Jump to content

Tryg vil påby bruk av redningsvest i alle fritidsbåter


Ingar

Bør påbudet om bruk av vest utvides til også å gjelde båter over 8 meter?  

271 medlemmer har stemt

MENINGSMÅLINGEN ER IKKE SYNLIG FOR GJESTER: Vennligst Logg inn eller registrer for å se og delta.

Recommended Posts

Da har jeg forresten strøket trygg fra listen over potensielle forsikringsselskaper . Hvis de er en interesse organisasjon, så deler vi ikke den samme interessen. De får heller gi rabatt til båter over 8 meter der eiere lover å alltid bruke vest. Så kan de som gjør det få noe igjen for det utover gleden ved å se oss bli bøtelagt. Vi bruker forøvrig vest i 95% av tilfellene, men sikkerhet handler om så mye mer enn bruk av redningsvest. 

Link to post
Share on other sites

Sitat

– Redningsvest i båt skal være like naturlig som sikkerhetsbelte i bil. Husk også å ta på vest før du går om bord i båten - det er også personer som drukner fra kaier og brygger når de skal om bord i båten sin.

Dette er sitat fra artikkelen det linkes til i første innlegg.

Lurer veldig på hvordan dette skal reguleres.

Satt på spissen: I min båthavn er moloen kombinert med badepalass og nesten ytterst på moloen er det på yttersiden lagt ut badebryge. Skal det være påbud om bruk av vest på vei til og fra badebrygge?

Lykke er en kombinasjon av god helse og dårlig hukommelse! :smiley:

Link to post
Share on other sites

  

hanto1 skrev for 1 time siden:

Heftig regelliste JRK har for Solan. For M/B  Blega har vi kun lytt til skipperen og "den som tetter dassen-fikser dassen" 

men tilbake til temaet, det er flere som drukner fra bil enn fra båt over 8m. Her er det jo uante muligherer for kreativ regulering.

 

Det meste på listen handler jo egentlig om sunn fornuft. Om bord hos oss praktiserer vi frihet under ansvar og sunn fornuft, med eventuelle korrigeringer til de som måtte mangle det :wink:

Redigert av S/Y Emma (see edit history)
Link to post
Share on other sites

nomen skrev for 23 timer siden:

Det gjør jeg også.

 

Saken er nok at hvis det skal være vestpåbud, så burde det gjelde alle.

 

Jeg er ikke der.

Om det skal være påbud, får det gå på fart og/eller båtens utforming.

 

Det er meningsløst at man i store RIB'er kan dundre avgårde i 70 knop uten vest, mens i snekka som tøffer i 5 knop må alle ha på vest. 

Det er dette jeg tipper at de fleste av oss som er imot påbudet finner så vanskelig.

 

Opphev hele påbudet, la politiet fokusere på de virkelige farene på sjøen. Fart, promille og uvettig kjøring er det som er til fare for allmenheten.

 

At noen drukner fordi de ikke gidder å ha på vest, er deres sak og deres problem.

 

Jeg vil kunne velge å snirkle meg rundt blant skjæra på stille sommerdager, med 20 grader i vannet uten vest.

Jeg vil kunne ro over sundet til naboen for å slå av en prat uten vest.

 

Jeg evner å vurdere det å sette garn alene i april som mer risikabelt, en å runde neset med jolla en stille sommerdag for å kjøpe is. Det gjør de aller fleste.

 

Veldig mange drukner p.g.a fall fra land, skal vi innføre vestpåbud til de som ferdes der også?

 

 

Helt enig! Det burde gå på fart, og ikke båt! Jeg har en 28 foter og kjører stort sett 7-8 knop, da lar jeg vesten ligge! De gangene jeg drar den opp i 30 knop, tar alle på seg vest!

 

Link to post
Share on other sites

Sitat
Lenasmartin20 skrev 5 minutter siden:

Helt enig! Det burde gå på fart, og ikke båt! Jeg har en 28 foter og kjører stort sett 7-8 knop, da lar jeg vesten ligge!

 

Og siden båten din er 28 fot, kan du faktisk gjøre det uten risiko for å bli bøtelagt.

I am the Captain of this ship, and I have my wifes permission to say so...

