Jump to content

Solbeskyttelse - sy screen duk selv, og feste den med hva?

DR_Nelson

Recommended Posts

Nå har jeg fått en god pris pr meter på slik perforert screen duk til vinduene. Brennhett i båten så alle vinduene skal få duk. 

Men er det vanskelig å sy en slik duk med vanlig symaskin forutsatt riktig nål?
Ja, kunne fått noen til å gjøre det, men er kreativ og ønsker å gjøre det selv.

Og ønsker ikke å skru noe knapper i skroget så muligens 3M duallock borrelås tape kan klistres i kantene på vinduet?

Eller har andre gode ideer til å feste duken?

Du hadde et innlegg med selvklebende "knapper" som du mente tok lang tid å få fra USA siden det var sykdomstider i verden.

Jeg bestilte selv zink fra USA og det tok 2 uker så var de på plass.

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Fikk tak i hos en lokal markise produsent i Stavanger. En hel rull på 8x2,4meter. Kan nesten starte bedrift med den der. Duken er ny, men var demontert av en zip screen som var defekt, 

Nå er malen laget, så litt klipping/sying blir det nok i helgen. Sett på muligheten for montering med 3M dual lock borrelåstape. Har en del, så prøver det først. 

Redigert av DR_Nelson (see edit history)

Jeg driver akurat på med det samme. Har laget mal og klar til å sy, men må nyte finværet først . .

Jeg har et veldig tynt, sølvfarget presennigsstoff. Den blir festet med kalesjeknapper av type Tenax.

Jeg lurer nå på hva slags tråd jeg bør bruke, og hvor jeg eventuelt bør kjøpe den.

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

Det vanlige en disse trykknappene vi har...det er de mest " anonyme " ...

Ellers har vi to typer duk til vinduene...vanlig kanvas når den ikke er i bruk, og denne gjennomsiktige...den funker  utrolig bra...har hatt noen dager nå med 30 + og denne hindrer solen inn, men fremdeles mulig å se ut...

20200619_091627.jpg

20200619_091645.jpg

NilsPils skrev for 1 time siden:

Jeg driver akurat på med det samme. Har laget mal og klar til å sy, men må nyte finværet først . .

Jeg har et veldig tynt, sølvfarget presennigsstoff. Den blir festet med kalesjeknapper av type Tenax.

Tenax er jo en genial patent. Men jeg vil helst unngå å skru i gelcoat. Så har nå bestilt type YKK snad og håper det kommer kjapt. 25mm trykknapp av plast som limes på. 

Steini skrev 13 minutter siden:

@Ida Marie III 

Såg veldig flott ut.

Kva heiter den gjennomsiktige duken du har brukt? Den hadde nok passa flott i båten vår på Gran Canaria......

Finnes flere merker, men soltis er jo en kjent duk. 
Eller så kan du gjøre som jeg, å gå innom en markiseprodusent og få en duk som er feilkappet eller noe slikt. Fikk duken for 30kr pr kvm

Steini skrev 1 time siden:

@Ida Marie III 

Såg veldig flott ut.

Kva heiter den gjennomsiktige duken du har brukt? Den hadde nok passa flott i båten vår på Gran Canaria......

Litt lei av den vanlige kanvasen som ikkje er gjennomsiktig. Er jo litt av poenget med å ha styrhus,haha.

Ja, du ser fint ut...men ikke nattseilas...😉

Vet ikke hva den heter...fikk den med fra USA ..

Har så langt ikke sett den på båter i Spania...

• 11 måneder senere...

Stavanger Markise kjøpte jeg hos. Betalte rundt 1500kr for hele rullen. 
YKK snads ble bestilt fra USA, og ankom sent, men de kom ihvertfall. 
Kjøpte svarte trykknapper. 
Kan anbefale YKK snads om du ikke ønsker å skru i båten. De sitte enda godt på glasset tross 15minus i vinter. 
Fikk en bekjent til å sy kant rundt av Dralon duk som tåler UV.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...