VannTro Svart 16.Juni.2020 Link til dette innlegget Svart 16.Juni.2020 (redigert) Vestpåbud er bare tull etter mitt syn. Absolutt alle jeg kjenner bruker vesten i jolla. Er det kaldt i vannet eller man er alene i båten så senkes grensen for å ta på vesten betraktelig også i større båter. Vi trenger virkelig ikke noe lovverk for å bruke hodet, det ville vært fint om man fokuserte mer på folks ansvarlighet for egen sikkerhet enn å trykke påbud nedover hodet på oss. Da ville det nok blitt en mer nyansert tilnærming til sikkerhet og utstyr som redningsflåter, flytedrakter, vhf etc. ville også fått plass i debatten. Dessverre er det mange politikere, bedrifter og organisasjoner som har behov for oppmerksomhet og da får man slike utslag.... Redigert 16.Juni.2020 av VannTro (see edit history) Sitér dette innlegget Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk. Link to post
Seilars Svart 16.Juni.2020 Link til dette innlegget Svart 16.Juni.2020 Jeg liker ikke forbud og påbud som første forsøk på å forbedre noe. Hva om trygg heller utvikler en app for båtfolket som kommuniserer direkte fra båt til båt uten å nødvendigvis gå via RS eller kystradio. Det vil kanskje være på tide med en digital redningsbøye. Den kan feks. virke slik at man velger tre forskjellige nivåer grønt,gult,rødt når man varsler. Ved varsling vil posisjon sendes ut digitalt i systemet, og brukere kan da sette filter for hva slags varsel de ønsker, og om posisjon skal deles. Rødt må ikke kunne filtreres bort om det skjer i nærheten. Ved kvittering på varsel sendes posisjon til den som kvitterer ut i systemet, og kommunikasjon opprettes. Uten kvittering forblir man usynlig, selv om man ligger i samme bukta. På laveste nivå kan det handle om å hjelpe hverandre på ett tidlig tidspunkt, på gult haster det men står ikke om liv, og på rødt er det fare for liv og helse. Istedenfor å dele brukernes posisjon, så kan den sammenligne egen posisjon med listen av varslede posisjoner, og i forhold til valgte filter gi varsler på telefonen slik at vi bruker de ressursene som er i nærheten. For det er vel økt sikkerhet som er årsaken til ønsket om krav til vestbruk fra 8+ meter båt, og ikke økt rettferdighet? Sitér dette innlegget Link to post
Bonus Svart 16.Juni.2020 Link til dette innlegget Svart 16.Juni.2020 Forslaget om vestbruk er vel tenkt for alle fritidsbåter under fart. Vi hadde HT båt, større enn 8m. Jeg er rimelig sikker på at risikoen for fatalt uhell var større om båten lå fortøyd og jeg beveget meg på dekk, gled, slo bakhodet i dollbordet og falt til sjøs, enn underveis i førersetet under hardtop’en. Sitér dette innlegget Link to post
S/Y Emma Svart 16.Juni.2020 Link til dette innlegget Svart 16.Juni.2020 Seilars skrev 10 minutter siden: Hva om trygg heller utvikler en app for båtfolket som kommuniserer direkte fra båt til båt uten å nødvendigvis gå via RS eller kystradio. Det vil kanskje være på tide med en digital redningsbøye. Noe slikt så jeg reklame for på Facebook her om dagen. Er visst en norskutviklet app: https://www.batliv.no/toppsak/sosial-bat-app-lar-deg-be-om-hjelp/696092 Men holder fremdeles en knapp på VHF :-) Sitér dette innlegget Følg S/Y Emma på Facebook • Blogg: To år på langtur med S/Y Emma Link to post
andersb Svart 16.Juni.2020 Link til dette innlegget Svart 16.Juni.2020 (redigert) Vestpåbud når man skal kjøre uberdrita. mer seriøst., Jeg bruker ikke vest i indre oslofjord, men tilbyr alltid passasjerer,,om jeg passerer drøbakk og skal utover krever jeg at alle har på. Redigert 16.Juni.2020 av andersb (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
