zooper Startet 16.Juni.2020 Link til dette innlegget Startet 16.Juni.2020 Jeg har to gummibåter fra Quicksilver (250 og 300 alu sport). På disse vil jeg ha maks HK til lavest mulig vekt. Til den minste har jeg en Tohatsu M8B 8Hk totakter på skarve 26 kg - det maksimale antall hester denne båten kan ta, og da med den motoren med desidert lavest vekt/hk. Den større jolla kan ta 15 hk. Men, jeg vil at det skal stå 9.9 på motoren... kanskje fordi 9.9 ser penere ut enn 15 ??? Jeg trenger derfor enten å skaffe en ferdigtrimmet 9.9/15 eller trimme selv. Hvilke er de desidert letteste 15hk totakterne? Hva innebærer det å trimme disse fra 9.9? Jeg ønsker å ta rede på alle deler jeg trenger og vite litt mer konkret hva arbeidet går ut på. Motoren bør ikke være en museumsgjenstand, dvs at den bør fortsatt ha vært i produksjon i 2006 når de ble ulovlig å importere til landet. Sitér dette innlegget Link to post
larsern87 Svart 16.Juni.2020 Link til dette innlegget Svart 16.Juni.2020 Om du kan være fornøyd med at det står 10, og ikke 9,9, vil jeg slå et slag for Mercury Viking. Er vel den letteste motoren i den størrelsen, med sine 34kg. Sitér dette innlegget Link to post
Skrotnisse Svart 16.Juni.2020 Link til dette innlegget Svart 16.Juni.2020 Jeg ville fortrukket en Yamaha 9,9 fra 2000-tallet Sitér dette innlegget Link to post
nomen Svart 16.Juni.2020 Link til dette innlegget Svart 16.Juni.2020 Jeg ville gått for en Yamaha V-max. Lette og spreke motorer, som (etter hva jeg har bitt fortalt) allerede har mer enn 9,9 hester. Den er noe dyr i innkjøp, men om den blir tatt vare på, vil du kunne selge den dyrt om noen år også. Disse motorene har nærmest en "legendestatus" i noen kretser. Sitér dette innlegget Hold kjeft,når du snakker til meg! Link to post
tkb Svart 16.Juni.2020 Link til dette innlegget Svart 16.Juni.2020 (redigert) Jeg har en Mercury/ Mariner 10/15 viking. Utmerket motor som går pent og uten problemer. Den blir 15 hk, mens Yamaha blir 13,5. Yamaha Vmax junior blir 15. Knallgod motor, hadde nok bikket i favør Yamaha Redigert 16.Juni.2020 av tkb (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Skrotnisse Svart 16.Juni.2020 Link til dette innlegget Svart 16.Juni.2020 Ser mange skriver dette med 13,5 hk men jeg har vitterlig målt fart på en Vernøy 430 med først en 10 Viking og så en vanlig Yamaha 9,9 hk med utvidet reed, og de gikk nøyaktig like fort.... Sitér dette innlegget Link to post
tkb Svart 16.Juni.2020 Link til dette innlegget Svart 16.Juni.2020 Jeg har bare lest det også, aldri målt.. Sitér dette innlegget Link to post
ivar Svart 16.Juni.2020 Link til dette innlegget Svart 16.Juni.2020 om motoren veier 34 eller 36-37 kg mener jeg er mindre viktig. Viktigere at den er noenlunde godt stelt / vedlikeholdt Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
VannTro Svart 16.Juni.2020 Link til dette innlegget Svart 16.Juni.2020 Det ligger en strøken 2007 Yamaha 9.9 på FINN nå. Dette er en av de siste 2-t som ble produsert. Har stått på mob-båt hos brannvesenet og gått bare 10 timer. Utfordringen ligger kanskje i at det er lang stamme på den. Finn-kode 181971576 Sitér dette innlegget Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk. Link to post
larsern87 Svart 16.Juni.2020 Link til dette innlegget Svart 16.Juni.2020 ivar skrev On 16.6.2020 at 14.47: om motoren veier 34 eller 36-37 kg mener jeg er mindre viktig. Viktigere at den er noenlunde godt stelt / vedlikeholdt Vis hele sitatet Kommer jo an på bruken. For meg som løfter motor av og på badeplattform i tide og utide, betyr vekt endel. Sitér dette innlegget Link to post
VannTro Svart 16.Juni.2020 Link til dette innlegget Svart 16.Juni.2020 9.9 Tohatsu 2-t veier 27 kg. Sitér dette innlegget Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk. Link to post
enslagsgjest Svart 16.Juni.2020 Link til dette innlegget Svart 16.Juni.2020 V-Max jr er det opplagte svaret her. Hvis du føler deg litt sær, kan du se om du får tak i en slik en: https://www.selvamarine.com/en/products/outboards/details/naxos-15/ Sitér dette innlegget Jeg er en slags gjest Link to post
