Jump to content

Tungstartet TAMD41D diesel renner tilbake?

valvolainen

Recommended Posts

Har jeg brukt båten, og skal ned etter en dag eller to og fyre opp, så må jeg kinne i 4-10sek. 

Byttet dieselfiltre idag, og da jeg byttet finfilteret som sitter på motoren, så så jeg at dette ikke var fullt.

Har ikke noe søl rundt motoren, så jeg kan bare anta at dieselen renner tilbake og ned i tanken.

Tror jeg har tatt første steget på feilsøkingen ved å bytte filtre, men er det andre ting jeg kan/bør sjekke?

Oversiden av tanken ligger lavere enn dieselpumpen.

Sannsynligheten er stor for at det lekker luft inn et sted når båten ikke er i bruk. Dvs utett pakning, en slangeklemme som er litt løs etc. Det skal litt til for diesel å renne tilbake til tank uten at det kommer luft inn et sted. 

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi

Det er sant, ikke stort som skal til, men samtidig må det litt luft til for at diesel skal sige tilbake. 

Skal gå over koblingspunktene. Siden finfilteret var halvfullt, kan man anta at luftlekkasje ligger et sted etter finfilter i retning pumpe?

Trenger jeg og tenke på retursystemet?

Eventuelt kan du sette inn rn elektrisk fødepumpe og bypasse den mekaniske fødepumpen. Som beskrevet over, du har en luftlekkasje i systemet. Det er veldig lite som skal til. Jeg har en ørliten lekkasje i Hulda også. Med elektrisk fødepumpe starter motoren på under ett sekund, selv om motoren har stått urørt i to måneder.

Kanskje det uansett er veien å gå. Jeg var nede igår kveld og fyrte opp etter 24t ligge.

Måtte kinne i 6 sek. 

Reiser på tre ukers ferie idag, så får håpe starteren holder og det ikke blir veldig mye verre før jeg får montert ny fødepumpe. Er det noe som anbefales av fødepumper? Trenger jeg å gjøre noe med den gamle, eller skal denne bare stå og tørrpumpe kontinuerlig?

Hos meg har jeg montert en Carter fødepumpe bergnet for bl.a. GM 6,5 liter dieselmotor. Biltema har også pumper. Du må ha en pumpe med kapasitet til både å fore forbruket og returdieselen. Carter anbefaler i sin instruks å blinde av originalpumpens inn- og utløp. Hos meg ble det to slangestumper blokkert med 10 mm rundtjern. Har fungert i ca. 15 år.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...