Jump to content

Lang ledning uten sikring


slåtten

Recommended Posts

Hei.

Kanskje et banalt spørsmål. Jeg har montert baugpropell, har gjort det elektriske selv etter at et verft laget tunnel og satte på enheten. Har et AGM batteri fremme med korte ledninger til baugpropellen. Så går det ca 5 m kabel 16 mm2 frem  fra et spenningsstyrt relee bak med startbatteriet. Ladeledningen er koblet etter sikring for BP, men før hovedbryter. Ledningen ligger slik at jeg ikke tror den skal gnisse. Men bør jeg ha en sikring, feks 30 amp før det lange strekket frem i baugen?

Link to post

Skal, bør, må... det finnes ulike meninger om dette. Jeg synes det er litt vanskelig å se for seg koblingen din ut fra en tekstbeskrivelse. En skjemategning hadde økt forståelsen betraktelig.

 

Når det er sagt, ville jeg satt en sikring på denne kabelen, nær batteriet til baugpropellen. Skal du være helt sikker, setter du en sikring i andre enden også. Dimensjoneringen bør være lavere enn hva kabelen tåler og høyere enn max ladestrøm.

Volvo Penta 5.7GXi-HF bensinmotor med DP-SM drev

Link to post

Sikrer alle kabler ved første mulighet. Kan det komme spenning fra to sider, så sikres de i begge ender.  Ettersom det ikke alltid er like lett å plassere sikringer oppi batterier etc. så benyttes sorte k-rør fra tilkoblingssted til sikring som ekstra beskyttelse mot gnisning etc.  Hva reglene sier i din båt vet jeg ikke, men å legge kabler usikret eller uten ekstra kortslutningsbeskyttelse før sikring gjør jeg ikke, og det handler ikke om regler, men om risiko.

Link to post

Hei,

 

Forstår det som at du har 3 banker i dag, start, baug og forbruk.

Vet ikke hvor stor baugpropell du har så tar utgangspunkt i 800W.

 

I teorien er det sånn her, la si at du står med motoren din på og du har en 115A dynamo (slik jeg har). Du har fulle batterier i både forbruk og startbanken. Om du da kjører din baugpropell så vill den begynne trekke 66A (800/12 =66) fra AGM batteriet i front, dette oppdager ditt spenningsstyrte rele og begynner å fylle på strøm fra startbatteriet, det vil da si at i den perioden du kjører baugpropellen går det 66A rett igjennom kabelen du har lagt frem til batteriet i baugen.

 

Ut fra kalkulator for lengde på kabel så skal dette funke greit.

image.png.4100e1ed00bc887fe9c2b2812156b863.png

 

Tipset fra din lokale elektriker (ikke utdannet båtelektriker men som likevel har litt peiling) er at man bør  sikre alle kabeler som har en fri flow av strøm for at man skal kunne sove godt om natten. Og skal du gjøre det her bør du inn med minst 100A. Personligen så har jeg en ankervinsj som trekker 800W i front, denne er sikret med 80A i releét i front.

 

Dette er et billig innkjøp på f.eks. Biltema. 225,- inkl sikringen. for å ikke brenne ned båten.

https://www.biltema.no/batutstyr/elektrisk-utstyr/sikringer/sikringsholder-2000041992

 

Lykke til.

Link to post
tilplan skrev 13 minutter siden:

Finnes det baugpropeller som trekker så lite som 800W? Den minste hos Maritim trekker 1,5 kW, og spenningsfallet må også tas høyde for i regnestykket. 


Ingen anelse, har ikke baugpropell, tok bare det som et eksempel.


Bare å endre tallene i formelen sånn at det passer for hans trekk å kjøre i kalkulatoren.

Spenningsfallet er kalkulert som du ser på bildet.

 

Mulig han må opp i kabel dimensjon og sikring ut fra hva kalkulatoren tilsier.

Redigert av ne.andersson (see edit history)
Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...