Jump to content

Ventiler D6-370 - hvorfor ikke justeringsbehov?


Goodspeed

Recommended Posts

Går igjennom en liten liste over større og mindre vedlikeholdsposter på motoren som ikke faller inn under de årlige serviceintervallene. En av de tingene jeg da hadde i bakhodet var ventiljustering. Men jeg skjønner at på VP D6 (370) så er det ingen ventiljustering, etter det jeg har skjønt pga det er hydrauliske ventillukkere. Hvorfor trengs det ikke justering på ventilene på denne. Jeg trodde ventilene ble åpnet lukket på 'vanlig' måte via kamakselen.

 

Noen som har en enkel forklaring? Dette er jo ikke et problem i så måte, bare for nysgjerrigheten og forståelsens skyld. :smiley:

Goodspeed

GH10, Draco 21DC, Ryds 600 GTS, Askeladden Beetle 645, Mørejet 30 m/ KAD43, Viksund 340 St. Cruz m/ D6-370,  Viksund 340 St. Cruz m/ D6-370 #2

Link to post
Share on other sites

https://en.m.wikipedia.org/wiki/Hydraulic_tappet

 

Her er en utførlig forklaring, riktignok på utenlandsk. 

 

Og D6-ern har heller ikke registerreim som må byttes. Så det er bare å puste rolig og bruke båten. 

Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet.

 

2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE

2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP

Link to post
Share on other sites

takk for link. Denne var nyttig og informativ. Det med at den ikke har reim var jeg klar over, iom at det er registerkjede. Holdes trykket på den oppe med olje fra motoren, eller er det kun fjær?

Goodspeed

GH10, Draco 21DC, Ryds 600 GTS, Askeladden Beetle 645, Mørejet 30 m/ KAD43, Viksund 340 St. Cruz m/ D6-370,  Viksund 340 St. Cruz m/ D6-370 #2

Link to post
Share on other sites

Den gangen jeg sprang rundt i kortbukser kalte vi det for 'hydraliske pushere'. Det var noe dritt på femtitallet, for da var det ikke noe poeng å justere ventiler. Hvilket, for mindreårige hobbymrkanikere, var en ekstatisk opplevelse med nesa ned i oljesprut og damp. Så en hydraulisk pusher får levert motorolje via et 'galleri' inne i motoren. Pusheren får ikke levert mer olje enn det kamakselen tillater. I så måte følger pusheren også slitasjen på kam, seg selv og på ventilen. En pusher/løfter er en høypresisjons-, men enkel mekanikk. Det er en hylse med styringer, en ventilplate og et stempel med hull i toppen. Dette hullet treffer støtstang eller ventilarm. Alt etter som motorkonstruksjon. Når støtstangen lukker hullet i pusherstempelet er avstanden perfekt ventiljustering. Ingen fjærer inne i pusheren. Kun enkel hydraulikk.

Link to post
Share on other sites

Ah, da er jeg med, takk for god forklaring:thumbsup:

 

kjekt å forstå litt hvordan ting henger sammen. :)

Goodspeed

GH10, Draco 21DC, Ryds 600 GTS, Askeladden Beetle 645, Mørejet 30 m/ KAD43, Viksund 340 St. Cruz m/ D6-370,  Viksund 340 St. Cruz m/ D6-370 #2

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...