Jump to content

9.9 Hk totakter med lav vekt og lett å trimme?


zooper

Recommended Posts

Jeg har to gummibåter fra Quicksilver (250 og 300 alu sport). På disse vil jeg ha maks HK til lavest mulig vekt. Til den minste har jeg en Tohatsu M8B 8Hk totakter på skarve 26 kg - det maksimale antall hester denne båten kan ta, og da med den motoren med desidert lavest vekt/hk.

 

Den større jolla kan ta 15 hk. Men, jeg vil at det skal stå 9.9 på motoren... kanskje fordi 9.9 ser penere ut enn 15 :saint: ???

Jeg trenger derfor enten å skaffe en ferdigtrimmet 9.9/15 eller trimme selv.

 

Hvilke er de desidert letteste  15hk totakterne? Hva innebærer det å trimme disse fra 9.9? Jeg ønsker å ta rede på alle deler jeg trenger og vite litt mer konkret hva arbeidet går ut på.

 

Motoren bør ikke være en museumsgjenstand, dvs at den bør fortsatt ha vært i produksjon i 2006 når de ble ulovlig å importere til landet.

Link to post

Jeg ville gått for en Yamaha V-max.

Lette og spreke motorer, som (etter hva jeg har bitt fortalt) allerede har mer enn 9,9 hester.

 

Den er noe dyr i innkjøp, men om den blir tatt vare på, vil du kunne selge den dyrt om noen år også.

Disse motorene har nærmest en  "legendestatus" i noen kretser.

Hold kjeft,når du snakker til meg!

Link to post

Det ligger en strøken 2007 Yamaha 9.9 på FINN nå. Dette er en av de siste 2-t som ble produsert.

Har stått på mob-båt hos brannvesenet og gått bare 10 timer.

Utfordringen ligger kanskje i at det er lang stamme på den. Finn-kode 181971576

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post

9.9 Tohatsu 2-t veier 27 kg.

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post
larsern87 skrev 16 minutter siden:

 

Nei, den er oppgitt til 41kg.

Du tenker nok på 9.8, som er deler konstruksjon med 6 og 8-hesterne

Han mener nok to-takt. Tviler på at to-takt veier 41kg?

Ibiza 19 Sport Selva F100 // Musling 430 Yamaha 60//GH 11 Deluxe Mercury Viking EFI 10(20)//Boston Whaler Supert Sport Limited 15 Yamaha F60

Link to post
nomen skrev for 2 timer siden:

Jeg ville gått for en Yamaha V-max.

Lette og spreke motorer, som (etter hva jeg har bitt fortalt) allerede har mer enn 9,9 hester.

 

Den er noe dyr i innkjøp, men om den blir tatt vare på, vil du kunne selge den dyrt om noen år også.

Disse motorene har nærmest en  "legendestatus" i noen kretser.

 

Jeg har fått med meg at V-max er supre greier, men har ikke helt fått med meg hva greia er med disse - jeg vil gjerne vite mer.

 

ivar skrev for 2 timer siden:

om motoren veier 34 eller 36-37 kg mener jeg er mindre viktig. Viktigere at den er noenlunde godt stelt / vedlikeholdt

 

Med løfting opp og ned fra cockipt i seilbåt hver dag, og montering på jolle fra badeplattformen - ja da teller hver eneste kilo.

 

VannTro skrev for 1 time siden:

Det ligger en strøken 2007 Yamaha 9.9 på FINN nå. Dette er en av de siste 2-t som ble produsert.

Har stått på mob-båt hos brannvesenet og gått bare 10 timer.

Utfordringen ligger kanskje i at det er lang stamme på den. Finn-kode 181971576

 

Jeg har sett den - lang stamme som du sier. Og langt unna.

 

VannTro skrev 1 time siden:

9.9 Tohatsu 2-t veier 27 kg.

 

Toatsu M4B (4hk), M6B (6k) og M8B (8hk) er samme motor med unntak av forgasser og propell. 9.8 hk er for så vidt samme motor det og, men med annet topplok i tillegg, samt eksos. Denne kan ikke trimmes til 15 hk. Alle disse veier 26-27 kg med kort stamme.

