Jump to content

3A 12-24v omformer til kjøleskap som bruker 2.5A?


Sondre93

Recommended Posts

Hei. Jeg har et dometic kjøleskap på 24v som jeg må ha en 12 til 24v omformer for å kunne få brukt det. Kjøleskapet er på 2.5 amp, men jeg finner bare 2 eller 3 amp omformere. Er det trygt å bruke en 3 amp omformer? Er bare en halv amp mer, men tenker om i lengden at det ikke er bra?

 

Kommentar fra moderator:
Tittel redigert, var "24v omformer". Alle må vennligst lese reglene for titler før man poster.
Utdrag:
  • Av hensyn til brukervennligheten er det viktig at titlene beskriver emnet på en best mulig måte, den kan inneholde inntil 100 tegn.
  • Skriv tittelen slik du ville formulert deg om du henvendte deg muntlig til en båtkyndig bekjent.
  • Om det er relevant skal emnetittelen inneholde både produktnavn og beskrivelse av hva saken gjelder.

 

Link to post
Share on other sites

Du kan fint bruke 3A omformer permanent. Jeg synes nesten det er litt lite, da forbruk på kjøleskapet er på 2,5A, men dette er sikkert under drift. Det er nok vesentlig høyere oppstartstrøm. Skulle jeg valgt, ville jeg sett etter en omformer på ca 5A

Link to post
Share on other sites

Ok. Takk for svar. Tidligere da jeg hadde absolutt null erfaring med dette så trodde jeg det gikk an å bruke hvilken som helst 12v til 24v omformer. Jeg brukte en omformer på 10 amp og det ble for mye. Kjøleskapet startet opp og fungerte i toppen to sekunder før det skrudde seg av

Link to post
Share on other sites

Sondre93 skrev 3 minutter siden:

Ok. Takk for svar. Tidligere da jeg hadde absolutt null erfaring med dette så trodde jeg det gikk an å bruke hvilken som helst 12v til 24v omformer. Jeg brukte en omformer på 10 amp og det ble for mye. Kjøleskapet startet opp og fungerte i toppen to sekunder før det skrudde seg av

Det er nok ikke grunnet du brukte omformer med for mange amp at det skrudde seg av. Kjøleskapet forsøker å trekker det det trenger av amp, og har du for liten omformer, går omformeren i stykker. Men du ødelegger ikke kjøleskapet med for stor omformer. Pass på at du har en DC/DC omformer.

Link to post
Share on other sites

Hvis kjøleskapet trekker 2,5 A på 24 V, så må det vel trekke 5A fra 12V for å opprettholde samme effekten? 

 

2,5A x 24V = 60W

 

60W/ 12V = 5A

 

?

For stor omformer skal ikke påvirke negativt slik jeg forstår dette. Det viktige er spenningen og tilgjengelig A.

 

Kjøleskapet skal ikke trekke mer A enn det skal. Det er kun hvis det kjøres på før høy V at A kan øke, men da vil det uansett ødelegges. Derfor sikring.

Redigert av Grand Banks jr (see edit history)

Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO)
Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B

Link to post
Share on other sites

Poenget til @Grand Banks jr er meget viktig. Du sier kjøleskapet trekker 2,5A, men det er egetlig Watt som er viktig så lenge du ikke vet spenningen. 2,5A til hvilken spenning? Overspesifisert DC-DC omformer, type 10A vil ikke være problemet som gjør at kjøleskapet slår seg av. Underspesifisert blir vamt.

Hjemmeside: https://www.sbarmen.no/

 

"Sofia" Nor Star 350 HT, 2008 modell med D6-370

"Sobasa" Nidelv 300 Sport, 2007 modell med D6-350: Historisk Finn annonse

Link to post
Share on other sites

Hvis omformeren har sluttet å fungere så får du reklamere til importpris.no.

 

Det står at den er "Waterproof, quake-proof, moisture-proof and dust-proof. Built-in over-voltage, under-voltage, overload, over-heat and short circuit protection", så det burde ikke være mulig å ødelegge den ved feil bruk.

Link to post
Share on other sites

Kjølekompressoren drar mye høyere startstrøm enn under drift. Jeg har en Isotherm Classic Compact 80 kjølekompressor i båten, og den drar ca 2,2 A under drift, men må ha 16A sikring, ellers ryker den når den starter opp (har testet med 10A, det holdt ikke :) 
Antar at det muligens kan være årsaken til problemet her?


 

Link to post
Share on other sites

Synes jeg leser at disse kjøleskapa er multivolt. Altså virker både på 12v og 24V. Sikker på at du må ha 24V på skapet? 

 

Det som er med DC-DC converter som skal convertere opp fra en lav spenning til en høyere er t man har tap i elektronikken så om man skal ha en DC-DC converter så må man altid ta høyde for trekt ampere pluss tap. Altså at denne må bli overdimensjonert da kompressor bruker en høy startstrøm og tapet er i konvertering er significant.   

 

Dette blir en dyr løsning, og ustabilt om man skal basere seg på konvertere fra kina, mulig det er lettere og selge skapet på finn og kjøpe ett som er laget for spenningen du har i båten? 

 

Livet er for kort for sightsing.

Link to post
Share on other sites

Sjeldenutpå skrev 38 minutter siden:

Vist sikringen er 7,5a på 24v, så må sikringen være større på 12v kredsen til omformeren. 

Ok. Jeg har ingen sikring fra kablene fra batteri til omformeren. Er kun kjøleskapet som jeg har en sikring i. Kan det være grunnen?

Link to post
Share on other sites

Hvis sikringen sitter mellom omformer og kjøleskap så skal den være 7,5A (hvis det er det som er spesifisert). 

Så lenge sikringen er hel (ikke gått), så kan ikke den være årsaken til problemet.

Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO)
Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B

Link to post
Share on other sites

Selg det og kjøp nytt  for 12V.

 

Da får du ett splitter nytt og energieffektivt skap. Det er nok "dingser" som kan gå istykker i båt fra før av, ikke putt inn en til.

 

Tar du salgssummen fra skapet, og legger til prisen på en god omformer med riktig dimensjon, havner du nok tett opp mot prisen på nytt skap.

 

Du mister også noe effekt ved å bruke omformer, og det vil vi ikke i båt hvor hver milliampere er dyrebar😉

Hold kjeft,når du snakker til meg!

Link to post
Share on other sites

Startstrømmen på en elektromotor er typisk 5 x merkeverdi. Kjøleskapet har også en sensor som skal sikre at duikke tapper batteriet for mye, derfor kobler det ut om spenningen er typisk 11,5 Volt. Derfor må du ha en relativt kraftik omformer her. Problemtet kan også avhjelpes med å sette på en stor kondensator ved utgangen av omformeren. Men som flere skriver. Bedre med 12Volts kjøleskap

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...