oberst1 Svart 16.Juni.2020 Link til dette innlegget Svart 16.Juni.2020 NilsPils skrev for 10 timer siden: Det er jo så enkelt at alle som ønsker det kan ha på redningsvest i båten, og også i bilen, sofaen og senga om de vil. Og alle skippere kan forlange vest på alle i båten. Men det er tydeligvis ikke nok for alle . . Jeg må innrømme at jeg driter i vestforbud når jeg soler meg en varm sommerdag under veis i tresnekka eller på kanotur i marka, nær land og med badetemperatur i vannet. Jeg lar ikke slike påbud ødelegge for båtgleden i situasjoner der det bare er idiotisk . . . Kunne ikke sagt det bedre! Sitér dette innlegget Link to post
HTM Svart 16.Juni.2020 Link til dette innlegget Svart 16.Juni.2020 Ser mange klager over hvor idiotisk det er med påbud om flytevest om man oppholder seg inne i styrehus/HT. Om man tar seg bryet med å lese lovteksten fremgår det jo tydelig at det faktisk IKKE er påbudt med vest innendørs. Står ganske tydelig at påbudet gjelder "ved utendørs opphold i båten når båten er i fart". Ellers litt vanskelig å forstå hvorfor det skal være så vanskelig å godta dette påbudet. Litt interessant når man i en annen tråd leser om hvor livsfarlig mange mener det er å oppholde seg på sjøen for tiden i mindre båter grunnet høy trafikk og mye hekksjø, og de samme personene i denne tråden gjerne er særdeles skeptiske til påbud om bruk av flytevest. Bruk av flytevest har dokumentert effekt ved ulykker, samtidig som det jo er et bortimot gratis tiltak (utgift relatert til vest er uhyre lav sammenlignet med alle andre utgifter relatert til båtlivet). Ulempene for den enkelte med å ha på seg en passende flytevest er det også vanskelig å forstå at skal være store. Vil tro det fantes flust av kritiske røster når det ble innført påbud om bruk av sikkerhetssele i bil, hjelm ved bruk av moped og MC osv, men de fleste er vel nå enige om at disse påbudene er fornuftige? Er det virkelig så stor forskjell når det gjelder påbud om bruk av flytevest? Sitér dette innlegget Link to post
S/Y Emma Svart 16.Juni.2020 Link til dette innlegget Svart 16.Juni.2020 Er cockpittelt utendørs eller innendørs? Sitér dette innlegget Følg S/Y Emma på Facebook • Blogg: To år på langtur med S/Y Emma Link to post
oberst1 Svart 16.Juni.2020 Link til dette innlegget Svart 16.Juni.2020 HTM skrev 29 minutter siden: Ser mange klager over hvor idiotisk det er med påbud om flytevest om man oppholder seg inne i styrehus/HT. Om man tar seg bryet med å lese lovteksten fremgår det jo tydelig at det faktisk IKKE er påbudt med vest innendørs. Står ganske tydelig at påbudet gjelder "ved utendørs opphold i båten når båten er i fart". Lovteksten var tilstrekkelig før påbudet kom. Fjern vestpåbudet heller. Dokumentert effekt? Vel, hvilken statistikk eller hva vises det til? Har vel vært diskutert mange ganger dette... Kan ikke sammenligne med bilbelte og hjelm for MC... Sitér dette innlegget Link to post
S/Y Emma Svart 16.Juni.2020 Link til dette innlegget Svart 16.Juni.2020 Om man begynner å sammenligne bilbelte og redningsvest, kan man like godt argumentere for at det skal være bilbeltepåbud på motoriserte gressklippere. Sitér dette innlegget Følg S/Y Emma på Facebook • Blogg: To år på langtur med S/Y Emma Link to post
HTM Svart 16.Juni.2020 Link til dette innlegget Svart 16.Juni.2020 Sitat Lovteksten var tilstrekkelig før påbudet kom. Fjern vestpåbudet heller. Dokumentert effekt? Vel, hvilken statistikk eller hva vises det til? Har vel vært diskutert mange ganger dette... Kan ikke sammenligne med bilbelte og hjelm for MC... Nå har ikke jeg ambisjoner om å argmentere hardt her, tror uansett ikke folk skifter mening basert på hva andre skriver i et forum... ;) Men altså, det var tidligere i en post her referert til bruk av normal fornuft, så da kan jeg jo forsøke å appellere til det. Denne fornuften må vel virke begge veier? :). Hvilken statistikk er det du etterspør? Dersom ulykker der folk faller overbord fra båt grupperes etter hvorvidt den som falt overbord hadde på sg flytevest eller ikke, tror du virkelig ikke det er forskjell i alvorlighetsgrad av utfall? Både bilbelte og hjelm er sikkerhetsutstyr som skal redusere konsekvensene dersom uhellet først er ute. Nøyaktig det samme som flytevest. Litt overraskende når det hevdes at dette ikke sammenlignbart... Sitér dette innlegget Link to post
