Seesnake Startet 16.Juni.2020 Del på Facebook Startet 16.Juni.2020 Hei på dere. I dag skulle jeg bytte eksosbend på min tmd 30. Det skulle være fort gjort tenkte jeg. Men der tok jeg fei. Når jeg skulle montere det nye bendet med den nye v-klemmen(flenseklemma) så syntes jeg at den ikke helt passet rundt hele bendet. Jeg monterte det sammen og startet opp. Men det sprutet vann og eksos med en eneste gang. Tok det fra hverandre i gjen og stussa litt på at det ikke ligger noe pakninger i mellom her.(mellom flensene) Det skal det jo heller ikke gjøre sier vp. Det lakk ikke når jeg tok av det gamle bendet. Hva i all verden er det jeg overser tro? bruker man pakninger dersom ting er gammelt? Håper noen kan forklare meg det da jeg er veldig klar for en sjøtur nå. Hilsen Seesnake Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 16.Juni.2020 Del på Facebook Svart 16.Juni.2020 Spruter det vann mellom turbo og eksosbend? Det høres ikke helt rett ut... Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Seesnake Svart 16.Juni.2020 Emnestarter Del på Facebook Svart 16.Juni.2020 Enig med deg. Skjønner ikke detta helt nei!!! Sitér dette innlegget Link to post
Seesnake Svart 16.Juni.2020 Emnestarter Del på Facebook Svart 16.Juni.2020 Det er der i fra klemma sitter. Sitér dette innlegget Link to post
SaWiNoTre Svart 16.Juni.2020 Del på Facebook Svart 16.Juni.2020 Følger denne da jeg skal skifte eksosbend på tamd30 neste helg... Tenkte å ha litt monteringspasta for eksos i bakhånd eller blir det helt feil? Sitér dette innlegget Link to post
Seesnake Svart 16.Juni.2020 Emnestarter Del på Facebook Svart 16.Juni.2020 Hei. SawinoTre Jeg prøvde med paknings pasta men det hjalp ikke. Slik ser mitt nye bend ut. Når jeg tar en hageslange og fyller bendet med vann kommer det ut vann inn mot turbo? er dette riktig eller klemmes ting på plass slik at dette blir tett? Eller er det feil på bendet tro? Noen som vet? seesnake Sitér dette innlegget Link to post
Ekberg Svart 16.Juni.2020 Del på Facebook Svart 16.Juni.2020 (redigert) Det stämmer att den rostfria insatsen sitter löst i eksosbendet så om du fyller i vatten så kommer det att läcka ut. Men när det är monterad riktigt mot turbon så skall den rostfria anliggningsytan täta mot turbon, vattnet ansluts senare i riktning mot eksosslangen och skall inte kunna ta sig upp mot turbon. Hur ser turbon ut? Har du en rak oskadad yta som tätar mot eksosbendet? Året innan jag bytte både turbo och eksosbend så hade jag svårt att få det tätt, då kom det ut avgaser genom flänsen men inget vatten, det finns en liten tunn packning att köpa som skall sitta mellan turbo och eksosbend, som jag satte dit innan jag bytte till nya, smörjde in med kamin tätningsmedel också för säkerhets skull. Nu behöver jag ingen packning. Redigert 16.Juni.2020 av Ekberg (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Seesnake Svart 16.Juni.2020 Emnestarter Del på Facebook Svart 16.Juni.2020 Hei tusen takk for svar. Hvor får jeg kjøpt slike pakninger? Dette kommer ikke frem på vps tekninger. Seesnake. Ps d kan vøre noen grader ryst på flensen inn mor turboen. Ok om jeg bruker en pussemus her ? Sitér dette innlegget Link to post
Seesnake Svart 16.Juni.2020 Emnestarter Del på Facebook Svart 16.Juni.2020 Nå har jeg pusset flensen inn mot turbo. Nå er den glatt som ny. Så skal vi se! Sitér dette innlegget Link to post
Seesnake Svart 16.Juni.2020 Emnestarter Del på Facebook Svart 16.Juni.2020 Noe bedring men eksoslekasje fra klemme. Drar på vp i morgen. Her er d noe som ikke stemmer Sitér dette innlegget Link to post
Seesnake Svart 17.Juni.2020 Emnestarter Del på Facebook Svart 17.Juni.2020 Da har jeg fått ordna med pakning inn mot turbo :o) Det kunne jeg blitt fortalt første gang jeg var der nede. Nå er det bare å få satt det sammen vil jeg tro. Pakning til 34 kr originalt. Snill pris :o) Seesnake Sitér dette innlegget Link to post
SaWiNoTre Svart 17.Juni.2020 Del på Facebook Svart 17.Juni.2020 Hei d var interessant med den pakningen - men blir forvirra da jeg var innom marinedeler. No og søkte opp oem-nr: "859052 PACKNING . Obs dette er pakninga mellom indre og ytre kappe på bendet. Den skal ikke være mellom flens turbo og flens eksosbend. Der er det stål mot stål" Jeg skjønner mindre og mindre... Sitér dette innlegget Link to post