Kragerø 26 med Sole SM616 

Link to post
Share on other sites

Litt merkelig det her med at veldig mange Nordmenn mener at de blir dritflinke til å svømme og å holde huet over vann med en gang de sitter i ei treig snekke...... For min del har jeg erfart at man svelger like mye vann uansett hvor fort, eller hvor liten/stor båten man ramler ifra går/er. Frivillig med eller uten vest på kroppen burde det ha vært uansett størrelse og fart, det er jo fremdeles lov å bruke huet?

Link to post
Share on other sites

Glasstreamer skrev for 8 timer siden:

Litt merkelig det her med at veldig mange Nordmenn mener at de blir dritflinke til å svømme og å holde huet over vann med en gang de sitter i ei treig snekke...... For min del har jeg erfart at man svelger like mye vann uansett hvor fort, eller hvor liten/stor båten man ramler ifra går/er. Frivillig med eller uten vest på kroppen burde det ha vært uansett størrelse og fart, det er jo fremdeles lov å bruke huet?

Treskaller flyter også 😉😉

sitat @Sydvesten

 

fra spøk til alvor. Dette handler også om de som er igjen på land. Det er veldig vanskelig å finne en i vannet som såvidt dupper over vannskorpa. Kanskje fler burde ta en vakt eller tre på en RS og være med på søk?

 

Og drukner man uten vest blir man borte for alltid. Med vest er det større sjangs for at de som står igjen får en grav å gå til. Ref vannscooter ulykken utenfor Fredrikstad. 
 

 

Redigert av Bitteliten (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Hadde forsikringsselskapa fått bestemma i dette landet, så hadde det vore forbudt ved lov å gå innanfor 100-meters beltet i strandlinja. For ikkje å nevna setja sine bein i ein båt..

- Har me ikkje nok reglar som ikkje vert handheva / er mulig å handheva,  allerede?

 

Link to post
Share on other sites

Det kan være farlig å bevege seg på dekk på selv et skip om været er dårlig nok, ja selv på land nær vann - så vest etter forhold.

 

Vest i imindre båter gir mening uansett forhold... om ikke annet enn for at selv en liten båt, kan renne en i senk på et blunk (som ung klarte søsteren min, med en kjapp jolle, å nærmest dele en sjekte på midten - det gamle ekteparet som satt i hver sin ende og fisket var nok glade for å ha hatt på seg vest).

 

På større båter tenker jeg at det er nok med at skipperen er ansvarlig for at alle ombord er rimelig godt sikret, og at skipperen må få bestemme ut i fra farvann, fart, samt både sin egen og sin besetning sin erfaring, etc.

 

Jeg kunne kanskje strukket meg til å si at fritaket fra vest på større båter kun burde gjelde der det kan dokumenteres en viss erfaring hos skipperen (feks eid eller leid båt med en viss varighet, har inngått i denne personens husstand, har drevet båtsport, har avlagt praktsik orøve, eller noe i den dur). Men aller helst, jeg vil ha friheten til å bestemme selv!. 

Link to post
Share on other sites

Javel. Hulda stiller med DL5A (eller-hva-det-nå-heter-igjen), diverse kurs for offshore, utvidet røykdykkerkurs, alt-mulig-kurs, 60 år erfaring med seilbåt. Med og uten motor, med og uten rekkewire. Jeg flyter dårligere nå enn for 60 år siden. Sett fra den lyse siden, om jeg dauer blir det midler til overs. Hvilket neppe utløser de store traumene. Og det blir uansett ingen grav å gå til, ref. @Bitteliten. Det som er igjen skal uansett dumpes vest av Heia. Man skal ikke gre alle sauene med samme kammen. Eller noe slikt. Noen har et mer avslappa forhold til det hele.

Link to post
Share on other sites

Erik skrev for 9 timer siden:

Jeg falt i vannet for noen helger siden, med vest, men heldigvis blåste den seg ikke opp, så etter en rask tørk er den like fin, og jeg kan fortsatt kjøre jolla uten å fremstå som en krimminell :lipseal:

 

Automatvest? Har du gjort deg noen betraktninger rund hvorfor den ikke blåste seg opp?

Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet.

 

2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE

2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP

Link to post
Share on other sites

Brigg skrev 1 time siden:

 

Automatvest? Har du gjort deg noen betraktninger rund hvorfor den ikke blåste seg opp?