Sjøbliss Svart 16.Juni.2020 Link til dette innlegget Svart 16.Juni.2020 Jeg har følgende regler ombord hos oss. Så lenge vi er underveis skal alle ha på vest. Vi har båt på nesten 11 meter og med fast overbygg. Det er ingen unntak under dekk e.l., men det er ifm toalettbesøk å ta av vesten. Så fort vi er kommet frem og ligger på svai eller festet mot land / brygge er det ikke vestpåbud lenger. Vi er som regel 5 eller flere ombord. Yngste er 10 år, og de fleste er notoriske surrehuer, undertegnede inkludert. Tanken vår er at dersom noe skjer så klarer ikke vi å få organisert vester til alle på kort nok tid. Det skal finnes frem til alle, alle må ha en som passer, noen trenger hjelp til å få den på. Og dersom de ikke brukes hele tiden vil de ligge lenger og lenger ned i skapet. Noen historier om båter som har fått branntilløp eller tar inn store mengder vann så er det ikke mange minuttene til rådighet. Disse minuttene vil jeg heller bruke på å sikre at alle kommer ut og kanskje redde båten eller eiendeler om det er mulig. Dersom alle skal styre med vester er jeg redd det blir mer kaos. Videre tenker jeg slik som jeg tenker med sykkelhjelm og bilbelte. Jeg vil at mine barn skal tenke at det å ferdes på sjøen er synonymt med å ta på vest. Sikkerheten først. Det skal nærmest føles unaturlig å føre båt uten å ha på vest. Da tror jeg det går mer automatikk i det. Om det kanskje er litt over kravet? Overdrevet? Muligens. Men jeg ser ikke problemet. Vestene er så behagelige å ha på at de er nesten ikke i veien. Vi koser oss enda mer på sjøen med denne tryggheten. Da slapper vi mer av og koser oss enda mer. Hver person får velge selv, men jeg hadde ikke hatt noe imot mer påbud da vi uansett har på vest. Vi ser jo mange som bryter påbudet med stor grad av uaktsomhet og blander det gjerne med alkohol. Disse ville vel uansett ikke velge å følge noen innstramming så da er vi kanskje kommet dit at påbudet ikke har noe poeng. Men det blir sikkert som røykeloven, det blir mer og mer påbud til vi alle uten å tenke oss om retter oss etter den nye normalen. Jeg er personlig for at alle velger selv, men ser også at regler og påbud, spesielt over tid, endrer kollektiv adferd. Jeg vet mange er uenig, men sånn er i alle fall min mening. Og sånn er reglene ombord i Sofa. :D Sitér dette innlegget Hjemmeside: https://www.sbarmen.no/ "Sofia" Nor Star 350 HT, 2008 modell med D6-370 "Sobasa" Nidelv 300 Sport, 2007 modell med D6-350: Historisk Finn annonse Link to post
S/Y Emma Svart 16.Juni.2020 Link til dette innlegget Svart 16.Juni.2020 Her er det mye å forby og påby, om vi skal redde liv: Sitér dette innlegget Følg S/Y Emma på Facebook • Blogg: To år på langtur med S/Y Emma Link to post
