potetkjeller Startet 16.Juni.2020 Link til dette innlegget Startet 16.Juni.2020 Har planer om å lage til landstrøm tilkobling i båten. Har då kjøpt landstrøm tilkobling og montert den i båten. Planen er då og strekke ledning videre til ein koblingsboks der eg vil koble til ein lader og trekke ledninger videre til ein stikkontakt. Så med ein gong eg kobler til landstrøm vil det komme strøm til laderen og til stikkontakten. Er det nåke meir eg trenger eller burde tenke på her? Sitér dette innlegget Link to post
Faxen Svart 16.Juni.2020 Link til dette innlegget Svart 16.Juni.2020 Hvordan tenker du jording? Sitér dette innlegget Fairline Mirage 29 er solgt. Link to post
Okkaby Svart 16.Juni.2020 Link til dette innlegget Svart 16.Juni.2020 Hva har du kjøpt? et koblingspunkt, eller komplett pakke med jordfeilbryter? Trengs jo litt mer enn bare en plugg å litt ledning, om dette skal være sikkert å bruke. Sitér dette innlegget http://www.fuel-flow.no Få kontroll på dieselforbruket ombord med en forbruksmåler fra www.fuel-flow.no Link to post
potetkjeller Svart 16.Juni.2020 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 16.Juni.2020 Jording er det gjennom kabel og inn til der eg kobler til landstrøm. Har ikkje jordfeil bryter, spekulerte litt på om det er godt nok sikra der eg kobler til landstrøm. Eventuelt er det ikkje store jobben og koble til sikring. Men steg for steg blir det vell Kabel fra land og til båt blir vell sikra der eg kobler meg til landstrøm. Så kobler eg inn sikring etter koblingspunkt i båten før koblingsboks. Deretter trekker eg fra koblingsboks og til stikkontakten og lader. Sitér dette innlegget Link to post
Okkaby Svart 16.Juni.2020 Link til dette innlegget Svart 16.Juni.2020 potetkjeller skrev 16 minutter siden: Jording er det gjennom kabel og inn til der eg kobler til landstrøm. Har ikkje jordfeil bryter, spekulerte litt på om det er godt nok sikra der eg kobler til landstrøm. Eventuelt er det ikkje store jobben og koble til sikring. Men steg for steg blir det vell Kabel fra land og til båt blir vell sikra der eg kobler meg til landstrøm. Så kobler eg inn sikring etter koblingspunkt i båten før koblingsboks. Deretter trekker eg fra koblingsboks og til stikkontakten og lader. Ikke for å være frekke. Men husk du ikke har lov å gjøre dette sjøl. Å sådan som du skriver, så er det tydelig du ikke er elektriker. Du får kjøpt ferdige system, som du har lov å montere sjøl, da disse er plug and play. Så kanskje dette hadde vært noe bedre løsning. Ellers så er det vel krav om Jordfeilbryter ombord i mange båthavner. Sitér dette innlegget http://www.fuel-flow.no Få kontroll på dieselforbruket ombord med en forbruksmåler fra www.fuel-flow.no Link to post
Eureka Svart 16.Juni.2020 Link til dette innlegget Svart 16.Juni.2020 Enig med siste taler, du har ikke lov, og håper kyndige avstår fra å gi råd. kjøp plug and play. Koster mer, men det blir skikkelig opplegg. Sitér dette innlegget Link to post
Okkaby Svart 16.Juni.2020 Link til dette innlegget Svart 16.Juni.2020 For å gjører det enkelt. Kjøp en ferdig pakke ala disse https://www.maritim.no/landstrom?size=24 Sitér dette innlegget http://www.fuel-flow.no Få kontroll på dieselforbruket ombord med en forbruksmåler fra www.fuel-flow.no Link to post
potetkjeller Svart 16.Juni.2020 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 16.Juni.2020 Slite litt med å formulere meg her, ser den. Men kan sei at eg ikkje er elektriker, men har fagbrev som automatiker, tavlemontør og har eksamen og alt lagt til rette for å bli elektriker. Grunnen til at eg spør her er fordi dette er første gang eg kobler i båt og dermed lurte på om det er meir som burde ver med. Sitér dette innlegget Link to post