 

Å få tak i en 9.8 med kort stamme er som å forsøke å finne en tohjørning (mer sjelden enn en enhjørning). Åttehesteren er også. megapopulær. Disse er i en egen klasse for seg når det kommer til hk/vekt.

 

Tohatsu har også en totakter 9.9 hk som kan trimmes til 15 eller 20 hk (husker ikke helt), men disse veier mye mer.

Link to post

Jeg løftet en Tohatsu 9.8 4-t på 37 kg fra jolla og opp på rekka på aktercabin til en Fjord 880 (det blir som en 29 Baltic).

Ned gikk også greit, men jolla var festa i snap davider og det hjalp på stødigheten. Dette drev jeg vel med i en 4-5 år.

Er ryggen i orden går det greit.

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post
zooper skrev for 2 timer siden:

Med løfting opp og ned fra cockipt i seilbåt hver dag, og montering på jolle fra badeplattformen - ja da teller hver eneste kilo.

 med mye sånn løfting så ville jeg nok holdt meg på 8-9,8hk og vekt på 20-tallet.   Anser det som relativt problemfritt å løfte av/på opptil 40 kg på land, men ikke til sjøs :giggle:

 

Napoli skrev for 2 timer siden:

Jepp, ser ut til at du har rett i det gitt. Det er samme motor som 20 hesteren det.

 

 

Ikke hørt om 20hk 2t som deler blokk med 9,9, men Tohatsu har en 18hk som deler grunnkonstruksjon. Men den har 5mm større boring 
image.png.e9562087ed7bce749e4144d2c82c2b9b.png

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post

 

Gullfisk skrev for 15 timer siden:

Vmax er samme blokk som vanlig 9,9,men har kun en mekanisk sperre som skiller den fra 15hk. På de fleste er den borte. Vmax er også levert med en tomme høyere stigning på propell originalt. 

Også har de kul dekor. Byttet fra Mercury Viking, til Vmax, og fikk 3-4knop mere på Steady 320.

 

4 knop er ganske stor ytelsesforskjell. Hvordan kan dette ha seg tror du? Er viking feks kun 23,5 hk på propell? Var det feil propell? Ytelse er viktig for meg da jeg trenger å få en 300 cm gummibåt opp i plan med to voksne og to barn, pluss litt bagasje (det går så vidt med to voksne og 8hk).

 

Hvor mye veier en Vmax? jeg har googlet meg blå uten å finne svaret?

 

 

larsern87 skrev for 19 timer siden:

Om du kan være fornøyd med at det står 10, og ikke 9,9, vil jeg slå et slag for Mercury Viking. Er vel den letteste motoren i den størrelsen, med sine 34kg.

Wow, det var lav vekt!

 

Hvordan trimmer man Mariner/Mercury Viking?

 

 

sunnmøre skrev for 11 timer siden:

Har rimelig normal fysikk. Har no ein 5 hk tohatsu på 20 kg som eg bruker som jollemotor. Å doble det, for min del umogleg.

Jeg er heller ingen mygg med dårlig fysikk, og jeg skjønner hva du mener.

 

Når man må opp og ned trappa, og moderskip og jolle ruller i sjøen, og man ikke har snapdaviter til hjelp - ja da er det ikke bare tungt med 26 kg - det blir også en risikosport med fare for at motoren går i vannet eller slår hull i jolla, skraper opp moderskipet, eller skader "atleten". Å øke til opp mot 40 kg som jeg akter å gjøre - ja det er litt galskap egentlig. Jeg tror nok jeg skal få det til, men vil nok ende med å slepe jolla mer enn jeg ellers ville ha gjort. Kanskje jeg ender med å bruke bommen på seilbåten som kran - ikke helt lett det heller da man må heise opp fra siden av skuta, hvor en ikke har noen badeplattform til hjelp.

 

Jeg vurderer å kjøpe ny skute om et år eller to, og da blir det både daviter til båt og en egen til motor. Vektproblemet blir derfor midlertidig. Blir det for mye så har jeg alltids 8-hesteren på 26 kg - og den klarer jeg å håndtere med bare litt hat. 

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...