Jump to content

Tryg vil påby bruk av redningsvest i alle fritidsbåter


Ingar

Bør påbudet om bruk av vest utvides til også å gjelde båter over 8 meter?  

271 medlemmer har stemt

MENINGSMÅLINGEN ER IKKE SYNLIG FOR GJESTER: Vennligst Logg inn eller registrer for å se og delta.

Recommended Posts

Kjekt at Tryg tenker for meg så slipper jeg det selv, men hva med redningsflåte og overlevelsesdrakt, mener de at jeg må tenke på det selv ?

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post
Share on other sites

Alle organisasjoner for båtfolk ønsket vestpåbud for alle båtstørrelser, med unntak for seilforbundet og KNBF som kom snikende litt sånn etterhvert. Dette da i høringsrunden før loven som ga vestpåbudet. 

 

For å ikke glemme at alle med båter under 8 meter ønsket at påbudet også skulle gjelde større båter når påbudet ble innført. 

----

Ut fra stemningen her inne og på feks Båtfolk på Facebook så var det liten tvil om at alle som ble rammet av vestpåbudet ønsket at alle andre også skulle bli det. Dvs de ønsket vestpåbud for alle. 

 

Så her har vel Tryg snudd kappa etter vinden og hører på båtfolket.

 

Eller har det endret seg nå sånn at de med båter under 8 meter ikke lengre ønsker at større båter skal ha vestpåbud? Tviler sterkt på det. 

 

Godt at noen følger med i timen og ønsker å gi båtfolket det de uttrykker de vil ha. 

 

 

Link to post
Share on other sites

Hper skrev 29 minutter siden:

 

For å ikke glemme at alle med båter under 8 meter ønsket at påbudet også skulle gjelde større båter når påbudet ble innført. 

 

Jeg hadde ikke stor båt da det ble innført, og jeg ønsket det ikke. Mine venner med 16 fotere ønsker det ikke. Etc. Tror du skal være med forsiktig med å generalisere.

 

"Alle mener" og "alle ønsker" er alt for mye brukt.

Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO)
Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B

Link to post
Share on other sites

Grand Banks jr skrev 8 minutter siden:

 

Jeg hadde ikke stor båt da det ble innført, og jeg ønsket det ikke. Mine venner med 16 fotere ønsker det ikke. Etc. Tror du skal være med forsiktig med å generalisere.

 

"Alle mener" og "alle ønsker" er alt for mye brukt.

 

Ok, enig i det. :-) Men "alle" som sa at større båter også burde ha vestpåbud må en jo tro mente det. Virket som en varm enighet rundt akkurat det. Men kan jo også være at de som ikke syns det var særlig smart var smarte nok til å holde kjeft da :-D

 

Link to post
Share on other sites

Flytevest påbud burde ikke hatt noe med båtens størrelse å gjøre. Ja alle båter bør ha vester til alle ombord. Men om du putrer rundt i 5 -7 knop så har du faktisk tid til å ta på deg flyte vest i de fleste tilfeller. Unntaket er vel om du blir rennt i senk av en hurtig gående båt eller er for full til å ta den på deg. Loven burde heller ha vært at du plikter å ha på vest i en viss hastighet eller om du er beruset. Da har du fremdeles valg mulighet. Sole seg i lav hastighet uten vest uten for mye alkohol. Eller ta på seg vest og og guffe på. Jeg har selv både sakte og hurtig gående båt... :saint:

Link to post
Share on other sites

Hper skrev 1 time siden:

Eller har det endret seg nå sånn at de med båter under 8 meter ikke lengre ønsker at større båter skal ha vestpåbud? Tviler sterkt på det. 

Det gjør jeg også.

 

Saken er nok at hvis det skal være vestpåbud, så burde det gjelde alle.

 

Jeg er ikke der.

Om det skal være påbud, får det gå på fart og/eller båtens utforming.

 

Det er meningsløst at man i store RIB'er kan dundre avgårde i 70 knop uten vest, mens i snekka som tøffer i 5 knop må alle ha på vest. 

