Stephan Startet 18.Juni.2020 Del på Facebook Startet 18.Juni.2020 Jeg har byttet ut en tæreskadet dieseltank av aluminium med plasttank i en Hanto 24 og har stående en god del parafin jeg helst ikke vil kondemnere. Jeg vet at et lignende spørsmål er reist tidligere, men undrer likevel på hvor mye parafin jeg farefritt for dieselpumpen (smøreproblematikk) kan tilsette sommerdiesel. 5 prosent? 10 procent. Mer - eller ikke noe i det hele tatt? Noen som har en kvalifisert mening om dette? Motoren er en driftsikker 4-sylindret ferskvannskjølt 36 HK BMC-maskin fra siste halvdel av 1970-årene. Mye brukt på langturer opp gjennom årene, bl a til Stockholms skjærgård, Kristiansand og Mandal etc. Hjemme-havn Asker i Akershus (Viken). Vennlig hilsen Stephan Sitér dette innlegget Link to post
Førstefender Svart 18.Juni.2020 Del på Facebook Svart 18.Juni.2020 Bruke parafin på tanken? Dieselen du har på tanken kan ikke blandes med parafin for å gjøre den mer kuldesterk. Parafin har ikke de samme smørende egenskapene som diesel, og den inneholder for mye svovel. Det vil bare være ødeleggende for motoren. For mange år siden tilsatte oljeselskapene ordinær parafin direkte på tankbilene som skulle til kalde områder. Det går ikke lenger fordi den er for ”tørr”. Sesongdiesel blir i dag produsert ferdig på raffineri. En av metodene for å lage vinterdiesel er å tilsette en avsvovlet parafin i tillegg til smørende tilsetningsstoffer. Dette er altså ikke noe privatpersoner eller forhandlere skal drive med på egenhånd. Utdrag fra oljeselskap. Sitér dette innlegget Link to post
Førstefender Svart 18.Juni.2020 Del på Facebook Svart 18.Juni.2020 Mulig en dieselmotor fra 70tallet kan "spise" en go del parafin, men ville ikke blandet inn for mye og kanskje tilsatt 2-taksolje for ekstra smøring. Noe % tall tør jeg ikke anbefale.. Sitér dette innlegget Link to post
Martine29 Svart 18.Juni.2020 Del på Facebook Svart 18.Juni.2020 Skjønner ikke hvorfor du skal risikere motorhavari med et sånt stunt. Men dette får du jo selv bestemme..... Sitér dette innlegget Link to post
Bårdp Svart 18.Juni.2020 Del på Facebook Svart 18.Juni.2020 Vet nå de som har kjørt i mange år på både nye og gamle dieselmotorer med ren parafin "Jet A1" da de har fri tilgang på dette stoffet. De tilsetter 1% 2t olje fra Biltema og det fungerer helt utmerket. Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 18.Juni.2020 Del på Facebook Svart 18.Juni.2020 Etter hva jeg har hørt så fungerer helt opp til 50% helt utmerket på eldre motorer. Og BMC'en er en enkel og solid sak som tåler det meste. Bare husk å fylle på 0,5-1% totaktsolje for å bevare smøreegenskapene. Om du har i mer olje så har den ikke vondt av det heller. Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Ask Svart 18.Juni.2020 Del på Facebook Svart 18.Juni.2020 Hei Eg hadde brukt parafinen til varmeomnen, men det krev ein ekstra tank. Eg brukar ein ordinær påhengsmotortank til tank til dieselomnen. I følje tidlegare trådar her på BP, så har varmeapparat berre godt av parafin, og brenn då reinare enn på diesel. To floger i ein smekk Ask Sitér dette innlegget Link to post
Kallethekid Svart 18.Juni.2020 Del på Facebook Svart 18.Juni.2020 Tror ikke en eldre enkel dieselmotor uten turbo tar noen skade av å blande inn parafin, frityrolje, eller andre oljer folk kjører rundt på. På jobben har vi en gamnel tank med fyringsolje som ikke brukes lengre. Vi har også to trukker og begge går på denne fyringsoljen uten merkbar forskjell fra diesel. Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 18.Juni.2020 Del på Facebook Svart 18.Juni.2020 Fyringsolje og diesel er samme sak. Parafin er litt tørrere og med lavere energiinnhold. Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Jens_P Svart 18.Juni.2020 Del på Facebook Svart 18.Juni.2020 Første diesel-golfen min på 90-tallet kunne i følge håndbok kjøres på inntil 30% bensin forutsatt tilsetning av totaktsolje! Ikke noe pumpedyser eller commonrail eller elektronikk i den motoren. Innblanding av parafin sammen med totaktsolje går, men noen tall for mengde tør jeg ikke å si. Sitér dette innlegget Lykke er en kombinasjon av god helse og dårlig hukommelse! Link to post
Mix Svart 18.Juni.2020 Del på Facebook Svart 18.Juni.2020 Kaste bort god parafin til dette !! Det hadde ikke jeg gjordt. Parafin i løsvekt er jo umulig å få tak i lenger. Man blir henvist til svindyr lampeolje. Er du sikker på at det ikke er fyringsolje du har ? Sitér dette innlegget Link to post
Shore Svart 18.Juni.2020 Del på Facebook Svart 18.Juni.2020 Mix skrev for 2 timer siden: Kaste bort god parafin til dette !! Det hadde ikke jeg gjordt. Parafin i løsvekt er jo umulig å få tak i lenger. Man blir henvist til svindyr lampeolje. Er du sikker på at det ikke er fyringsolje du har ? Neida. Det er i såfall avhengig av hvor du bor. Man får både parafin og bioparafin fremdeles, men kanskje ikke i hele landet? Sitér dette innlegget Skulle Googlet hva prokrastinering betyr, men tror jeg utsetter det til i morgen. Link to post
hanto1 Svart 18.Juni.2020 Del på Facebook Svart 18.Juni.2020 På forrige båt brukte jeg hundrevis av liter gammel parafin, 20/80 parafin og diesel+ en klunk 2 taktolje. Yanmar turbodiesel fra 05. Motoren sviver fortsatt greit. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.