Bonus Svart 16.Juni.2020 Link til dette innlegget Svart 16.Juni.2020 HTM skrev 35 minutter siden: ... Om man tar seg bryet med å lese lovteksten fremgår det jo tydelig at det faktisk IKKE er påbudt med vest innendørs. Står ganske tydelig at påbudet gjelder "ved utendørs opphold i båten når båten er i fart".... Jeg har lest lovteksten. Flere ganger. Siden du henviser til denne loven og skriver at det framgår tydelig hvor det er påbudt / ikke påbudt med vestbruk ombord, kan du kanskje hjelpe meg med en tydelig definisjon av hva som regnes som innendørs og hva som regnes som utendørs i en fritidsbåt på under 8m. Om man befinner seg i cocpit'en i en åpen daycruiser på en flott sommerdag med hele kalesjen nedslått, er det innendørs eller utendørs? Om kalesjen er oppe? Om båten er en HT båt uten bakdør? Om båten er en HT båt med bakdør? Forøvrig brukte vi alltid vest underveis i vår 37 fots HT båt. Uansett vær og årstid. Fruen hadde sågar vesten på under et besøk på Systembolaget i Grebbestad ... Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 16.Juni.2020 Link til dette innlegget Svart 16.Juni.2020 @Shore jeg mener man bør sørge for at dagens lover følges opp og etterleves før man innfører nye og mer omfattende regler Sitér dette innlegget Link to post
HTM Svart 16.Juni.2020 Link til dette innlegget Svart 16.Juni.2020 (redigert) Sitat Jeg har lest lovteksten. Flere ganger. Siden du henviser til denne loven og skriver at det framgår tydelig hvor det er påbudt / ikke påbudt med vestbruk ombord, kan du kanskje hjelpe meg med en tydelig definisjon av hva som regnes som innendørs og hva som regnes som utendørs i en fritidsbåt på under 8m. Dersom du synes denne lovteksten blir fryktelig vanskelig å tolke, vil jeg anbefale at du bruker vest i alle områder du er i tvil om er innendørs eller utendørs. Som sagt tidligere, helt problemfritt for de fleste å ha på en vest. Redigert 16.Juni.2020 av HTM (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Bonus Svart 16.Juni.2020 Link til dette innlegget Svart 16.Juni.2020 HTM skrev 3 minutter siden: ... Dersom du synes denne lovteksten blir fryktelig vanskelig å tolke, vil jeg anbefale at du bruker vest i alle områder du er i tvil om er innendørs eller utendørs. Som sagt tidligere, helt problemfritt for de fleste å ha på en vest. Om du leser hele innlegget mitt, så ser du at vi bruker vest bestandig når vi er underveis. Både innendørs og utendørs. Du skrev i ditt innlegg:" ... fremgår det jo tydelig at det faktisk IKKE er påbudt med vest innendørs". Spørsmålet mitt var at siden du sa det framgikk så tydelig hvor det IKKE er påbudt med vest, så kunne det være fint om du hjalp meg til å forstå det like tydelig. Lovtekstens ordlyd altså. Sitér dette innlegget Link to post
JRK Svart 16.Juni.2020 Link til dette innlegget Svart 16.Juni.2020 (redigert) Hei, Vedrørende notoriske surrehuer, som det blir skrevet her. Tror du har et veldig godt poeng her. Hos meg får ALLE nye passasjerer vite eksakt hvor vestene er. og under roppstart ligger alle i samme hylla i passasjerenes lugar. Min og skipperens som stort sett blir brukt under fortøyning og avgang henger ute på akterdekket. Nå drar jeg litt ut fra emne i tråden her, men her får alle gjester utdelt denne teksten når de kommer ombord. Noen synes det er vel nazi, men men slik er det hos meg: Regler for ”Solan”: Sikkerhet: - Alle må ha vest om bord, sjekk med skipper hvor din vest er, og hvor og når den bør brukes. - Det finnes 4 oppblåsbare vester ombord. De ligger i fremste hylle i midtkabinen på babord side. Bruk de med omtanke i jolla. Får de får mye sprut løser de ut og det koster Kr.250,- for ny tablett og patron - Det finnes 2 vanlige redningsvester ombord. De ligger i motorrommet helt bak på styrbord side - Det finnes 2 vanlige flytevester om bord. Egner seg godt til jolla i regnvær. Ligger i motorrom - Ved fortøyning kan farlige situasjoner oppstå. Alle med unntak av de skipper har avtale med, sitter helt i ro. - Under fart må alle på flybridge sitte. Max 5 stykker - Vær forberedt på at under gitte bølger og manævre kan båten krenge mye. - Plasser alle ting slik at de ikke kastes rundt omkring i båten - Det er ikke tillat å røyke om bord, med unntak av badeplattform Doregler: - Det er forbudt å stå og tisse. Både under gange, ved