Jump to content

Coax kabel til VHF


GeirKS

Recommended Posts

Jeg skal bytte ut ledningen til den mastheadmonterte VHF antennen.

 

Er det noen som tror jeg vil merke noen som helst praktisk forskjell mellom s.k. tykk (RG213) og tynn coax (RG58) til dette formålet?

 

Det er naturligvis MYE lettere å trekke en tynn coax i masten, den kan da gå i ledningssporet og ikke inne i masten sammen med fallene.

 

Geir

Redigert av GeirKS (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Jeg har bare brukt RG58 på mine båter og det har alltid vært bra motaker og sender forhold. Hadde pinnebåt tidligere og der var det ekstremt bra i forhold til lave motorbåter som lå vedsiden av meg.

Eksempel: Lå ved Gluppø ved Fjellbakka og hørte sammtale mellom 2 båter ved Jomfruland . Det var kuling og dårlig vær så det var ingen speilefekt i atmosfæren som kan forekomme i godvær.

Den som aldri har en drøm vil heller aldri oppleve at en drøm går i oppfyllelse

O.H.

Sandvik 945 TAMD41M 163 grønne små hissige hingster.

Link to post
Share on other sites

Vi bruker kun RG-214 ved installering av vhfer, men dette er handelsflåten og lengdene er betraktelig lengre og kablene er ofte omgitt av 220vac og annet. Men mindre du har 213/214 liggene så ville jeg kjøpt 58 kabel.

Pass på at kabelen ligger for seg selv (om mulig), spesiellt viktig at ekkolodd ol. ikke ligger ved kabelen. Bruk vulketape.

Redigert av Bayliner 3258 1996 (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Dette vet du sikkert!??!

 

For å trekke kabler der det er trangt, så fest kablen ende mot ende. Bruk innerlederen som "anker" som du tvinner sammen (evnt. bøyer som to kroker), tape deretter kablene slik att du ikke har noen kanter som henger seg fast.

 

Så når du trekker i den ene enden, så bør du benytte en person som stikker etter i andre enden.

 

Er det ingenting som kan ta skade av salo i masten, så kan du bruke salo på kablen som trekkes inn. (smør i hullet)

Link to post
Share on other sites

Vi bruker kun RG-214 ved installering av vhfer,

<{POST_SNAPBACK}>

Samme på båtene vi innstallere ,og det er ikke ofte lengde på kablene er lenger en 15-20 meter men utstyrlevrandørene(som regel Furuno) godtar ikke Rg 58 verken til radioer eller navtex mottakere.

 

Det kan jo nevnes at det finnes dobbelskjermet koax, men husker ikke benevnelsen ifarten :drink:

 

mvh

sveno

Redigert av sveno (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Noen som vil synse om det merkes noe videre på mottaket da?

 

Et alternativ er jo en lavtapscoax h1000 eller tilsvarende, men den er kanskje vanskelig å terminere på en god måte?

 

Problemet med å ha den tykke coaxen inne i masta er at den må forhindres fra å lage lyd, den må ikke komme i konflikt med fallene/opphal og den må igjennom mastens innvendige tetting.

 

Geir

Link to post
Share on other sites

Noen som vil synse om det merkes noe videre på mottaket da?

 

Et alternativ er jo en lavtapscoax h1000 eller tilsvarende, men den er kanskje vanskelig å terminere på en god måte?

 

Problemet med å ha den tykke coaxen inne i masta er at den må forhindres fra å lage lyd, den må ikke komme i konflikt med fallene/opphal og den må igjennom mastens innvendige tetting.

 

Geir

<{POST_SNAPBACK}>

Hulda trakk kabelen nå i sommer. Jeg spesifiserte masten min med elektrikerrør inni for trekking av kabler. Da bråker det ikke, eller kommer i konflikt. Vulketape og kontaktfett oppe i mastetoppen.

 

Beste overføringen jeg har hatt var Tjøme Radio på direkten da jeg lå inne i Skagen havn. Nå hadde jeg på forrige båten reserveantenne på pushpit, rekkevidden var naturligvis "ingenting" i forhold til den i mastetoppen. Jeg har aldri brukt annet enn tykk antennekabel, har ikke sammenligningsgrunnlag.