Det er dette jeg tipper at de fleste av oss som er imot påbudet finner så vanskelig.

 

Opphev hele påbudet, la politiet fokusere på de virkelige farene på sjøen. Fart, promille og uvettig kjøring er det som er til fare for allmenheten.

 

At noen drukner fordi de ikke gidder å ha på vest, er deres sak og deres problem.

 

Jeg vil kunne velge å snirkle meg rundt blant skjæra på stille sommerdager, med 20 grader i vannet uten vest.

Jeg vil kunne ro over sundet til naboen for å slå av en prat uten vest.

 

Jeg evner å vurdere det å sette garn alene i april som mer risikabelt, en å runde neset med jolla en stille sommerdag for å kjøpe is. Det gjør de aller fleste.

 

Veldig mange drukner p.g.a fall fra land, skal vi innføre vestpåbud til de som ferdes der også?

 

 

Redigert av nomen (see edit history)

Hold kjeft,når du snakker til meg!

Link to post
Share on other sites

Det er jo så enkelt at alle som ønsker det kan ha på redningsvest i båten, og også i bilen, sofaen og senga om de vil. Og alle skippere kan forlange vest på alle i båten. Men det er tydeligvis ikke nok for alle . .

 

Jeg må innrømme at jeg driter i vestforbud når jeg soler meg en varm sommerdag under veis i tresnekka eller på kanotur i marka, nær land og med badetemperatur i vannet. Jeg lar ikke slike påbud ødelegge for båtgleden i situasjoner der det bare er idiotisk . . .

 

 

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

Link to post
Share on other sites

Når man er i båt er det en liten risiko for å havne i vannet og da altså ha vært oppi båt rett før. Det krever vest. Mens hvis man allerede er i vannet og ikke har vært oppi en båt rett før, også kalt bading, så kreves ingen vest? Og om man skal bade fra båt, skal man altså kle av seg vesten før man hopper uti? 

 

Joda, jeg byttet fra If til Tryg i fjor og sparer ca 1000,- i måneden på det, så det er ikke pengene det skal stå på, kan vel muligens kjøpe en redningsvest i uka og fylle båten til randen for det mellomlegget. Er det dét de vil?

Link to post
Share on other sites

Det er for få folk som bruker vest i båt. Ser ofte folk i mindre båter uten vest også. Selv pleier jeg å ta på meg vesten når jeg har gått ut av bilen og skal i båten. Det kan jo skje at man snubler på vei oppi, eller på veien ut. Kjenner til en som døde på grunn av det. I båtforeningen min er jeg en av få som går med vest på flytebrygge. Heldigvis har det blitt litt mer fokus på dette nå, så derfor er der kjøpt inn vester til de som går nattevakt. 

Link to post
Share on other sites

Knallipadden skrev 1 time siden:

Det kan jo skje at man snubler på vei oppi, eller på veien ut

 

Jeg har falt i vannet mange ganger i løpet av livet. En gang var det med vest, type oppbåsbar. Det største problemet var da den fordømte vesten.

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

Link to post
Share on other sites

Det dør ca 30 personer som følge av drukningsulykker i Norge per år. Er det mye sammenlignet med andre fritidsaktiviteter?

Til sammenligning dør det 120 i trafikken, 30 i arbeidsulykker, På våre sykehus  behandles det hvert år 90000 mennesker etter hjemmeulykker. hvor mange dødsfall vites ikke.

 

Har dette med vestpåbud etterhvert fått litt for mye oppmerksomhet?

Personlig tror jeg de fleste er smarte nok til å skjønne at det er lurt med vest i endel sammenhenger. Men samtidig finnes det endel mennesker som bare gir blaffen, om det er vest for mye alkohol og fyllekjøring. 

Link to post
Share on other sites

Det er ikke få som bruker vest, her må folk pusse brillene. Angående ulykker fra båter over 8 m så er de tilnærmet 0.

