UerfarenSeiler Startet 15.Juni.2020 Del på Facebook Startet 15.Juni.2020 På vår andre helg med vår første seilbåt så skjedde det selvfølgelig noe uventet som medfører en reparasjon (har skjønt at det gjelder å puste med magen når sånt skjer på båt - for det gjør det tydeligvis med jevne mellomrom). Da vi slo på sikringen som gir strøm til motor og ankervinsjene (har elektrisk vinsj både i baug og akter) så hørte vi en voldsom lyd. Vi skulle selvfølgelig kastet oss over sikringen og slått den av igjen, men så raskt klarte vi ikke å tenke :-( Det som skjedde var at dreggen foran startet å dra seg inn automatisk når den fikk strøm. Siden den stod sikret med en metallpinne, så dro istedet vinsjen seg av festene sitt (som sitter på en plate nedi rommet fremme i baugen) og ødela denne platen... Den hoppet ut av festene og opp i lokket og ødela også låsen på dette rommet (selve lokket holdt, utrolig nok). Etter at den hadde hoppet fremover og kjettingen kilte seg helt så stoppet den av seg selv. Og den virker fremdeles. Vi har kontaktet hjelp for å få reparert skaden, så det går sin gang, men det som jeg er urolig for er at jeg ikke har skjønt hvorfor det skjedde. Vi har brukt båten et par ganger uten at dette har skjedd tidligere. Det er ikke en trådløs fjernekontroll med, så man opererer den fra den kablete kontrollen fremme ved vinsjen. Jeg har kun sjekket at den virket tidligere, men ikke brukt den. Min logikk tilsier at den ene knappen på kontrollen må ha kilt seg, men det er så rart fordi den stor ikke på når vi slo av strømmen. Vi har vært nede i det rommet i mellomtiden, men det var ingenting som lå i nærheten av fjernkontrollen og kan ha presset på den. På vinsjen akter har vi en av/på knapp i tillegg til inn/ut, slik at dette ikke kan skje. Noen som har erfaring med en slik episode og hvordan man kan unngå det? Vil det hjelpe å dra ut kontakten til kontrollen når man ikke bruker vinsjen? Det er også rart at den ikke stoppet automatisk når den møtte så stor motstand, men at den stoppet når kjettingen kilte seg (og det virket som å ha gått bra med motoren). Festet bar preg av noe alder (litt morkent), kan det ha vært for dårlig? Legger ved noen bilder av fadesen. Hyggelig hvis noen andre har lignende erfaring eller tips :-) Sitér dette innlegget Link to post
TrikkerN Lønning Svart 15.Juni.2020 Del på Facebook Svart 15.Juni.2020 (redigert) Det kan virke som det har vært en kortslutting i fjernkontroll. Denne hendelsen er min største frykt ved bruk av fjernkontroll, eller dvs at den skal miste kontakt etter å ha fått et signal om å kjøre inn. Har forøvrig opplevd at knappen til fjernkontrollen har hengt seg opp fysisk, men stupte ned og tok hovedbryteren før alt ble røsket i stykker. Redigert 15.Juni.2020 av TrikkerN Lønning (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Grand Banks jr Svart 15.Juni.2020 Del på Facebook Svart 15.Juni.2020 Ohhh... Må ha vært en kortslutning, eller at noen har vært nedi vinsjrommet etter at sikringen ble fjernet første gangen og klart å komme borti slik at fjernkontrollen lå "på knappen". Jeg har en hovedstrømbryter til vinsj og baupropell som er tilgjengelig uten å åpne en luke eller tilsvarende. Rett og slett som en sikkerhet. Var montert før jeg kjøpte båten, og i starten synes jeg det var en rar plassering. Men så gikk det opp for meg en dag hvorfor den står der... Sitér dette innlegget Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO) Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.