Link to post
Share on other sites

......men utstyrlevrandørene(som regel Furuno) godtar ikke Rg 58 verken til radioer eller navtex mottakere.

Tja, jeg er nå ikke så sikker på det.

 

Jeg har selv Furuno navtex (og GPS) med originale Furuno antenner. Begge disse ble levert med fastmonterte tynne coaxkabler; ut i fra diameteren vil jeg tro at det dreier seg om RG58 - eller kanskje noe enda tynnere . . . .

Med vennlig hilsen POSEIDON

Link to post
Share on other sites

Jeg har selv Furuno navtex (og GPS) med originale Furuno antenner. Begge disse ble levert med fastmonterte tynne coaxkabler; ut i fra diameteren vil jeg tro at det dreier seg om RG58  -  eller kanskje noe enda tynnere . . . .

<{POST_SNAPBACK}>

At utstyret blir levert med rg-58 kabel betyr ikke at denne blir brukt, for våres del går denne orginal kabelen i bosset hver gang (eller blir brukt i privatbåten) :rolleyes:
Link to post
Share on other sites

At utstyret blir levert med rg-58 kabel betyr ikke at denne blir brukt, for våres del går denne orginal kabelen i bosset hver gang (eller blir brukt i privatbåten)  :rolleyes:

<{POST_SNAPBACK}>

Hei Bayliner,

 

Ja, det forundrer meg ikke det aller minste.

 

Det som forundret meg, og som jeg tillot meg å kommentere var påstanden: "....men utstyrlevrandørene(som regel Furuno) godtar ikke Rg 58 verken til radioer eller navtex mottakere.....".

Med vennlig hilsen POSEIDON

Link to post
Share on other sites

Hei Bayliner,

 

Ja, det forundrer meg ikke det aller minste.

 

Det som forundret meg, og som jeg tillot meg å kommentere var påstanden: "....men utstyrlevrandørene(som regel Furuno) godtar ikke Rg 58 verken til radioer eller navtex mottakere.....".

<{POST_SNAPBACK}>

Heisann

 

Beklager så meget for måten jeg skrev innlegget på :blush: ,ser at dette helt klart virker idiotisk.

 

Prøver på nytt:

 

I forbindelse med innstallering av hurtigbåter for passasjertrafikk kjøper firmaet jeg jobber i navigasjon og radioutstyr hos Furuno , vi monterer og legger opp kabler for dette.

 

Men iforbindelse med testing, igangkjøring og godkjening med div.myndigheter (radiokontroll,dnv,eller tilsvarende) leier vi inn Furuno Norge .

 

Det er helt riktig at mye av utstyret som blir levert kommer med rg 58 ,og av denne grunn har vi i kampens hete noen ganger montert denne kabelen :smiley: men tror du Furunogutta godtar denne kabelen når de dukker opp et par dager før godkjening :wink:?? .......... nei desverre for oss :headbang:

 

Det er jo selvsagt ikke Furuno som ikke godtar kabelen ,men myndigheten som godkjenner annlegget .

 

Håper dette oppklarere litt om hva jeg mente :wink:

 

mvh

sveno

Redigert av sveno (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Hvis du synes den tykke RG213 er for vanskelig å håndtere kan du gå for

en tynnere kabel som heter HFX 1336. Denne har 13.9 dB tap ved 200 MHz

for 100m lengre. Sammelignet med 23.0 for RG58/U og 9.5 for RG213/U.

Tykkelsen er for HFX1336 5.5 mm og for RG58 5.0 mm.

Prisene er pr. meter HFX 1336 : 10.50, RG58/U : 8.48 og RG213/U : 27.90.

 

Alt er henta fre ELFA katalogen nr. 51, 2003 utgaven.

 

Jeg ville da satsa på HFX 1336.

 

Klart du kan gå for H1000 kabel om du vil med 4.8/8.5 dB ved 144/432 MHz og 100m lengde.

Den koster bare 35.10 pr. meter. Er det plass i masta så ville jeg gått for denne.

