Jump to content

Er det galt å ta med slagvåpen i båt, for å drepe noe man ikke vil ha der?

nomen

Recommended Posts

Det er alle slags vesen på, i og ved sjøen.

Noen kjører fort, noen kjører aggregat, og noen er fulle.

Det er allikevel en spesiell sort jeg ikke kan fordra, de sniker seg inn i viker og bukter.

De tar ingen hensyn til andre rundt seg, og de fortrenger andre i sin søken på eget beste.

Jeg liker de ikke, og ønsker å drepe de alle som en!!!

Helvettes innvandrere, det er det de er disse Crassostrea gigas

Nå har jeg laget meg ett våpen jeg skal ha med i båten, for å slå ihjel disse svina.

15923226980188178372661797664591.jpg

20200616_174348.jpg

Redigert av nomen (see edit history)

Hold kjeft,når du snakker til meg!

:lol::lol::lol: De er vist gode etter litt tid på grillen :thumbsup:

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Lazyjack skrev 1 time siden:

Har ikke hørt at de kommer om bord men når du sier det så stemmer det sikkert. 

Ikke ombord, men en bekjent hadde en på propellen . .

Jeg forstår ikke helt det store problemet. Gidder ikke ergre meg over sånt.

Vi spiser dem både rå, dampet, grillet eller fritert.

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

Jeg har i de siste årene tatt en stein og knust østers om jeg har funnet de i fjæra der jeg ligger med båten.

De kan imidlertid være harde å få knust og vi har jo kommet ett godt stykke vekk fra steinredskaper ellers. Så jeg laget denne i syrefast stål idag.

Ett lite kakk og skallet er punktert, til glede for reker, krabber og andre småkryp som får seg et lettvint herremåltid.

Samler en skjellene i en bøtte på land, er de jo pluselig spesialavfall. Min metode vil i så måte være en økologisk måte å bidra til reduksjon av denne uønskede arten.

NilsPils skrev 6 minutter siden:

Jeg forstår ikke helt det store problemet. Gidder ikke ergre meg over sånt.

Problemet er at det er en uønsket art i vår fauna, og at den kan fortrenge de skjellene som normalt lever langs vår kyst som f.eks blåskjell.

Disse østersene har for hardt skal til at krabber ol. klarer å få de opp, og det kan bli mangel på mat. Det kan igjen gå utover resten av økosystemet.

Andre litt mer trivielle problemer med skjellene er at de har skarpe kanter som kan skjære badende.

Flere frivillige bidrar hvert år med  å fjerne sjjellene fra strender ol.

Det er ikke snakk om å ergre seg, det er snakk om å bidra med å begrense utbredelsen av en uønsket art.

At du ikke bryr deg om slike ting er fair nok.

Martine29 skrev 4 minutter siden:

Snart kommer Dyrebeskyttelsen på banen jfr fastliming av måker. Alt levende har krav på beskyttelse. 

Bare la de komme.

Hvis de ikke klarer å skille mellom å lime måker til bakken, og knuse ett svartelistet skjell, skal jeg ta frem piggen og hakke litt vett i hodene deres😉

nomen skrev 4 minutter siden:

At du ikke bryr deg om slike ting er fair nok.

Jeg bryr meg som bare det. Spesielt når det gjelder økosystemer og marinbiologi . .

Men jeg ergrer meg ikke . . . . Et langt liv har lært meg at man ikke skal ergre seg unødvendig, spesielt ikke over ting man ikke kan gjøre noe med. Det gjelder både østers og andre båtfolk . . .

Å fly løs på østersen med hakke hjelper nok svært lite. Da er det bedre å ta med noen asiater, særlig kvinnfolk. Jeg har sett dem plukke ren flere strender på kort tid . .  :wink:

Martine29 skrev 22 minutter siden:

Det går faktisk an å ta på badesko, vi må ta vare på mangfoldet i vår natur. Det skal og bør være rom for alle, både på sjø og land. 

Fine tanker . . .

Men desverre er det nok slik at noen nye arter av og til kan være så aggressive at de tar knekken på mangfoldet. Foreløpig vet vi ikke helt hvordan stillehavsøstersen påvirker økosystemet her. Men det er ganske niftst hvor fort den sprer seg og finnes nær sagt over alt.

