Goodspeed Startet 18.Juni.2020 Del på Facebook Startet 18.Juni.2020 Går igjennom en liten liste over større og mindre vedlikeholdsposter på motoren som ikke faller inn under de årlige serviceintervallene. En av de tingene jeg da hadde i bakhodet var ventiljustering. Men jeg skjønner at på VP D6 (370) så er det ingen ventiljustering, etter det jeg har skjønt pga det er hydrauliske ventillukkere. Hvorfor trengs det ikke justering på ventilene på denne. Jeg trodde ventilene ble åpnet lukket på 'vanlig' måte via kamakselen. Noen som har en enkel forklaring? Dette er jo ikke et problem i så måte, bare for nysgjerrigheten og forståelsens skyld. Sitér dette innlegget Goodspeed GH10, Draco 21DC, Ryds 600 GTS, Askeladden Beetle 645, Mørejet 30 m/ KAD43, Viksund 340 St. Cruz m/ D6-370, Viksund 340 St. Cruz m/ D6-370 #2 Link to post
Brigg Svart 18.Juni.2020 Del på Facebook Svart 18.Juni.2020 https://en.m.wikipedia.org/wiki/Hydraulic_tappet Her er en utførlig forklaring, riktignok på utenlandsk. Og D6-ern har heller ikke registerreim som må byttes. Så det er bare å puste rolig og bruke båten. Sitér dette innlegget Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet. 2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE 2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP Link to post
Goodspeed Svart 18.Juni.2020 Emnestarter Del på Facebook Svart 18.Juni.2020 takk for link. Denne var nyttig og informativ. Det med at den ikke har reim var jeg klar over, iom at det er registerkjede. Holdes trykket på den oppe med olje fra motoren, eller er det kun fjær? Sitér dette innlegget Goodspeed GH10, Draco 21DC, Ryds 600 GTS, Askeladden Beetle 645, Mørejet 30 m/ KAD43, Viksund 340 St. Cruz m/ D6-370, Viksund 340 St. Cruz m/ D6-370 #2 Link to post
Hulda Svart 18.Juni.2020 Del på Facebook Svart 18.Juni.2020 Den gangen jeg sprang rundt i kortbukser kalte vi det for 'hydraliske pushere'. Det var noe dritt på femtitallet, for da var det ikke noe poeng å justere ventiler. Hvilket, for mindreårige hobbymrkanikere, var en ekstatisk opplevelse med nesa ned i oljesprut og damp. Så en hydraulisk pusher får levert motorolje via et 'galleri' inne i motoren. Pusheren får ikke levert mer olje enn det kamakselen tillater. I så måte følger pusheren også slitasjen på kam, seg selv og på ventilen. En pusher/løfter er en høypresisjons-, men enkel mekanikk. Det er en hylse med styringer, en ventilplate og et stempel med hull i toppen. Dette hullet treffer støtstang eller ventilarm. Alt etter som motorkonstruksjon. Når støtstangen lukker hullet i pusherstempelet er avstanden perfekt ventiljustering. Ingen fjærer inne i pusheren. Kun enkel hydraulikk. Sitér dette innlegget Link to post
Goodspeed Svart 18.Juni.2020 Emnestarter Del på Facebook Svart 18.Juni.2020 Ah, da er jeg med, takk for god forklaring kjekt å forstå litt hvordan ting henger sammen. :) Sitér dette innlegget Goodspeed GH10, Draco 21DC, Ryds 600 GTS, Askeladden Beetle 645, Mørejet 30 m/ KAD43, Viksund 340 St. Cruz m/ D6-370, Viksund 340 St. Cruz m/ D6-370 #2 Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.