Jump to content

9.9 Hk totakter med lav vekt og lett å trimme?


zooper

Recommended Posts

zooper skrev 21 minutter siden:

Ytelse er viktig for meg da jeg trenger å få en 300 cm gummibåt opp i plan med to voksne og to barn, pluss litt bagasje (det går så vidt med to voksne og 8hk).

 

hva ble det til mtp ny propell til motoren, hvilken størrelse gikk du for?   

 

 

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post

da har du gått opp en halv tomme i stigning.  Noe som gjør propellen enda tyngre å drive for motoren = du får mindre krefter for å få båten i plan.    Ville heller kjøpt en propell med 7,5" stigning, da vil motoren jobbe lettere med mer last.    Ravns Garage har sikkert propeller til disse

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post

 

ivar skrev 2 minutter siden:

da har du gått opp en halv tomme i stigning.  Noe som gjør propellen enda tyngre å drive for motoren = du får mindre krefter for å få båten i plan.    Ville heller kjøpt en propell med 7,5" stigning, da vil motoren jobbe lettere med mer last.    Ravns Garage har sikkert propeller til disse

 Det var denne jeg kjøpte: https://batbua.no/produkt/t8-propell-tohatsu-8-1-2-x-9-2/

Står på nettsiden at den skal gå til Tohatsu 8hk 2T. Den som stod på hadde F8,5 påskrevet. Er det ikke dette jeg har kjøpt?

 

Jeg er mindre opptatt av toppfart, og mest opptatt av å få båten opp i plan med mest mulig last - selv om det tar tid. Vil den jeg ha kjøpt gjøre dette vanskeligere eller lettere sammenliknet med den som stod på eller den du har foreslått?

 

Frakten på propellen kostet 150,-, og vil koste meg like mye å returnere. Med mindre jeg har bommet fullstendig - vil det ikke være bedre å prøve den og heller gå for ditt forslag om det ikke fungerer? Eller har jeg åpenbart bommet? Med den som stod på fikk jeg den så vidt opp i plan med to voksne. Jeg hadde håpet å fått den opp i plan med et ekstra barn eller to ombord. Om ny propell gjør at jeg ikke kommer i plan med to voksne - ja da har jeg virkelig bommet og må bytte.

Link to post
larsern87 skrev 6 minutter siden:

 

Den blir 15hk ved å løsne forgasser, og fjerne en plate mellom forgasser og blokk. Men tror knapt det finnes en Viking som enda har denne platen montert:smiley:

Det virker å være grei skuring.

 

Det er ikke mange Vikinger eller Vmaxer med kort stamme og rorkult til salgs på finn.no nå. Det ligger en ute nå, men uten dødmannsknapp - og det må jeg ha. Selger forlanger også 13.000,-, noe som virker litt stivt. https://www.finn.no/boat/motor/ad.html?finnkode=178796709

 

Link to post
zooper skrev 41 minutter siden:

Det virker å være grei skuring.

 

Det er ikke mange Vikinger eller Vmaxer med kort stamme og rorkult til salgs på finn.no nå. Det ligger en ute nå, men uten dødmannsknapp - og det må jeg ha. Selger forlanger også 13.000,-, noe som virker litt stivt. https://www.finn.no/boat/motor/ad.html?finnkode=178796709

 


Jøss. Ser ut til at jeg sitter på en gullgruve😂

2007 modell, kort stamme. Nesten ikke brukt og omtrent strøken.

image.jpg

Link to post

 

tilplan skrev 18 minutter siden:

Det var mye, ja. Det ligger en 2005 Mariner Viking ute til 7500 i Høvåg (Lillesand). Dette er samme motor som Mercury.

 

7.500,- høres mer riktig ut. Jeg finner ikke annonsen du sikter til Jeg fant en annen til 7500,-, men med gir og gassvaier og uten rorkult.

Link to post
zooper skrev for 2 timer siden:

 

4 knop er ganske stor ytelsesforskjell. Hvordan kan dette ha seg tror du? Er viking feks kun 23,5 hk på propell? Var det feil propell? Ytelse er viktig for meg da jeg trenger å få en 300 cm gummibåt opp i plan med to voksne og to barn, pluss litt bagasje (det går så vidt med to voksne og 8hk).

 

Hvor mye veier en Vmax? jeg har googlet meg blå uten å finne svaret?

 

 

 

mener det står 36-38kg elns. Vet ikke annen årsak enn at den er sprekere, mulig propell passet båten bedre.