Redigert av NilsPils (see edit history)

Som andre nevner, så er en effektiv måte Asiater. Eks kjerringa som er Thai, plukket tomt et stort område her, sammen med venninner. De elsker disse. 

Om det er spesial avfall dritter jeg faktisk en lang høstblomst i hehe. Sådan haver i mat sekken/Hagen, eller i havna hvor de ingen skade gjør.

http://www.fuel-flow.no

Få kontroll på dieselforbruket ombord med en forbruksmåler fra  www.fuel-flow.no  

Martine29 skrev 1 time siden:

Det går faktisk an å ta på badesko, vi må ta vare på mangfoldet i vår natur. Det skal og bør være rom for alle, både på sjø og land. 

Disse skjellene  er svartelistet, det betyr at de ikke hører hjemme i vår natur.

Å drepe/fjerne de, kan bidra til nettopp å ta vare på mangfoldet som hører til her.

Jeg er naturligvis klar over at mitt "bidrag" er som musepiss i havet å regne, men det blir neppe flere skjell av at jeg gjør det.

NilsPils skrev for 1 time siden:

Da er det bedre å ta med noen asiater, særlig kvinnfolk. Jeg har sett dem plukke ren flere strender på kort tid . .  :wink:

Drasse rundt på Asiatiske kvinnfolk gidder jeg ikke😉

nomen skrev for 12 timer siden:

Drasse rundt på Asiatiske kvinnfolk gidder jeg ikke

Jeg er så heldig å ha fått lov til drasse rundt på en asiatisk kone snart 40 år. Hun har lært meg mye om naturen og det vi kan høste av mat. Spesielt i strandsonen i Norge er det urolig mange godbiter nordemenn går glipp av uten å vite det. Og jeg blir gjort oppmerksom på detaljer i naturen jeg ellers ville gått glipp av. For meg gir dette livet en helt ny dimensjon, ikke minst båtlivet.

Selv om det er snakk om rødlistete arter, ville min kone fått sjokk hvis jeg gikk løs på levende organismer med hakke for bare å drepe. Det har å gjøre med respekt . . . . .

NilsPils skrev 30 minutter siden:

Jeg er så heldig å ha fått lov til drasse rundt på en asiatisk kone snart 40 år. Hun har lært meg mye om naturen og det vi kan høste av mat. Spesielt i strandsonen i Norge er det urolig mange godbiter nordemenn går glipp av uten å vite det. Og jeg blir gjort oppmerksom på detaljer i naturen jeg ellers ville gått glipp av. For meg gir dette livet en helt ny dimensjon, ikke minst båtlivet.

Selv om det er snakk om rødlister arter, ville min kone fått sjokk hvis jeg gikk løs på levende organismer med hakke for bare å drepe. Det har å gjøre med respekt . . . . .

Jeg var halvveis enig med deg, men så kom jeg og tenke på minken og alt den har drept av fugler langs kysten vår. Den skal ikke være der, fuglene har ikke forsvar mot den og den rensker alt på øyer og holmer den kommer til. Jeg kjenner ikke til stillehavsøstersen,  kanskje er den like farlig for lokal marin fauna som minken er for hekkende fugler der jeg bor.

Men det er vel en problematikk vi vil se mer av framover og det er ikke sikkert at det er mulig å stoppe spredningen av fremmede arter. Har de først fått fotfeste kan det virke rimelig håpløst å få dem fjernet.

Det er lite tvil om at stillehavsøstersen fortrenger både blåskjell og blæretang. Der det tidligere vokste blåskjell og blæretang var det yrende liv av strandkrabber, "tanglopper", bergnebb, sjøstjerner, snegler, småfisk, mm. Områdene som er tatt over av stillehavsøstersen glimrer med sitt fravær av overnevnte livsformer. Dette er livsformer som fungerer som matfat for kystnære fisker, deriblandt torsk, som vi vet sliter, så moralsk, eller ei kand det ikke bli feil å høste eller punktere østersen!

Midtpinne skrev 43 minutter siden:

Jeg var halvveis enig med deg,

Og jeg er ikke helt uenig med deg . . . 

Og det gjelder ikke bare minken. Tenk på helvete vi har i hagene nå med brunsneglen.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...