Jump to content

Manglende toppfart, men oppnår maks turtall. Groe?

mavi

Recommended Posts

Var og prøvekjørte en båt i dag som har en cummins mercruiser 2.0 qsd motor. 

ifølge tester og selger oppnår ren båt ca 30 knop, mens i dag fikk vi kun 20. Oppnådde 4000 rpm som er maks turtall på motoren.

Sjekket på drevet og så at det var mye rur på det.

Fikk ikke sett selve skroget under, men kjente bare sly der, men ikke mye en når fra en badeplattform. Båten ble bunnsmøring i september, men var sist løftet i mars. Ikke mye brukt siden det.

Kan ruren på drevet og slyet jeg kjente gjøre at båten mister hele 10 knop? 4-5 knop hadde jeg følt var Ok, men syns 10 var mye

Likte båten ellers, men litt skeptisk når farta mangler.

Propellen var helt fri for rur, var bare resten av drevet. Går en badeplattform som dekker mye av det men det jeg kjente og så hadde plenty.

Vurderer å legge inn bud med forbehold fart og at jeg ønsker ny prøvekjøring med ren båt, men vet jo ikke hva selger vil si til noe sånt.

Andre båten jeg har prøvd nå der en omtrent mangler 10 knop på toppfart som gjør at en må ha full gass omtrent for å holde båten i plan så da blir det viktig og.

Så det han siger er, at groe i bunden/på drevet reducerer topfarten med 10 knob uden at motoren har tabt RPM; altså skal propellerne have så meget slip i vandet nu, at motoren kan holde max RPM ... hverken mere eller mindre? Det her lyder så tilpas mystisk, at jeg ville insistere på en tur, hvor den lever op til løfterne ... og kan den ikke det, så ville jeg finde en anden båd.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...