Jump to content

tmd 30.U-tett eksosbend etter montering av nytt ?

Seesnake

Recommended Posts

Hei på dere. I dag skulle jeg bytte eksosbend på min tmd 30. Det skulle være fort gjort tenkte jeg. Men der tok jeg fei. Når jeg skulle montere det nye bendet med den nye v-klemmen(flenseklemma) så syntes jeg at den ikke helt passet rundt hele bendet. Jeg monterte det sammen og startet opp. Men det sprutet vann og eksos med en eneste gang. Tok det fra hverandre i gjen og stussa litt på at det ikke ligger noe pakninger i mellom her.(mellom flensene) Det skal det jo heller ikke gjøre sier vp. Det lakk ikke når jeg tok av det gamle bendet. Hva i all verden er det jeg overser tro? bruker man pakninger dersom ting er gammelt?

Håper noen kan forklare meg det da jeg er veldig klar for en sjøtur nå.

Hilsen Seesnake

Hei. SawinoTre

Jeg prøvde med paknings pasta men det hjalp ikke.

Slik ser mitt nye bend ut. Når jeg tar en hageslange og fyller bendet med vann kommer det ut vann inn mot turbo? er dette riktig eller klemmes ting på plass slik at dette blir tett? Eller er det feil på bendet tro? Noen som vet? seesnakenytt_bend.jpg.f2c22f0537d6a1d9d80d7a67a7f5d04a.jpg

Det stämmer att den rostfria insatsen sitter löst i eksosbendet så om du fyller i vatten så kommer det att läcka ut.

Men när det är monterad riktigt mot turbon så skall den rostfria anliggningsytan täta mot turbon, vattnet ansluts senare i riktning mot eksosslangen och skall inte kunna ta sig upp mot turbon.

Hur ser turbon ut? Har du en rak oskadad yta som tätar mot eksosbendet? Året innan jag bytte både turbo och eksosbend så hade jag svårt att få det tätt, då kom det ut avgaser genom flänsen men inget vatten, det finns en liten tunn packning att köpa som skall sitta mellan turbo och eksosbend, som jag satte dit innan jag bytte till nya, smörjde in med kamin tätningsmedel också för säkerhets skull. Nu behöver jag ingen packning.

Redigert av Ekberg (see edit history)

Hei d var interessant med den pakningen - men blir forvirra da jeg var innom marinedeler. No og søkte opp oem-nr: "859052 PACKNING . Obs dette er pakninga mellom indre og ytre kappe på bendet. Den skal ikke være mellom flens turbo og flens eksosbend. Der er det stål mot stål" 

Jeg skjønner mindre og mindre... 

ikke det penta sier. stål mot stål når ting er nytt ja. Får man det ikke tett bruker mann denne pakningen mellom eksosbend og turbo fikk jeg beskjed om . Han viste meg på deletekningen .  Den pakningen kommer ikke frem på andre tekninger jeg har sett på nett. kun på oppsettet til vp. Pratet med 2 mekanikere som brukte denne pakningen på eldre motorer. Jeg skal bort og montere snart bare det blir litt kjøligere her.

Hilsen seesnake

Hei. Jeg har nå testet med tynn pakning. Den blei nesten tett så derfor har jeg klint på med eksospasta og starter snart opp i gjen. Problemet mitt er at anlegsflaten inn til turbo er litt dårlig og derfor sliter jeg litt. Skulle det ikke bli tett nå da tar jeg ut turboen og sliper flaten. Jeg kommer nesten ikke til nå nedi nidelven. Men jeg håper den er tett nå.

Hadde mitt bend av til rengjøring og satte på igjen uten pakning eller nye deler . Utrolig nok ble det tett. Men mye tips i denne tråden og ta med seg, for til neste år bytter jeg. Har du prøvd med den gamle ringklemmen? Kan ny og gammel være ulik? Om godset i det nye bendet er tynnere der klemmen skal tette så kan det hende at klemmen er helt skrudd sammen uten at bend og turbo er skikkelig teit mot hverandre. Ellers merket jeg at strammeskruen måtte være i bakkant fordi turbo er litt breiere foran . Det ser du nok. Lykke til og spent på resultatet :thumbsup:

hei. Nå har jeg startet og alt er tett. Jeg brukte GunGum og satt det sammen og skrudde det jeg klarte på klemma. Jeg lot det stå i ro i en hel dag før jeg startet da jeg ikke viste om den kunne startes med en gan pga herding. Nå har jeg kjørt den varm og alt er tett.:flag:Så i morgen drar jeg på sjøen og slapper av. Den gamle ringklemmen min hadde sprokket og var nesten i 2. Om godset var tykkere i d nye bendet tror jeg ikke men jeg målte ikke. Veldig glad jeg kjøpte bendet for ca 2 års tid siden og byttet det nå. Ikke gal pris heller til 1900 kr fra sv.med moms. Syntes jeg har sett samme bendet til over 7000 på en norsk nettside og det er RAN!!

Seesnake

IMG_4404.JPG

Jeg så skruvat.no hadde uoriginal bend til 2500 mens originalt var 2800 på marinedeler (umalt). Blir handlet både pakning og gungum hos meg også. Men la du på gungum helt ytterst der ringklemmen "klemmer" også? Og må jeg male bendet før montering? Tenkte Hammerite eller noe som tåler litt varme.. 

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...