larsern87 Svart 16.Juni.2020 Link til dette innlegget Svart 16.Juni.2020 VannTro skrev On 16.6.2020 at 15.45: 9.9 Tohatsu 2-t veier 27 kg. Vis hele sitatet Nei, den er oppgitt til 41kg. Du tenker nok på 9.8, som er deler konstruksjon med 6 og 8-hesterne Sitér dette innlegget Link to post
Napoli Svart 16.Juni.2020 Link til dette innlegget Svart 16.Juni.2020 larsern87 skrev On 16.6.2020 at 15.55: Nei, den er oppgitt til 41kg. Du tenker nok på 9.8, som er deler konstruksjon med 6 og 8-hesterne Vis hele sitatet Han mener nok to-takt. Tviler på at to-takt veier 41kg? Sitér dette innlegget Windy 7800 // Ibiza 19 Sport Selva F100 // Musling 430 Yamaha 60 // GH 11 Deluxe Mercury Viking EFI 10(20) // Boston Whaler Supert Sport Limited 15 Yamaha F60 Link to post
larsern87 Svart 16.Juni.2020 Link til dette innlegget Svart 16.Juni.2020 Napoli skrev On 16.6.2020 at 16.13: Han mener nok to-takt. Tviler på at to-takt veier 41kg? Vis hele sitatet Tohatsu mener iallefall det. Men jeg kan jo ta feil. https://www.tohatsu.com.au/content/m15d2 Sitér dette innlegget Link to post
Honduras Svart 16.Juni.2020 Link til dette innlegget Svart 16.Juni.2020 Tohatsu 9,9 2T trenger man bare skifte gasskam (liten metallskinne som styrer pådraget) for å øke til 15hk. Koster noen hundrelapper for å få gitt full gass. Vmax er flotte motorer, men til heroin-pris etterhvert. Sitér dette innlegget * Prosjekt Glen-L Squirt * Prosjekt Lagringsstativ påhengsmotor * Prosjekt 4 fot vugge Link to post
zooper Svart 16.Juni.2020 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 16.Juni.2020 nomen skrev On 16.6.2020 at 14.31: Jeg ville gått for en Yamaha V-max. Lette og spreke motorer, som (etter hva jeg har bitt fortalt) allerede har mer enn 9,9 hester. Den er noe dyr i innkjøp, men om den blir tatt vare på, vil du kunne selge den dyrt om noen år også. Disse motorene har nærmest en "legendestatus" i noen kretser. Vis hele sitatet Jeg har fått med meg at V-max er supre greier, men har ikke helt fått med meg hva greia er med disse - jeg vil gjerne vite mer. ivar skrev On 16.6.2020 at 14.47: om motoren veier 34 eller 36-37 kg mener jeg er mindre viktig. Viktigere at den er noenlunde godt stelt / vedlikeholdt Vis hele sitatet Med løfting opp og ned fra cockipt i seilbåt hver dag, og montering på jolle fra badeplattformen - ja da teller hver eneste kilo. VannTro skrev On 16.6.2020 at 15.12: Det ligger en strøken 2007 Yamaha 9.9 på FINN nå. Dette er en av de siste 2-t som ble produsert. Har stått på mob-båt hos brannvesenet og gått bare 10 timer. Utfordringen ligger kanskje i at det er lang stamme på den. Finn-kode 181971576 Vis hele sitatet Jeg har sett den - lang stamme som du sier. Og langt unna. VannTro skrev On 16.6.2020 at 15.45: 9.9 Tohatsu 2-t veier 27 kg. Vis hele sitatet Toatsu M4B (4hk), M6B (6k) og M8B (8hk) er samme motor med unntak av forgasser og propell. 9.8 hk er for så vidt samme motor det og, men med annet topplok i tillegg, samt eksos. Denne kan ikke trimmes til 15 hk. Alle disse veier 26-27 kg med kort stamme. Å få tak i en 9.8 med kort stamme er som å forsøke å finne en tohjørning (mer sjelden enn en enhjørning). Åttehesteren er også. megapopulær. Disse er i en egen klasse for seg når det kommer til hk/vekt. Tohatsu har også en totakter 9.9 hk som kan trimmes til 15 eller 20 hk (husker ikke helt), men disse veier mye mer. Sitér dette innlegget Link to post
Napoli Svart 16.Juni.2020 Link til dette innlegget Svart 16.Juni.2020 larsern87 skrev On 16.6.2020 at 16.18: Tohatsu mener iallefall det. Men jeg kan jo ta feil. https://www.tohatsu.com.au/content/m15d2 Vis hele sitatet Jepp, ser ut til at du har rett i det gitt. Det er samme motor som 20 hesteren det. Sitér dette innlegget Windy 7800 // Ibiza 19 Sport Selva F100 // Musling 430 Yamaha 60 // GH 11 Deluxe Mercury Viking EFI 10(20) // Boston Whaler Supert Sport Limited 15 Yamaha F60 Link to post
Gullfisk Svart 16.Juni.2020 Link til dette innlegget Svart 16.Juni.2020 Vmax er samme blokk som vanlig 9,9,men har kun en mekanisk sperre som skiller den fra 15hk. På de fleste er den borte. Vmax er også levert med en tomme høyere stigning på propell originalt. Også har de kul dekor. Byttet fra Mercury Viking, til Vmax, og fikk 3-4knop mere på Steady 320. Sitér dette innlegget Link to post
