Leon KAD502 Startet 16.Juni.2020 Link til dette innlegget Startet 16.Juni.2020 Hvilke knute anbefales å bruke når man skal gjøre til øye på et tau for fast lengde og fortøyning mellom utliggere på brygge? Vet at halvstikk og dobbelt halvstikk brukes mye, og også pålestikk er brukt. Er det flere knuter som egner seg og anbefales? Jeg vil kun ha tips om forskjellige knuter og ikke spleising av tau. Sitér dette innlegget Mvh. Leon 1981 mod. Skarpnes 30 - Havna i Røykenvik/Brandbu Link to post
Mr. Hilde Svart 17.Juni.2020 Link til dette innlegget Svart 17.Juni.2020 Pålestikk Sitér dette innlegget Link to post
shipahoy Svart 17.Juni.2020 Link til dette innlegget Svart 17.Juni.2020 "Dobbel" pålestikk er sikrere enn vanlig. https://notableknotindex.webs.com/doublebowline.html Sitér dette innlegget Link to post
Big Horn Svart 17.Juni.2020 Link til dette innlegget Svart 17.Juni.2020 Har altid brukt tauet to ganger gjennom øyet i utliggeren med slange tredd på tauet for å hindre gnaging og trippelt halvstikk med god tamp. Lett å fjerne for vinteren. Sitér dette innlegget Link to post
seilfred Svart 17.Juni.2020 Link til dette innlegget Svart 17.Juni.2020 Pålestikk er «universal»-stikket som funker til nærmest alt. Den er sterk, og samtidig lett å få opp. Ulempen med pålestikk er dersom du har et for langt tau. Da blir det mye å trekke gjennom. Derutover er den heller ikke god hvis man skal strekke og lage en stram forbindelse. Da funker halvstikk bedre, men den kan være vanskelig å få opp igjen... En variant er å strekke, slå et kontrastikk, og så legge dobbel halvstikk (eller fler) rundt sin egen part. Da kan du strekke hardt, og det er lett å få opp. beskrevet til sist i denne videoen: Sitér dette innlegget Jeg vet ikke hvorfor min båt lekker, men en dag kommer jeg til bunns i problemet! Link to post
NilsPils Svart 17.Juni.2020 Link til dette innlegget Svart 17.Juni.2020 seilfred skrev for 1 time siden: En variant er å strekke, slå et kontrastikk, og så legge dobbel halvstikk (eller fler) rundt sin egen part. Da kan du strekke hardt, og det er lett å få opp. Den tok jeg med meg. Aldri for sent å lære noe nytt. Sitér dette innlegget Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten SaowaneeJeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................ Link to post
Grand Banks jr Svart 17.Juni.2020 Link til dette innlegget Svart 17.Juni.2020 Kontrastikk har jeg aldri brukt. Det blir den nye knuten i 2020... Sitér dette innlegget Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO) Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B Link to post
sjagen Svart 17.Juni.2020 Link til dette innlegget Svart 17.Juni.2020 (redigert) Kontrastikk er lurt. Legg på en rundtørn til så har du bøyestikk fom er bra i ringer og bøyler for å forhindre slitasje. Kan også brukes på faste fortøyninger på brygger. Klikk her så får du opp et bilde. Redigert 17.Juni.2020 av sjagen (see edit history) Sitér dette innlegget RS Total, VHF lisens, Fender Marine Link to post
shipahoy Svart 17.Juni.2020 Link til dette innlegget Svart 17.Juni.2020 Bøyestikk er fint å bruke for å feste tauet i utrigger Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.