Mars.2013 Link til dette innlegget Svart 28.Mars.2013 Hei RG-8 er gammel typebetegnelse på en kabel som er identisk med RG-213. RG-8X derimot er en coax som er litt tykkere enn RG-58 og med en del mindre tap. Om du kjøper RG-8X, pass på at du får plugger som er beregnet for denne. Espen Sitér dette innlegget Link to post
Kiekhaefer Svart 28.Mars.2013 Link til dette innlegget Svart 28.Mars.2013 RG 8x er riktig ja. Sitér dette innlegget Link to post
Marwin Svart 5.Juni.2013 Link til dette innlegget Svart 5.Juni.2013 Fant en gammel link om antenner, som funker enda: http://malzev.tripod.com/book/antenne.htm Sitér dette innlegget Kystskipper 1984. Marintek Tr.heim. Link to post
Sjeldenutpå Svart 6.Juni.2013 Link til dette innlegget Svart 6.Juni.2013 hmm Kan nokon fortelle meir om funksjon av SWR/wattmeter ? Hvordan test utføres ? Sitér dette innlegget Yanmar 6LYA-STP 340hk Link to post
Frøken Fryd Svart 6.Juni.2013 Link til dette innlegget Svart 6.Juni.2013 Wattmeter måler kort forklart hvor mye effekt som går i en retning i kabelen. Først måler man at det går ut den effekten som man forventer av en vhf, da får man bekreftet at vhfen sender som den skal. Deretter måler man den andre veien, effekten som antennen ikke klarer å "ta imot" kalles reflektert effekt. Denne skal være så lav som mulig. 10% av uteffekten er bra, 20% er brukbart og over dette er ikke akseptabelt. Den reflekterte effekten er alstå en indikator på hvor god antenne, kabel og koblinger er. Sitér dette innlegget Link to post
Sjeldenutpå Svart 6.Juni.2013 Link til dette innlegget Svart 6.Juni.2013 Ebay hadde veeldig mange treff på SWR. Fra under hundrelappen til fleire tusen. EG kan ingenting om dette, men eg har lyst å teste, i staden for å kjøpe ny kabel og antenne. Så for privat bruk til egen test, hva anbefales då av de billigste ? Sitér dette innlegget Yanmar 6LYA-STP 340hk Link to post
Marwin Svart 6.Juni.2013 Link til dette innlegget Svart 6.Juni.2013 Se etter hvilken frekvens de kan måle på. Hvis denne er over 150 MHz er de brukanes på maritim VHF. Sitér dette innlegget Kystskipper 1984. Marintek Tr.heim. Link to post
Frøken Fryd Svart 6.Juni.2013 Link til dette innlegget Svart 6.Juni.2013 De beste ser ut som de ble laget under andre verdenskrig og lages av "Bird" Sitér dette innlegget Link to post
Marwin Svart 6.Juni.2013 Link til dette innlegget Svart 6.Juni.2013 Jepp. Og koster mye! Sitér dette innlegget Kystskipper 1984. Marintek Tr.heim. Link to post
Sjeldenutpå Svart 6.Juni.2013 Link til dette innlegget Svart 6.Juni.2013 Oki :-) Trenger strengt tatt ikkje slik duppedings. Har jo hørt lyder i radioen en sjelden gang.. Men så er det en duppedings da Sitér dette innlegget Yanmar 6LYA-STP 340hk Link to post
Marwin Svart 6.Juni.2013 Link til dette innlegget Svart 6.Juni.2013 Si ikke DET... Hvis du virkelig trenger den, er den viktig... Sitér dette innlegget Kystskipper 1984. Marintek Tr.heim. Link to post
s-e-h Svart 8.Juni.2013 Link til dette innlegget Svart 8.Juni.2013 Ebay hadde veeldig mange treff på SWR. Fra under hundrelappen til fleire tusen. EG kan ingenting om dette, men eg har lyst å teste, i staden for å kjøpe ny kabel og antenne. Så for privat bruk til egen test, hva anbefales då av de billigste ? den enkleste måleren får du hos radiosalg bergen for noen hundrelapper. ring og spør/snakk med dem og du får gode råd og tips på kjøpet. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.