Kan ikke skjønne den sterke iboende kraften som finnes i folk angående det og bli ( unødig ) lovregulert? Det oppkontrueres problemer an mass kun for å skrike etter flere lover og reguleringer.

Siterer Dr. Phil- "Common sense needs to be more common"

Link to post
Share on other sites

Bitteliten skrev 47 minutter siden:

Jeg tenker dagens regler holder, og man bør legge fokus på at de etterleves. Mange som ikke bruker vester i små båter

 

Helt uten å definere farlighetsgraden? Politiet skal sitte med kikkert og målebånd, uansett om snekka på 7,8 meter glir forbi i 5 knop, med solbrune kroppper uten vest, eller om det er Jørgen i sin 8,1 meters spinkle racer i 40 knop som lovlig, uten vest, kjører slalom mellom båter og skjær?

JRK skrev 21 minutter siden:

Det dør ca 30 personer som følge av drukningsulykker i Norge per år. Er det mye sammenlignet med andre fritidsaktiviteter?

Til sammenligning dør det 120 i trafikken, 30 i arbeidsulykker, På våre sykehus  behandles det hvert år 90000 mennesker etter hjemmeulykker. hvor mange dødsfall vites ikke.

 

Har dette med vestpåbud etterhvert fått litt for mye oppmerksomhet?

Personlig tror jeg de fleste er smarte nok til å skjønne at det er lurt med vest i endel sammenhenger. Men samtidig finnes det endel mennesker som bare gir blaffen, om det er vest for mye alkohol og fyllekjøring. 

:thumbsup:

hanto1 skrev 10 minutter siden:

Det er ikke få som bruker vest, her må folk pusse brillene. Angående ulykker fra båter over 8 m så er de tilnærmet 0.

Kan ikke skjønne den sterke iboende kraften som finnes i folk angående det og bli ( unødig ) lovregulert? Det oppkontrueres problemer an mass kun for å skrike etter flere lover og reguleringer.

Siterer Dr. Phil- "Common sense needs to be more common"

:thumbsup::thumbsup:

Skulle Googlet hva prokrastinering betyr, men tror jeg utsetter det til i morgen.

Link to post
Share on other sites

Man kan lure litt på hvor sterke tiltak man skal innføre for å oppnå en gitt gevinst. Er målet en nullvisjon (én drukning er en for mye), kan man like godt påby flytevest på alle brygger med en gang.

 

Det høres brutalt ut, men litt "svinn" må en regne med i et fritt samfunn, der folk frivillig utsetter seg for en viss risiko i bytte mot avkobling. Det samme gjelder fjellturer og diverse sportsaktiviteter som i værste fall kan føre til døden.

 

Vi kan ikke forby alt, eller påby verneutstyr i alle sammenhenger som innebærer risiko. Det er for eksempel ikke påbudt med sykkelhjelm i Norge, utrolig nok.

 

Vi har passert en million fritidsbåter i landet. Med 30 drukningsulykker, er dette en særdeles lav dødelighet per brukstime. Det er langt farligere å gå på McDonald's.

 

Dessuten er båter så forskjellig konsturert at et generelt påbud vil føre til en haug med definisjoner og kverulering. Skal man sitte med flytevest i styrehuset på en 50 fots cabincruiser? Hva om den har kalesje, ikke hardtop? Flybridgen? I cockpitteltet på en seilbåt? Hva om vinduene er rullet opp?

 

Noen vurderinger kan man ta selv. Behovet for flytevest avhenger av en rekke faktorer. Hvor stor er båten? Hvor fort går den? Er det flere om bord? Er det nær land og varmt i vannet? Er man offshore? (Da er det bedre med sikkerhetsline). Går man for motor eller seil? Skal man frem på dekk, eller sitte i cockpitteltet? Man faller neppe over rekka om man sitter der. Bølgehøyde? Vindstyrke?

 

DSC_8660.jpg

Redigert av S/Y Emma (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...