 

 

Ole

S/Y Sirius

Ole
S/Y Algol

Link to post
Share on other sites

men tror du Furunogutta godtar denne kabelen når de dukker opp et par dager før godkjening :wink:??  ..........  nei desverre for oss :headbang:

 

Det er jo selvsagt ikke Furuno som ikke godtar kabelen ,men myndigheten som godkjenner annlegget .

 

Håper dette oppklarere litt  om hva jeg mente :wink:

 

mvh

sveno

<{POST_SNAPBACK}>

Hei igjen Sveno,

 

Det er ikke for å være vanskelig, men jeg klarer fortsatt ikke å se om det er "Furunogutta" eller "Furuno" eller noen andre som ikke godtar denne kabelen - spesielt ikke når det var Furuno som opprinnelig leverte kabelen som en del av sin standard pakke . . . . :wink:

Med vennlig hilsen POSEIDON

Link to post
Share on other sites

Hei igjen Sveno,

 

Det er ikke for å være vanskelig, men jeg klarer fortsatt ikke å se om det er "Furunogutta" eller "Furuno" eller noen andre som ikke godtar denne kabelen  -  spesielt ikke når det var Furuno som opprinnelig leverte kabelen som en del av sin standard pakke  . . . .  :wink:

<{POST_SNAPBACK}>

Som sagt ; Ikke Furuno men noen andre (myndigheter). Furunogutta minner oss bare på at dette får dere/vi ikke godkjent :flag:

 

Nå begynner jeg å lure på om du tror at jeg dikter opp at vi ikke får godkjent bruk av Rg 58 :confused:

 

 

mvh

sveno

Link to post
Share on other sites

Nå har jeg aldri innstalert furuno vhf men furuno gps, gpsen kommer med en rg-58 kabel. Denne får du sikkert godkjent men vi bruker den allikevel ikke.

På en lystbåt vil rg-58 være helt ok, men skal en 30 meter opp gjennom fulle kabelgater og master så ville jeg brukt rg-213/214.

 

Er ikke sikker på om rg-58 er godkjent eller ikke, har aldri vært en problemstilling, det som er viktig er at en ikke har for mye reflektert effekt fra antennen, dette blir målt under den årlige radioinspeksjonen.

Link to post
Share on other sites

Dersom vi nå kommer oss tilbake til landjorda, eller kanskje havet? så kanskje noen kan fortelle meg hvilken praktisk nytte jeg vil ha av å bytte ut min installerte RG 58 (7m) med RG-213/214. Med en antenne som står maks 4 m over havoverflaten, hva har dette å si på rekkevidden, med 25W utgangseffekt?

Link to post
Share on other sites

Treng eg kanskje ikkje å skifte coaxen likevel??

<{POST_SNAPBACK}>

Ingen som har svar på alt :lol:

Jeg ville ikke brukt tid på å bytte ut kabelen, bare sørg for at den ikke ligger parellellt med ekkolodd sensor, skjermkabler og andre høyfrekvenskabler, antennens plassering har for eksempel mye mer å si enn kabelen. Targabøyle er en fin ting :wink:

Redigert av Bayliner 3258 1996 (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Dersom vi nå kommer oss tilbake til landjorda, eller kanskje havet? så kanskje noen kan fortelle meg hvilken praktisk nytte jeg vil ha av å bytte ut min installerte RG 58 (7m) med RG-213/214. Med en antenne som står maks 4 m over havoverflaten, hva har dette å si på rekkevidden, med 25W utgangseffekt?

<{POST_SNAPBACK}>

OK

Da må me først sjå kor stor forskjell det er i dempningen på dette strekket. RG-058 har ca 0.2 dB/m ved 150 MHz, RG-213/214 har ca 0.12 dB/m. For 7m så vil dette gi ei demping på hhv 1.4 dB med RG-058 og 0.82dB for RG-213/214. Altså ein forskjell på 0.58 dB.

 

Min påstand er at dette er helt uten praktisk betydning for vanlig bruk, og du vil ikkje merke forskjell.

 

Einaste eg kan sjå som praktisk grunn til å skifte kabel er at RG-213/214 er meir robust mot mekaniske påkjenningar.

 

Det viktigste er nok å sikre at pluggane blir montert på rett vis og at det vert tetta så ikkje vatn kan koma inn i kabelen (vulktape eller god el-tape).

 

 

Rossicus

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...