kai, eller i uthavn. - Ikke kast annet enn dopapir i toalettet. Hår, Q-tips, våtservietter og lignende, tetter garantert kverna i doen. Dette medfører en ikke ubetydelig, samt ubehagelig skrujobb for skipper. I værste fall er vi uten do om impeller eller pakninger ryker. I tillegg er dette dyre reservedeler. - Det henger en klut mot dusjveggen. Denne er til å tørke opp rundt vasken, så blir det triveligere når nestemann kommer. Tørk godt av inn mot skutesiden da det lett samler seg vann her. - Ikke spyl mer vann en nødvendig ved bruk av doen. Når du tisser så bare trykk på tømmeknappen Vann/Strøm: - Ved kai sparer vi ikke på vann. Underveis og i uthavn sparer vi. Når du trenger varmt vann, som det er lite av, juster kranen til maks varmtvann. Ellers skal alle kraner alltid stå til maks kaldt vann. Dette er for å unngå sløsing, da det tar lang tid fra kranen settes på til varmtvann kommer. - Ved kai og under gange er det ingen begrensning på strømforbruk. I uthavn sparer vi alltid strøm. Slå alltid av lys når du ikke trenger det. (Led tak lys kan stå på) - Kjøleskap bruker mye strøm. Tar du ut noe, så sett det inn igjen så fort som mulig Orden: - La ikke ting ligge og flyte rundt omkring. Plasser ting der skipperen anviser plass. - Bruk myke bagger som ikke har skarpe kanter, glidelåser som kan skrape opp treverket. - Bruk sko som ikke sverter, tørk av deg når du går om bord. Skoa plasseres under sittebenk bak - Det er tepper om bord. Ta av sko, før du går inn i salongen - Har du badet så skyll beina i ferskvann og tørk deg godt før du går inn i salongen. Redigert 16.Juni.2020 av JRK (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
DR_Nelson Svart 16.Juni.2020 Link til dette innlegget Svart 16.Juni.2020 Når får vi airbag? Sitér dette innlegget Link to post
Dalton Svart 16.Juni.2020 Link til dette innlegget Svart 16.Juni.2020 Svarte nei siden jeg mener at båten min er over 8m... finregning tilsier at hun "bare" er 7,9248m... Regnes badeplattformen inn i total båtlengde, eller må jeg faktisk bruke vest hele tiden ombord? En Kragerø 26 er jo ikke akkurat ustødig... Sitér dette innlegget I am the Captain of this ship, and I have my wifes permission to say so... Kragerø 26 med Sole SM616 Link to post
oberst1 Svart 16.Juni.2020 Link til dette innlegget Svart 16.Juni.2020 HTM skrev 1 time siden: Men altså, det var tidligere i en post her referert til bruk av normal fornuft, så da kan jeg jo forsøke å appellere til det. Denne fornuften må vel virke begge veier? :). Hvilken statistikk er det du etterspør? Dersom ulykker der folk faller overbord fra båt grupperes etter hvorvidt den som falt overbord hadde på sg flytevest eller ikke, tror du virkelig ikke det er forskjell i alvorlighetsgrad av utfall? Både bilbelte og hjelm er sikkerhetsutstyr som skal redusere konsekvensene dersom uhellet først er ute. Nøyaktig det samme som flytevest. Litt overraskende når det hevdes at dette ikke sammenlignbart... For å illustrere litt hva jeg tenker; den siste drukningsstatistikk med årssammendrag jeg fant var for 2017 på RS sine sider. Der fremkommer det at 26 av 94 personer druknet fra fritidsbåt. Flertallet var jo i nærheten av vann, er det kanskje å legge påbudet der? Eller skal man faktisk kunne ha fri vilje? Jeg kommer ikke til å ha med flytevest i bilen fordi jeg trenger den til å gå ut til på båten på brygga... Man må kunne klare å tenke litt selv uten at noen skal påtvinge deg det ene og andre.. Sitér dette innlegget Link to post
Ingar Svart 16.Juni.2020 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 16.Juni.2020 Dalton skrev 44 minutter siden: Regnes badeplattformen inn i total båtlengde Ja, om den er støpt fast. Om den kan demonteres regnes den ikke inn. Hvordan "støpt fast" defineres vet jeg ikke. Om f.eks. Tec7 holder. Sitér dette innlegget Link to post