Jannmar Svart 16.Juni.2020 Link til dette innlegget Svart 16.Juni.2020 (redigert) Eureka skrev 26 minutter siden: Enig med siste taler, du har ikke lov, og håper kyndige avstår fra å gi råd. Hvorfor skal det holdes hemmelig hvordan dette fungerer ? Jeg er heller ikke elektriker, men ble nysgjerrig på denne tråden da jeg gjerne vil vite hvordan ting virker. Her er TS både automatiker og tavlemontør, så han skjønner hva dere snakker om, om dere kan dette og vil snakke. Om han velger å montere opplegget selv og gjør det riktig, så er det riktig. Like riktig og sikkert som om en elektriker skulle ha gjort det. Den eneste forskjellen vil bli prisen TS må betale for dette "anlegget" og spørsmål i forsikringssammenheng. Redigert 16.Juni.2020 av Jannmar (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Eureka Svart 16.Juni.2020 Link til dette innlegget Svart 16.Juni.2020 Hans forutsetning for å gjøre jobben fremkom ikke da jeg skrev innlegget. kjør på Sitér dette innlegget Link to post
Jannmar Svart 17.Juni.2020 Link til dette innlegget Svart 17.Juni.2020 Eureka skrev for 5 timer siden: Hans forutsetning for å gjøre jobben fremkom ikke da jeg skrev innlegget. Beklager @Eureka. Jeg ser det nå. Jeg har vært i overkant etterpåklok. Sitér dette innlegget Link to post
ne.andersson Svart 17.Juni.2020 Link til dette innlegget Svart 17.Juni.2020 (redigert) Hei godt folk, jeg liker å hjelpe til å går mot anbefalingen om å ikke gjøre det i denne tråden. Heller at han får gode råd fra meg og et anlegg som ikke brenner ned båten min når jeg står ved siden av han. Det jeg nå skal forklare er i følge meg absolutt enkleste og minimale løsningen du bør ha for å være brannsikret nok. (Plast, så jording av skrog er ikke med her). Vurderer du landstrøm uten sikring og jordfeilbryter bør du tenke om. Og som de andre sier, en ikke utdannet elektriker har ikke lov til å montere dette selv så se mine instruksjoner kun som for læring og kjøp et plug-and-play kit. Innkjøpsliste, ish med noen lenker til ting jeg brukt før. Kryssfiner plate til montering (letter å gjøre hjemme enn under dekk et sted) Inntak-kontakt for landstrømmen, Innfelt CEE med deksel Gummikabel til å bruke fra inntak-kontakten ned til landstrøm-sentralen https://www.elektroimportoren.no/gummikabel-h07rn-f-3g2-5mm-trommel/1040584/Product.html?Referer=googleshopping&gclid=CjwKCAjw_qb3BRAVEiwAvwq6VsTg08HcnBNnK1OruFRN-BwNM8D4-aEqp_2X7e-h-GwPt13SrSNG-RoCnuIQAvD_BwE&gclsrc=aw.ds&utm_campaign=googleshopping&utm_medium=na&utm_source=na Kapsling (sentralen) https://www.biltema.no/bygg/elinstallasjoner/normsentraler/kapsling-2000021290 Jordfeilbryter med innebygget sikring 16A Quick og 30mA utløsning Installasjons kabler, 2.5mm til inne i kapslingen Stikk-kontakter til montering i kapslingen https://www.elektroimportoren.no/stikkontakt-enkel-innfelt-ip54-industri/1578497/Product.html?Referer=googleshopping&gclid=CjwKCAjw_qb3BRAVEiwAvwq6Vns-A6-GIdyGghsZmnEXL6jr4VdYh_8m-xuF4WUsgW-NpvNXr3tn9hoCp2MQAvD_BwE&gclsrc=aw.ds&utm_campaign=googleshopping&utm_medium=na&utm_source=na En batterilader, montere denne på platen også Det er viktig at du ikke kjøper tynnere kabler enn 2,5mm da de tåler 16A som sikringen dekker. Montere Inntak-kontakten på egnet sted i skroget Kapslingen (boksen) på egnet sted hvor det ikke vann kommer til Sett på plass jordfeilbryteren i kapslingen Montere på plass stikk-kontakter i kapslingen Strekk gummikabel fra inntak-kontakt til kapslingen (trenger litt ekstra kabel for å kobles til inne i boksen) Koble brun (L) og blå (N) kabel igjennom riktig leder på jordfeilbryteren og terminere jord (gul/grønn) i jord/PEN skinnen Koble på jord, N og L på alle stikk-kontaktene Skru på lokket Plugge inn din lader i en av stikkene og på batteriet du ønsker å lade Plugge inn landstrømkabelen på brygga Nyt landstrøm på en siker måte Ferdig resultat bør så ca sånn her ut før montering i båt. (jeg har 4 stikk) Lykke til Redigert 17.Juni.2020 av ne.andersson (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Faxen Svart 17.Juni.2020 Link til dette innlegget Svart 17.Juni.2020 En flott og grei forklaring. Sitér dette innlegget Fairline Mirage 29 er solgt. Link to post
