Jump to content

Vinter / Høst drømmer


joelle

Recommended Posts

Ja da står Joelle tryggt parkert på land og det er dags og begynne med vinter prosjektene.

Hadde vell ikke tenkt jeg skulle gjøre så mye i vinter siden det er en ny båt men så fikk jeg en mail fra en kamerat i Sverige med følgende link: http://www.lundhsails.se/projects/v39/Default.htm

HHHHHHHHHHHhhhhhhhmmmmmmmmmmmm, da begynner vi og vurdere hvis vi ikke ska bytte ut seila i løpet av vintern til noe som kan gi den ekstra 0,5-1 knop på Onsdags regattorna.

Kjekk hjemme side foresten, man får frem eksakt pris med en gang,( http://www.lundhsails.se/shop/index.html ) og slipper vente en uke for og så hvor stor skaden på bank konton blir :wink:

Redigert av joelle (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Ja, seilene er av dårlig kvalitet, dvs de er sydd i en duk som er lite formstabil og det er dårlig fasong og trrimmemulighet på seilene.

 

Fradraget for å få levert en Bavaria 39 uten seil er kr. 9.000 !!!! etter det jeg har hørt (ca 1/3 av en ny genoa).

 

Hvorfor båtene leveres med sånne seil? Fordi båten blir billigere og til turseiling fungerer seilene i noen år. Skal du ha gode seil på en ny seilbåt må du i de aller fleste tilfelle bestille dette separat eller kjøpe oppgraderte seil fra fabrikken.

 

MVH Tore

Link to post
Share on other sites

Jeg er ikke enig med det som skrives om di standard seila som leveres med Bavaria. Seila er standard Elvstrøm-Sobstad Cruising seil ikke mer og ikke mindre. Helt ok tur seil som kommer og hålle i mange år fremover.

Førr i tiden er jeg helt enig med att det var noe dårlige greier som virket bedre som laken en seil, men nå er det forandret.

Jeg er relativt aktiv på Onsdags regatter i foreninga og vil ha litt mer ut av båten. Da er det en kurrant sak og skifte. Att det koster. ja det kan jeg hva enig med. Er det vært den 0,5-1 knop du får ekstra? For meg ja. Att jeg og får seil som er mer formstabile over tid osv. er ju og bra bonuser. Dette med att man ikke får mer i avslag når man velger og kjøpe en båt uten seil skjønner jeg godt. Når Bavaria eller en av di andre store kjøper in seil så snakker vi ikke ti og ti i slengen uten her er det kvanta, og da er det klart att man ikke kan kikke på att en ny genua koster det eller det hvis jeg kjøper ett stykk av den.

 

Hva synes ni om bildene med disse Pentex seila da? Litt forskjell i forhåll til standard Dakron :smiley:

Link to post
Share on other sites

OK, kan godt modere meg litt. Seilene som følger med en ny Bavaria (og de fleste andre turbåter) fungerer fint til turseilas. Har du noen ambisjoner på en onsdagsregatta tviler jeg på at seilene gjør jobben. Det er en også bør ha i mente at gode seil ikke bare gir mer fart (tviler på at du får 0,5 knop høyere fart) men de gir mindre krening, bedre høyde mot vinden osv.

 

Diskusjonen har forsåvidt sport av, men jeg skulle ønske at Bavaria hadde hatt litt høyere mast og mindre forseil, om ikke selvslåer så i alle fall ikke mer en 110%, det er betydelig mer turvennlig.

 

Hilsen en som godt kan tenke seg en ny Bavaria.

Link to post
Share on other sites

en skikkelig seilpakke til feks Bavaria 35 Match, koster i størrelsesorden 140.000,- ekstra.

 

Jeg tror de fleste har mer å hente ved å trene båthåndtering og seiltrim enn å kaste seg på utstyrskarusellen. Men det er lett å la seg rive med. HighTech seil ser jo tøffe ut, jfr. bildene i linken din. Men mer enn det kan en ikke lese ut av bildene.

Blanco - I stille vær er alle gode sjømenn (Margaret Riis)

Link to post
Share on other sites

en skikkelig seilpakke til feks Bavaria 35 Match, koster i størrelsesorden 140.000,- ekstra.

 

Jeg tror de fleste har mer å hente ved å trene båthåndtering og seiltrim enn å kaste seg på utstyrskarusellen. Men det er lett å la seg rive med. HighTech seil ser jo tøffe ut, jfr. bildene i linken din. Men mer enn det kan en ikke lese ut av bildene.

<{POST_SNAPBACK}>

Det er sannt det du sier, vedrørende seilhåndtering og kunnskaper. Det er helt klart en god del og hente for di fleste. Men på samme gang så er det ju som oftest di som har interesse og kanskje litt seil kunskaper som er beredd og legge di pengene det koster på og få seg litt vassere seil.

På min båt snakker vi om rundt 40.000 sek for og oppgradere til tur/regatta seil, og det er ju klart att jeg må tenke igjenom nøie innen man tar steget og bestiller.

Men en sak jeg har stussa over når jeg har forespurt hos ulike seilmakkere og det er utrolig pris differanse på samme spesifikasjoner. Jeg vet ju att en del syr sine seil i polen, thailand osv. men att det utgjør dobble priset syntes jeg var litt væl.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...