mavi Startet 16.Juni.2020 Del på Facebook Startet 16.Juni.2020 Var og prøvekjørte en båt i dag som har en cummins mercruiser 2.0 qsd motor. ifølge tester og selger oppnår ren båt ca 30 knop, mens i dag fikk vi kun 20. Oppnådde 4000 rpm som er maks turtall på motoren. Sjekket på drevet og så at det var mye rur på det. Fikk ikke sett selve skroget under, men kjente bare sly der, men ikke mye en når fra en badeplattform. Båten ble bunnsmøring i september, men var sist løftet i mars. Ikke mye brukt siden det. Kan ruren på drevet og slyet jeg kjente gjøre at båten mister hele 10 knop? 4-5 knop hadde jeg følt var Ok, men syns 10 var mye Likte båten ellers, men litt skeptisk når farta mangler. Sitér dette innlegget Link to post
Ttor Svart 16.Juni.2020 Del på Facebook Svart 16.Juni.2020 Rur på propell har stor innvirkning på fart. Men da er det også vanlig å miste litt turtall. Men her kan det være store forskjeller mellom båter. Rur på drev er vel ganske enkelt å få bort, selv med båten på vannet. Sitér dette innlegget Link to post
Eureka Svart 16.Juni.2020 Del på Facebook Svart 16.Juni.2020 Hvorfor prøver man p selge en båt som er nedgrodd og ikke presterer det den skal. Si til selger at du kommer tilbake til ny prøvetur når det er rent og pent skrog og drev. Sitér dette innlegget Link to post
mavi Svart 16.Juni.2020 Emnestarter Del på Facebook Svart 16.Juni.2020 Propellen var helt fri for rur, var bare resten av drevet. Går en badeplattform som dekker mye av det men det jeg kjente og så hadde plenty. Vurderer å legge inn bud med forbehold fart og at jeg ønsker ny prøvekjøring med ren båt, men vet jo ikke hva selger vil si til noe sånt. Andre båten jeg har prøvd nå der en omtrent mangler 10 knop på toppfart som gjør at en må ha full gass omtrent for å holde båten i plan så da blir det viktig og. Sitér dette innlegget Link to post
Ttor Svart 16.Juni.2020 Del på Facebook Svart 16.Juni.2020 Da er ikke selger spesielt opptatt av kvaliteten på det som selges. Forteller kanskje litt om hvordan båten er holdt ellers også. Sikkert ren og fin ved første øyekast. En seriøs selger sørger for å få båten i stand før du overtar/betaler Sitér dette innlegget Link to post
andersb Svart 16.Juni.2020 Del på Facebook Svart 16.Juni.2020 (redigert) Rur spiser LETT 10 knop, men så mye groe fra mars til nå? skeptisk! Generelt skeptisk til noen som ikke gidder spyle/skrape før test. Redigert 16.Juni.2020 av andersb (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
hegra Svart 16.Juni.2020 Del på Facebook Svart 16.Juni.2020 Men rur og groe spiser vel normalt turtall også. Her forsvinner 10knop uten at turtall er redusert. Får det liksom ikke helt til og rime det heller. Sitér dette innlegget Link to post
Vestkystseiler Svart 16.Juni.2020 Del på Facebook Svart 16.Juni.2020 Da må jo propellen ha for liten stigning/diameter Sitér dette innlegget Link to post
JoakimM Svart 17.Juni.2020 Del på Facebook Svart 17.Juni.2020 (redigert) Jeg mistet 8knop på groe på skrog. Men mistet også mye turtall, tror det må være feil propell vis den oppnådde maks rpm. Redigert 17.Juni.2020 av JoakimM (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
mavi Svart 17.Juni.2020 Emnestarter Del på Facebook Svart 17.Juni.2020 Er samme propell som når han oppnådde 30 knop på samme turtall sier han. Sitér dette innlegget Link to post
mthoms Svart 17.Juni.2020 Del på Facebook Svart 17.Juni.2020 Så det han siger er, at groe i bunden/på drevet reducerer topfarten med 10 knob uden at motoren har tabt RPM; altså skal propellerne have så meget slip i vandet nu, at motoren kan holde max RPM ... hverken mere eller mindre? Det her lyder så tilpas mystisk, at jeg ville insistere på en tur, hvor den lever op til løfterne ... og kan den ikke det, så ville jeg finde en anden båd. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.