Tjahh... Den tilhører vel den ca tredjedelen pølsevest som ikke blåser seg opp som de skal, men som folk likevel velger pga påbudet, istedet for å bære en ordentlig vest, eller dress, når det faktisk gjelder. Ps : jeg har sikkerhets utstyr ombord til når det er alvor, i tillegg til påbuds utstyret jeg bruker når jeg ror jolla til land fra svaiplassen om sommeren. 

Sometimes I think of how it used to be... R.I.P. Lemmy ,Phil & Eddie

Link to post
Share on other sites

Hej

Det vanligaste felet på uppblåsbara flytvästar är att gaspatronen sitter löst eller är helt utskriven. Det kommer inte att vara tillåtet att sälja västar utan säkring för gaspatronen. Äldre västar skall åtgärdas gratis av återförsäljarna. Vi har i SXK Västkusten kontrollerat och monterat säkringar på ca 2400 västar sedan 2016. Ca 5-10 procent hade inte fungerat, nästan alla på grund av lös gaspatronen

Hälsningar Ove

Link to post
Share on other sites

Erik skrev for 12 timer siden:

Jeg falt i vannet for noen helger siden, med vest, men heldigvis blåste den seg ikke opp, så etter en rask tørk er den like fin, og jeg kan fortsatt kjøre jolla uten å fremstå som en krimminell :lipseal:

Paragraf-vest. Brukes kun for å tilfredsstille loven, ikke med tanke på å redde liv! :cool:

Er nok mange som har det uten å være klar over det. :nonod:

Redigert av Jens_P (see edit history)

Lykke er en kombinasjon av god helse og dårlig hukommelse! :smiley:

Link to post
Share on other sites

En bekjent kjøpe for noen år siden en slags vest som man oppbevarte i en taske rundt livet. Den skulle visstnok tilfredstille kravet, og man skulle unngå bot.

 

Han var meget fornøyd med denne en periode, helt til han følte seg uglesett av folk der han kom i jolla sammen med barna sine. Der barna hadde vest, og han tilsynelatende uten.

 

Enden på visa var at han ikke ville bruke taskevesten sin mer.

Den ble pakket bort til fordel for den vanlige vesten, som han kort tid tidligere hadde beskrevet som klam og jæ...ig å ha på😂😂

Hold kjeft,når du snakker til meg!

Link to post
Share on other sites

Det ser ut som vi snart burde få påbud om redningsvest ved bading, det er jo da mesteparten av drukningsulykker skjer....... Noen bør stikke fingeren i jorda, eller vannet....

 

Dette med stige opp fra vannet ved bryggeanlegg er jo tatt opp tidligere. Kan ikke forstå at ikke dette er et krav allerede. 

 

"– 85 prosent av drukningsdødsfallene om sommeren skjer i forbindelse med bading. Statistikken fra 2017 til 2019 viser oss at eldre over 70 år og barn og unge med minoritetsbakgrunn er mest utsatt for å drukne under bading. Svært få voksne mellom 25 og 60 år drukner i slike ulykker, oppgir Lindmo."

 

"– En aktuell problemstilling i disse tider med mye folk ute ved sjøen er bading og fallulykker fra brygger, og vi har nylig hatt flere slike hendelser. For to uker siden ble en mann berget etter et fall fra en høy kai i Stavanger. Han falt i vannet da han fisket, og slike høye kaier er umulige å komme seg opp på igjen uten hjelp. Han ville høyst sannsynlig ha omkommet om ikke Redningsskøyta var raskt på stedet, sier Lindmo og legger til:"

 

https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/op4Lgg/redningsselskapet-oeker-beredskapen-i-finvaeret-tre-drukninger-til-naa-i-helgen

Skulle Googlet hva prokrastinering betyr, men tror jeg utsetter det til i morgen.

Link to post
Share on other sites

HTM skrev On 16.6.2020 at 10.45:

 

 

Ellers litt vanskelig å forstå hvorfor det skal være så vanskelig å godta dette påbudet. Litt interessant når man i en annen tråd leser om hvor livsfarlig mange mener det er å oppholde seg på sjøen for tiden i mindre båter grunnet høy trafikk og mye hekksjø, og de samme personene i denne tråden gjerne er særdeles skeptiske til påbud om bruk av flytevest. 

 

 

Ser ikke noe merkelig eller selvmotsigende i å være for vestpåbud i små båter og i mot i store båter.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...