sunnmøre Svart 16.Juni.2020 Link til dette innlegget Svart 16.Juni.2020 Korleis vil du løfte ein motor på 35 kilo, og få montert den i gummibåten? Dette er ein tanke som eg har slått frå meg. Altfor tungt. Sitér dette innlegget Link to post
VannTro Svart 16.Juni.2020 Link til dette innlegget Svart 16.Juni.2020 Jeg løftet en Tohatsu 9.8 4-t på 37 kg fra jolla og opp på rekka på aktercabin til en Fjord 880 (det blir som en 29 Baltic). Ned gikk også greit, men jolla var festa i snap davider og det hjalp på stødigheten. Dette drev jeg vel med i en 4-5 år. Er ryggen i orden går det greit. Sitér dette innlegget Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk. Link to post
ivar Svart 16.Juni.2020 Link til dette innlegget Svart 16.Juni.2020 zooper skrev On 16.6.2020 at 17.13: Med løfting opp og ned fra cockipt i seilbåt hver dag, og montering på jolle fra badeplattformen - ja da teller hver eneste kilo. Vis hele sitatet med mye sånn løfting så ville jeg nok holdt meg på 8-9,8hk og vekt på 20-tallet. Anser det som relativt problemfritt å løfte av/på opptil 40 kg på land, men ikke til sjøs Napoli skrev On 16.6.2020 at 17.31: Jepp, ser ut til at du har rett i det gitt. Det er samme motor som 20 hesteren det. Vis hele sitatet Ikke hørt om 20hk 2t som deler blokk med 9,9, men Tohatsu har en 18hk som deler grunnkonstruksjon. Men den har 5mm større boring Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
tkb Svart 16.Juni.2020 Link til dette innlegget Svart 16.Juni.2020 Man kan jo starte med litt vekt trening, så blir løft av motor kun positivt. Da blir det bare bedre dess tyngere motoren blir etterhvert? Sitér dette innlegget Link to post
sunnmøre Svart 16.Juni.2020 Link til dette innlegget Svart 16.Juni.2020 Har rimelig normal fysikk. Har no ein 5 hk tohatsu på 20 kg som eg bruker som jollemotor. Å doble det, for min del umogleg. Sitér dette innlegget Link to post
zooper Svart 17.Juni.2020 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 17.Juni.2020 Gullfisk skrev On 16.6.2020 at 17.36: Vmax er samme blokk som vanlig 9,9,men har kun en mekanisk sperre som skiller den fra 15hk. På de fleste er den borte. Vmax er også levert med en tomme høyere stigning på propell originalt. Også har de kul dekor. Byttet fra Mercury Viking, til Vmax, og fikk 3-4knop mere på Steady 320. Vis hele sitatet 4 knop er ganske stor ytelsesforskjell. Hvordan kan dette ha seg tror du? Er viking feks kun 23,5 hk på propell? Var det feil propell? Ytelse er viktig for meg da jeg trenger å få en 300 cm gummibåt opp i plan med to voksne og to barn, pluss litt bagasje (det går så vidt med to voksne og 8hk). Hvor mye veier en Vmax? jeg har googlet meg blå uten å finne svaret? larsern87 skrev On 16.6.2020 at 14.08: Om du kan være fornøyd med at det står 10, og ikke 9,9, vil jeg slå et slag for Mercury Viking. Er vel den letteste motoren i den størrelsen, med sine 34kg. Vis hele sitatet Wow, det var lav vekt! Hvordan trimmer man Mariner/Mercury Viking? sunnmøre skrev On 16.6.2020 at 22.00: Har rimelig normal fysikk. Har no ein 5 hk tohatsu på 20 kg som eg bruker som jollemotor. Å doble det, for min del umogleg. Vis hele sitatet Jeg er heller ingen mygg med dårlig fysikk, og jeg skjønner hva du mener. Når man må opp og ned trappa, og moderskip og jolle ruller i sjøen, og man ikke har snapdaviter til hjelp - ja da er det ikke bare tungt med 26 kg - det blir også en risikosport med fare for at motoren går i vannet eller slår hull i jolla, skraper opp moderskipet, eller skader "atleten". Å øke til opp mot 40 kg som jeg akter å gjøre - ja det er litt galskap egentlig. Jeg tror nok jeg skal få det til, men vil nok ende med å slepe jolla mer enn jeg ellers ville ha gjort. Kanskje jeg ender med å bruke bommen på seilbåten som kran - ikke helt lett det heller da man må heise opp fra siden av skuta, hvor en ikke har noen badeplattform til hjelp. Jeg vurderer å kjøpe ny skute om et år eller to, og da blir det både daviter til båt og en egen til motor. Vektproblemet blir derfor midlertidig. Blir det for mye så har jeg alltids 8-hesteren på 26 kg - og den klarer jeg å håndtere med bare litt hat. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.