Seesnake Svart 17.Juni.2020 Emnestarter Del på Facebook Svart 17.Juni.2020 ikke det penta sier. stål mot stål når ting er nytt ja. Får man det ikke tett bruker mann denne pakningen mellom eksosbend og turbo fikk jeg beskjed om . Han viste meg på deletekningen . Den pakningen kommer ikke frem på andre tekninger jeg har sett på nett. kun på oppsettet til vp. Pratet med 2 mekanikere som brukte denne pakningen på eldre motorer. Jeg skal bort og montere snart bare det blir litt kjøligere her. Hilsen seesnake Sitér dette innlegget Link to post
Seesnake Svart 17.Juni.2020 Emnestarter Del på Facebook Svart 17.Juni.2020 (redigert) Redigert 17.Juni.2020 av Seesnake (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Seesnake Svart 17.Juni.2020 Emnestarter Del på Facebook Svart 17.Juni.2020 Hei. Det skal være pakning nr 22 på bildet. Vanskelig å se Sitér dette innlegget Link to post
Seesnake Svart 17.Juni.2020 Emnestarter Del på Facebook Svart 17.Juni.2020 Nå skjønner jeg hva du mener! jo det er riktig som du skriver. jeg tenker på stålet i flensen jeg. Denne pakningen skal ligge i ytterkant :o).Kommer tilbake etter jeg har testa :o) Sitér dette innlegget Link to post
Seesnake Svart 17.Juni.2020 Emnestarter Del på Facebook Svart 17.Juni.2020 Litt enig med deg menden passer jo på flensen her? Sitér dette innlegget Link to post
SaWiNoTre Svart 17.Juni.2020 Del på Facebook Svart 17.Juni.2020 Interessant - den var såpass billig at jeg må kanskje handle inn en slik jeg også bare for å være på den sikre siden😊 Sitér dette innlegget Link to post
Seesnake Svart 18.Juni.2020 Emnestarter Del på Facebook Svart 18.Juni.2020 Hei. Jeg har nå testet med tynn pakning. Den blei nesten tett så derfor har jeg klint på med eksospasta og starter snart opp i gjen. Problemet mitt er at anlegsflaten inn til turbo er litt dårlig og derfor sliter jeg litt. Skulle det ikke bli tett nå da tar jeg ut turboen og sliper flaten. Jeg kommer nesten ikke til nå nedi nidelven. Men jeg håper den er tett nå. Sitér dette innlegget Link to post
hegra Svart 18.Juni.2020 Del på Facebook Svart 18.Juni.2020 Hadde mitt bend av til rengjøring og satte på igjen uten pakning eller nye deler . Utrolig nok ble det tett. Men mye tips i denne tråden og ta med seg, for til neste år bytter jeg. Har du prøvd med den gamle ringklemmen? Kan ny og gammel være ulik? Om godset i det nye bendet er tynnere der klemmen skal tette så kan det hende at klemmen er helt skrudd sammen uten at bend og turbo er skikkelig teit mot hverandre. Ellers merket jeg at strammeskruen måtte være i bakkant fordi turbo er litt breiere foran . Det ser du nok. Lykke til og spent på resultatet Sitér dette innlegget Link to post
Seesnake Svart 18.Juni.2020 Emnestarter Del på Facebook Svart 18.Juni.2020 hei. Nå har jeg startet og alt er tett. Jeg brukte GunGum og satt det sammen og skrudde det jeg klarte på klemma. Jeg lot det stå i ro i en hel dag før jeg startet da jeg ikke viste om den kunne startes med en gan pga herding. Nå har jeg kjørt den varm og alt er tett.Så i morgen drar jeg på sjøen og slapper av. Den gamle ringklemmen min hadde sprokket og var nesten i 2. Om godset var tykkere i d nye bendet tror jeg ikke men jeg målte ikke. Veldig glad jeg kjøpte bendet for ca 2 års tid siden og byttet det nå. Ikke gal pris heller til 1900 kr fra sv.med moms. Syntes jeg har sett samme bendet til over 7000 på en norsk nettside og det er RAN!! Seesnake Sitér dette innlegget Link to post
hegra Svart 19.Juni.2020 Del på Facebook Svart 19.Juni.2020 Flott du fikk det tett. Da vet jeg at jeg skal ha både pakning og tettningspasta ligende klar når jeg skal bytte. God sommer Sitér dette innlegget Link to post
SaWiNoTre Svart 19.Juni.2020 Del på Facebook Svart 19.Juni.2020 Jeg så skruvat.no hadde uoriginal bend til 2500 mens originalt var 2800 på marinedeler (umalt). Blir handlet både pakning og gungum hos meg også. Men la du på gungum helt ytterst der ringklemmen "klemmer" også? Og må jeg male bendet før montering? Tenkte Hammerite eller noe som tåler litt varme.. Sitér dette innlegget Link to post
Seesnake Svart 19.Juni.2020 Emnestarter Del på Facebook Svart 19.Juni.2020 Hei. Jeg la på gungum også der hvor flensen går flens mot flens. Ps før jeg monterte tok jeg å brukte pussemus på flensen inn mot turbo. Mye rust der men fikk så å si bort alt. Jeg lot det tørke i mange timer før jeg startet opp. Ville være sikker Sitér dette innlegget Link to post
Seesnake Svart 19.Juni.2020 Emnestarter Del på Facebook Svart 19.Juni.2020 Om du må male bendet vet jeg ikke da mitt var grønt Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.