Link to post
larsern87 skrev 32 minutter siden:


Jøss. Ser ut til at jeg sitter på en gullgruve😂

2007 modell, kort stamme. Nesten ikke brukt og omtrent strøken.

 

 

Behold den noen år til, så kan du selge den og kjøpe deg en sportsbil for pengene :cool:

Redigert av Honduras (see edit history)
Link to post
zooper skrev for 3 timer siden:

Med mindre jeg har bommet fullstendig - vil det ikke være bedre å prøve den og heller gå for ditt forslag om det ikke fungerer? Eller har jeg åpenbart bommet? Med den som stod på fikk jeg den så vidt opp i plan med to voksne. Jeg hadde håpet å fått den opp i plan med et ekstra barn eller to ombord. Om ny propell gjør at jeg ikke kommer i plan med to voksne - ja da har jeg virkelig bommet og må bytte.

 

skriver jeg så uforståelig..?  :giggle:   

Du sa i den andre tråden din at propellen var merket med 8.5.   Det kan vi helt sikkert gå ut fra er stigningen.   For å få mer skyv for å komme i plan så må du gå ned i stigning og ikke opp.    Når det skrives feks 8,5 x 9 så er det diameter først og deretter stigning, ref tabellen du la ut. 

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post
zooper skrev for 2 timer siden:

 

Til salgs? Pris?

 

Oi, den kom litt brått på. Har lurt på å selge den, da jeg kjøpte en ny Suzuki DF6A forrige som, pga vekten. Men den var jo fryktelig dau, i forhold til den gamle Mercuryen da. Den er i mine øyne den ideelle jollemotor, sammen med Tohatsu 9.8.
Må nesten tenke litt på det :)

Honduras skrev for 1 time siden:

 

Behold den noen år til, så kan du selge den og kjøpe deg en sportsbil for pengene :cool:

 

:giggle:

Link to post
Gullfisk skrev for 7 timer siden:

Jeg også. Har en 2007 mod Vmax som har vært brukt 2 sesonger 2014 og 2015 ca:thumbsup:

Selge til meg?

 

 

ivar skrev for 5 timer siden:

 

skriver jeg så uforståelig..?  :giggle:   

Du sa i den andre tråden din at propellen var merket med 8.5.   Det kan vi helt sikkert gå ut fra er stigningen.   For å få mer skyv for å komme i plan så må du gå ned i stigning og ikke opp.    Når det skrives feks 8,5 x 9 så er det diameter først og deretter stigning, ref tabellen du la ut. 

 

Du skriver forståelig nok, men dette prop-greiene tar litt tid å vri nøtta mi rundt.

 

Når jeg av tabellen leste 8,5 ett sted, og 8,9 ett annet sted på samme linje, og det stod 8,5 på propellen, og båtbua sin produktside sa 8,5x9... Ja da tenkte jeg at 8,5 var samme tall i alle kildene. Jeg tenkte så at 9 var en opprunding av 8,9.

 

Jeg blir gjerne skolert i propell

 

Når det sies stigning menes vinkelen på propellen vil jeg tro. Med høyere stigning, menes da at propellen står mer vertikalt eller horisontalt?

 

Jeg vil anta at desto mer vertikalt/bratt propellen står, desto lettere vil den gå, og desto høyere akselerasjon med samme hk, men på bekostning av toppfart.

 

For en båt som sliter med å komme opp i plan, er det ikke da bedre med en prop som gir større toppfart og heller bruke lenger tid på å komme opp i plan fart enn å komme raskt opp i fart men ikke fort nok til at man kommer i plan?

 

Større diameter vil vel også bety lavere akselerasjon og høyere toppfart?

Redigert av zooper (see edit history)
Link to post

stigning =  hvor langt propellen skrur seg framover i vannet pr omdreining. (i praksis blir det mindre pga at vannet ikke gir 100% grep)  så da blir mer stigning = tyngre å drive , men mer fart om motoren orker.   

Dersom motoren ikke orker å drive den så blir det slappe greier  - som å sykle opp en bratt bakke i altfor høyt gir.  Og båten er tyngst å drive akkurat når den skal opp i plan  - da er det mye vannmotstand.     

Lavere stigning blir da som et lavere gir , bedre aks og man kommer seg "opp bakken" og mer krefter til å holde båten i plan med litt last ombord. 

 

mer diameter gir mer grep i vannet , og dermed mer skyvekraft - dersom motoren orker.    På propellene til disse småmotorene så er det gjerne ikke mer enn en diameter å velge i for en gitt stigning, derfor like greit å se bort fra diameteren og konsentrere seg om å finne en passende stigning tenker jeg 

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...