valvolainen Startet 17.Juni.2020 Del på Facebook Startet 17.Juni.2020 Har jeg brukt båten, og skal ned etter en dag eller to og fyre opp, så må jeg kinne i 4-10sek. Byttet dieselfiltre idag, og da jeg byttet finfilteret som sitter på motoren, så så jeg at dette ikke var fullt. Har ikke noe søl rundt motoren, så jeg kan bare anta at dieselen renner tilbake og ned i tanken. Tror jeg har tatt første steget på feilsøkingen ved å bytte filtre, men er det andre ting jeg kan/bør sjekke? Oversiden av tanken ligger lavere enn dieselpumpen. Sitér dette innlegget Link to post
Taskeladden Svart 17.Juni.2020 Del på Facebook Svart 17.Juni.2020 (redigert) Lekkasje eller luft i systemet? Prøv en skikkelig lufting og se om det blir bedre. Redigert 17.Juni.2020 av S/Y Vega (see edit history) Sitér dette innlegget A jack of all trades is a master of none, but oftentimes better than a master of one Link to post
valvolainen Svart 18.Juni.2020 Emnestarter Del på Facebook Svart 18.Juni.2020 Går jo som en klokke når den starter, ikke et feilslag, og lett å starte påfølgende ganger. Denne pumpen er vel selvluftende om jeg husker riktig, så vet ikke helt hva jeg skal lufte? Filteret er jo luftet, det gjorde jeg igår. Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 18.Juni.2020 Del på Facebook Svart 18.Juni.2020 Sannsynligheten er stor for at det lekker luft inn et sted når båten ikke er i bruk. Dvs utett pakning, en slangeklemme som er litt løs etc. Det skal litt til for diesel å renne tilbake til tank uten at det kommer luft inn et sted. Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
valvolainen Svart 18.Juni.2020 Emnestarter Del på Facebook Svart 18.Juni.2020 Det er sant, ikke stort som skal til, men samtidig må det litt luft til for at diesel skal sige tilbake. Skal gå over koblingspunktene. Siden finfilteret var halvfullt, kan man anta at luftlekkasje ligger et sted etter finfilter i retning pumpe? Trenger jeg og tenke på retursystemet? Sitér dette innlegget Link to post
Bårdp Svart 18.Juni.2020 Del på Facebook Svart 18.Juni.2020 (redigert) Vanligste årsak på den motoren er vel membranen i fødepumpa. Men det går ikke å skifte selve membranen du må skifte hele fødepumpen. Redigert 18.Juni.2020 av Bårdp (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Mort1 Svart 18.Juni.2020 Del på Facebook Svart 18.Juni.2020 På noen av disse dieselpumpene sitter det en tilbakeslagsventil på retur ut fra dieselpumpe. Hvis tilbakeslagsventilen er defekt kan du få slike symptomer. Jeg er usikker på om 41-motoren har denne . Ta en tlf til et verksted som reparere dieselpumper så får du svar på det. Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 18.Juni.2020 Del på Facebook Svart 18.Juni.2020 Eventuelt kan du sette inn rn elektrisk fødepumpe og bypasse den mekaniske fødepumpen. Som beskrevet over, du har en luftlekkasje i systemet. Det er veldig lite som skal til. Jeg har en ørliten lekkasje i Hulda også. Med elektrisk fødepumpe starter motoren på under ett sekund, selv om motoren har stått urørt i to måneder. Sitér dette innlegget Link to post
valvolainen Svart 19.Juni.2020 Emnestarter Del på Facebook Svart 19.Juni.2020 Kanskje det uansett er veien å gå. Jeg var nede igår kveld og fyrte opp etter 24t ligge. Måtte kinne i 6 sek. Reiser på tre ukers ferie idag, så får håpe starteren holder og det ikke blir veldig mye verre før jeg får montert ny fødepumpe. Er det noe som anbefales av fødepumper? Trenger jeg å gjøre noe med den gamle, eller skal denne bare stå og tørrpumpe kontinuerlig? Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 19.Juni.2020 Del på Facebook Svart 19.Juni.2020 Hos meg har jeg montert en Carter fødepumpe bergnet for bl.a. GM 6,5 liter dieselmotor. Biltema har også pumper. Du må ha en pumpe med kapasitet til både å fore forbruket og returdieselen. Carter anbefaler i sin instruks å blinde av originalpumpens inn- og utløp. Hos meg ble det to slangestumper blokkert med 10 mm rundtjern. Har fungert i ca. 15 år. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.