Jump to content

Lanterne seilbåt under 7 meter

STO

Recommended Posts

Hei. Har akkurat kjøpt ein liten seilbåt på 21 fot. Båten har ikkje 12v. anlegg, men lurer på å kjøpe det (batteri + solcelle e.l.) Har skjønt det slik at eineste krav til båten er å ha ei topplanterne og det gjelder kun når båt går for motor (under 7 knop). For seilbåt så vil det vel sei at lanterne må vere i toppen av masta for at den skal vere synleg 360 grader rundt? Sidan det ikkje er 12v. på båten så tenkte eg på å kjøpe ei lanterne som går på batteri. Men då er problemet korleis ein skal få skrudd lyset av og på. Kan jo ikkje klatre opp i masta for kvar gomg. Finnes det lanterner med fjernkontroll, eller må eg legge ein ledning heilt frå toppen av masta og ned i båten? Eller kan eg evt unngå problemet ved å ha ei lanterne framme på masta 1-2 meter over mastefestet,  og i tillegg ei akterlanterne?

Eit anna spørsmål er i forhold til reglementet; på ein seilbåt på nesten 7 meter; burde man ikkje då hatt raud og grønn i tillegg til topplanterne? Ville føle meg tryggare i mørket iallefall... 

Har en seilbåt på 32 fot og holder på å kjøpe en til på 30 fot. Begge har "topplandterne" sånn omtrent i forkant, midt på masten. Klarer akkurat å klatre opp med en gardintrapp på førsnevnte. Hvis man bruker LED lys så bruker den ikke så mye strøm. Vet ikke om det er etter boken, men begge båtene har nok vært slik siden de var nye, for ganske lenge siden. Glemte en gang å tenne lysene da jeg seilte ut av gjestehavna i mørket og da fikk jeg høre det. Det er så langt ingen som har klaget når lysene har vært på. 

Redigert av Arne2 (see edit history)
Trond123 skrev 37 minutter siden:

Minimumskravet er en rundtlysende hvit lanterne. Men det er selvfølgelig lovlig å bruke fullt lanterneoppsett med topplanterne, rød og grønn sidelanterne og akterlanterne.

Ikke bare lovlig, men sterkt å anbefale da det gir både økt sikkerhet og andre "rettigheter" enn om man bare har en hvit lanterne.! 

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...