arkmarin Svart 17.Juni.2020 Link til dette innlegget Svart 17.Juni.2020 Jeg vil anbefale at du lar de forskjellige kretsene ombord får hver sin sikring med jordfeilbryter. Jeg har to kretser, en for bereder og lading og en krets for stikkontakter Sitér dette innlegget Arnehttp://www.arkmarin.no/ Link to post
ne.andersson Svart 17.Juni.2020 Link til dette innlegget Svart 17.Juni.2020 arkmarin skrev for 4 timer siden: Jeg vil anbefale at du lar de forskjellige kretsene ombord får hver sin sikring med jordfeilbryter. Jeg har to kretser, en for bereder og lading og en krets for stikkontakter Ja jeg er enig, men man må jo ta utgangspunkt i hva han skriver, at han ønsker landstrøm til en lader. Får jeg lov å spørre deg hva du tenker er viktig med å dele opp stikker til bereder/lading og generelle stikker utover det åpenbare at man da kan velge å ha noe på og noe annet av? Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 17.Juni.2020 Link til dette innlegget Svart 17.Juni.2020 (redigert) Skjøteledningsprinsippet er lov. Slik sett kan man vel diskutere ulovligheten av en ferdigkoblet byggsentral. Lovmessig skulle vel det være greit. Altså man kan provisorisk ha en slik sentral hengende med L1 og L2 og jord PE tilbakeført til brygga. Det er skrevet masse om dette tidligere. Slik sett blir vel forskjellen at TI kobler ut på andre jordfeil, mens TN kobler ut på første. Anlegget på land bestemmer dette når skjøteledningsprinsippet benyttes. Grunnen til denne tiraden er at TI kan ha en stående jordfeil som kan gi galvaniske overraskelser. Dette vet trådstarter om. Hulda er fremdeles ikke elektriker, kun uansvarlig hobbyelektriker. Jeg vet ikke engang om Hulda har en eller to kurser. Hermed avslører jeg at jordfeilautomatene ikke blir årilg testet. Og at automatene aldri har løst ut. Ikke bra. Redigert 17.Juni.2020 av Hulda (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
arkmarin Svart 18.Juni.2020 Link til dette innlegget Svart 18.Juni.2020 ne.andersson skrev for 19 timer siden: Ja jeg er enig, men man må jo ta utgangspunkt i hva han skriver, at han ønsker landstrøm til en lader. Får jeg lov å spørre deg hva du tenker er viktig med å dele opp stikker til bereder/lading og generelle stikker utover det åpenbare at man da kan velge å ha noe på og noe annet av? Om du f.eks. en har koplet til en varmeovn på stikkontakt og det er koplet sammen med bereder, lading mm, så kan sikringen løse ut. Da er det bedre å fordele det på to kurser. Når en legger opp 220V i båten, så bør en ta høyde for at behovet kan øke med årene eller hos en ny eier. Sitér dette innlegget Arnehttp://www.arkmarin.no/ Link to post