zooper Svart 16.Juni.2020 Link til dette innlegget Svart 16.Juni.2020 Jeg er generelt allergisk mot overformynderi. Risikoen er nok kjent for folk flest, også blant de som drukner på sjøen - en risiko og en pris de velger å ta, og betale. Ja, samfunnet får også lide - men prisen for individuell frihet synes jeg vi som fellesskap skal strekke etter å bidra med å dekke. Blant de 30 som druknet, hvor mange av disse fulgte ikke dagens bestemmelser? Hvor mange av disse ville blitt reddet med strengere regler? I min båt skal alle på dekk i utgangspunktet ha på seg vest når båten ikke er fortøyd ,så lenge man befinner seg på dekk eller i cockpit (under dekk ingen vest-krav for noen, med mindre forholdene med vær og farvenn tilsier at det er fare). Er det ikke for mye bry med å ha på seg vest når man skal ombord eller i land, ja så etterstreber jeg å ha på vest også her, spesielt for barn. Barn uansett alder og svømmedyktighet skal alltid ha på seg vest selv når båten er fortøyd, når de forlater cockpit. Mindre barn må alltid ha på seg vest å dekk, også i cokcpit. Mindre barn må dessuten også ha på seg vest når de skal av/på båten, eller skal oppholde seg nær vann, med mindre de er i direkte følge med en voksen - og stort sett også da vil de måtte ha på seg vest. Men, det er alltids unntak - feks om en voksen skal sole seg på dekk mens båten er i fart i trygt farvann. Vestene oppbevares dessuten stort sett i båten, og det er ikke alltid like praktisk å ta dem med seg når man skal i land - ergo så brukes vest når man skal av og på båten kun når dette er beleilig, eller det er spesielle forhold som tilsier økt varsomhet (vanskelig å komme ombord eller i land, mye vind, etc).. Disse vurderingene ønsker jeg å kunne gjøre selv og ikke riskere forelegg/bot, eller avkortning på forsikring - om jeg ikke gjør som storebror foreskriver. En generell regel om vest på større fritidsbåter bør i beste fall kun gjelde der det er spesielt stor sannsynligher for å kunne havne i sjøen, samtidig med at hvor faren med at nettopp det skjer også er spesielt stor (stor sjø, dårlig sikt, høy fart, alene på dekk, eller bevegelse utenfor cockpit). Å sole seg på dekk på en 40 fots seilbåt som motrer i fem knop i smult og kjent farvann, med en skipper som følger med - ja det kan neppe sies å være farlig. Det er større sannsynlighet for å skli på såpen i dusjen og drukne med hodet i toalettskåla. Eller få bommen i hodet... kanskje hjelmpåbud i kombinasjon med svømmevest i dusjen bør vurderes? Det burde være tilstrekkelig med en regel som sa at vest måtte bæres der det både er spesielt stor risiko og fare - og så får man lære hva dette består av under opplrøringen med båtførerprøven - for det er i høyeste grad en sammensatt vurdering. En liten digresjon - hjelm er faktisk endel av mitt sikkerhetssutsyr ombord på enkelte seilas - dette om jeg feks må dykke under båten for å ta tau ut av propellen, eller je må klatre opp i riggen... Sitér dette innlegget Link to post
NilsPils Svart 16.Juni.2020 Link til dette innlegget Svart 16.Juni.2020 JRK skrev 1 time siden: Noen synes det er vel nazi, Sitér dette innlegget Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten SaowaneeJeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................ Link to post
hanto1 Svart 16.Juni.2020 Link til dette innlegget Svart 16.Juni.2020 Heftig regelliste JRK har for Solan. For M/B Blega har vi kun lytt til skipperen og "den som tetter dassen-fikser dassen" men tilbake til temaet, det er flere som drukner fra bil enn fra båt over 8m. Her er det jo uante muligherer for kreativ regulering. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.