Jump to content

Feste giver innv.?


Miranda II

Recommended Posts

Du må bruke sakte herdende epoxy. Bland de to komponentene forsiktig, men nøye. Poenget er at du må IKKE ha luftblærer i epoxyen. Luft mellom transducer og vann vil sterkt begrense ekkoloddets rekkevidde (gir kraftig refleksjon av pulsen). Regner også med at du har en transducer som er beregnet for innenbords montering.

 

Jeg benyttet en selvklebende gummilist for å avgrense området for epoxyen. La ferdigblandet epoxy renne sakte fra et punkt for å unngå luftblærer mellom epoxy og laminatet. Smør forsiktig ferdigblandet epoxy på transducerens 'ansikt' og press den ned i epoxy'en på laminatet. Bruk tape el. annet for å holde tranduceren på plass mens epoxyen herder. Sjekk at den står rimelig loddrett.

Det går en hårfin grense mellom etikk og seigpining.

Link to post
Share on other sites

avansert metode :wink:

 

når den står nedi epoxyen så vri den litt fra side til side så det fordeler seg og du unngår luft..

Som Messy sier er det hovedproblemet da du vil få dårlige/falske ekko, hvis du har trebåt kan du ikke bruke innvendig svinger. Ofte følger det med epoxy med svingeren, f.eks Humminbird.

det er ofte også et merke på svingeren for hvilke retning den skal stå.

 

JOH

Link to post
Share on other sites

Jeg brukte Sicaflex e.l. Nøye med å pumpe den ut jevnt, svært høl i tuben. Nøye med å ikke "snurre" den rundt. Press giveren forsiktig ned med litt bevegelser frem og tilbake. Vips, finker fint :-) Og er avtagbart (med kniv).

 

Joda310

som har gjort dette i 2 av egne båter, pappa sin og svigers sin.

Alt jeg skriver er synsing og vage spekulasjoner basert på hva jeg har lært oppigjennom.

 

Link to post
Share on other sites

Hvis du på død og liv vil ha den inne i båten ville jeg fått tak i et sånt plastrør som rørleggere bruker. De kan fåes med gjenger og endelokk. Tilpass røret slik at det passer til skroget og slik at det er plass til transduceren inne i og fest det godt med epoxy.

Monter transduceren i lokket, fyll opp røret med matolje og skru lokket på.

Sikaflex fungerer dårlig i forhold til det som kan oppnåes.

 

Skal du gjøre det skikkelig, ser det slik ut:

 

Bilde

 

Transduceren løftet ut fra skroget for å unngå turbulens langs skroget og vinklet svakt forover for å unngå luft på transduceren fra eventuell turbulens.

Store Norske Kullseilingskompani.

Link to post
Share on other sites

Jeg brukte Sicaflex e.l.  Nøye med å pumpe den ut jevnt, svært høl i tuben.  Nøye med å ikke "snurre" den rundt.  Press giveren forsiktig ned  med litt bevegelser frem og tilbake. Vips, finker fint :-)  Og er avtagbart (med kniv).

 

Joda310

som har gjort dette i 2 av egne båter, pappa sin og svigers sin.

<{POST_SNAPBACK}>

Helt enig i dette Joda310!

Jeg gjorde det på samme måte, og det fungerte glimrende i de dybder det er aktuelt å dregge på.

mvh

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...