ne.andersson Svart 18.Juni.2020 Link til dette innlegget Svart 18.Juni.2020 (redigert) arkmarin skrev 6 minutter siden: Om du f.eks. en har koplet til en varmeovn på stikkontakt og det er koplet sammen med bereder, lading mm, så kan sikringen løse ut. Da er det bedre å fordele det på to kurser. Når en legger opp 220V i båten, så bør en ta høyde for at behovet kan øke med årene eller hos en ny eier. Nja ja tja om man legger inn 2,5mm kabel kan du uansett ikke gå over 16 amp totalt forbruk på 230v likevel så er ikke mye å gjøre der med mindre man skifte alle kabler inn fra landstrøms kontakten på brygga. Pluss at jeg tror at du skal se langt etter en gjestehavn som leverer mer enn 16 amp på hvert enkelt kontakt (uten at jeg sjekket dette altså). Da må man opp på 4mm inn på landstrømskabel og kontakt, tror du skisserer et scenario som ikke vil inntreffe. Men jeg er enig i at det er lurt å legge opp for fremtiden. Men nå sporer vi av her Redigert 18.Juni.2020 av ne.andersson (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Lars H. Svart 18.Juni.2020 Link til dette innlegget Svart 18.Juni.2020 Her i Sverige er det i flere av havnene vi har besøkt nye stolper med strømuttak. Det som overrasker meg litt er at sikringene på hvert uttak kun er på 6A! Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Jannmar Svart 18.Juni.2020 Link til dette innlegget Svart 18.Juni.2020 Faxen skrev On 17.6.2020 at 12.50: En flott og grei forklaring Tiltredes. Takker @ne.andersson . Sitér dette innlegget Link to post
ne.andersson Svart 18.Juni.2020 Link til dette innlegget Svart 18.Juni.2020 (redigert) Lars H. skrev for 1 time siden: Her i Sverige er det i flere av havnene vi har besøkt nye stolper med strømuttak. Det som overrasker meg litt er at sikringene på hvert uttak kun er på 6A! Moder Svea er vel på sparetiltak om dagen kjenner jeg savner hjemlandet når du prater om at du reist over...er sikkert rolig og fint der nå som alle norbagger holder seg på denne siden.. Jannmar skrev 1 time siden: Tiltredes. Takker @ne.andersson . Nemas problemas Redigert 18.Juni.2020 av ne.andersson (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
zooper Svart 18.Juni.2020 Link til dette innlegget Svart 18.Juni.2020 (redigert) Eureka skrev On 16.6.2020 at 22.12: Enig med siste taler, du har ikke lov, og håper kyndige avstår fra å gi råd. kjøp plug and play. Koster mer, men det blir skikkelig opplegg. Selv synes jeg det er bedre at det gis informasjon om slikt, av flere årsaker: Bedre at noviser som trosser loven gjør det med gode beskrivelser enn mangelfulle eller dårlige beskrivelser. Personer som velger å gjøre det lovlig er med gode beskrivelser mer kompetente kjøpere Det er greit å kunne sitt elektriske anlegg, for det kan skje at man ikke har noe valg enn å skru på det selv Med en god rettledning er ikke dette så veldig vanskelig for en som er praktisk anlagt Og så mye sagt. Man bør følge loven og oppmuntre andre til å gjøre det samme. Og, sterk strøm er farlige greier og kan føre til elektrisk sjokk, skade på utstyr (eget og andres), forårsake brann i båten eller på bryggeanlegg, havari, m.m. Jeg hadde ikke ropt av forferdelse om trådstarter begikk seg ut på denne oppgaven med en god rettledning å støtte seg til. Redigert 18.Juni.2020 av zooper (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 18.Juni.2020 Link til dette innlegget Svart 18.Juni.2020 Og så bør man skille mellom høy strøm (A) og høy spenning (V). Høy strøm kan hvemsohelst fikle med, under 48 V. Hulda kan sparke ut ca. 3000 A, om det går til helvete, @ 12 V. Hulda er ikke sertifisert til å fikle med 220 V. Sitér dette innlegget Link to post
Jannmar Svart 19.Juni.2020 Link til dette innlegget Svart 19.Juni.2020 Hulda skrev On 17.6.2020 at 18.17: Slik sett blir vel forskjellen at TI kobler ut på andre jordfeil, mens TN kobler ut på første. Hva er første jordfeil...og andre jordfeil? Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 19.Juni.2020 Link til dette innlegget Svart 19.Juni.2020 Nei, det greier jeg ikke kort å knotte på tlf. Forklart på BP tidligere. Sjekk også internett. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.