Jump to content

Ploganker fra Biltema - Er det noe tess?

Lazyjack

Recommended Posts

Havelle skrev for 8 timer siden:

Vi lå ved Danmarkstranden i Østfold i helgen. På lørdag ettermiddag kom uværet.

Målte 21 m/s i masten - gikk fra vindstille på under 3 minutter.

Det lå mange båter for anker, og de aller fleste mistet festet. Flere med Bruce eller Bruce-kopi, og en var langt forbi badebøyene og nesten på stranden.

Vårt Rocna satt dønn. Det var etter mange skift av vindretning etter vi kom fredag kveld. Når alt var over bakket vi for å teste festet. Kunne bruke akkurat de samme merkene på land som vi brukte dagen før. Og vi satt fortsatt like dønn fast. 

Rocna er dyrt, men er verdt pengene. Vi har gått fra å være skeptikere til å være frelste, og nå sovner vi (nesten) like godt for anker som ellers.

Skumle greier. Det er slike situasjoner som gjør at de ekstra tusenlappene fort blir verdt det. Når det blåser opp til kuling eller det som værre er, går det fort en kule varmt om bord om jernet på sjøbunnen begynner å bevege seg. Man bør i det minste sette båten i bakk et minutt og gi på et par tusen rpm mens man peiler et par merker på land, før man slapper av og jekker ankerdrammen.

@Grand Banks jr Det ser ut til å stemme. Om noe skulle man tro det var overkill :) 

S/Y Emma skrev for 1 time siden:

Skumle greier. Det er slike situasjoner som gjør at de ekstra tusenlappene fort blir verdt det. Når det blåser opp til kuling eller det som værre er, går det fort en kule varmt om bord om jernet på sjøbunnen begynner å bevege seg. Man bør i det minste sette båten i bakk et minutt og gi på et par tusen rpm mens man peiler et par merker på land, før man slapper av og jekker ankerdrammen.

Mhm, første gang vi har opplevd noe så dramatisk og første gang vi har fått sånn vind med Rocna. Men med tidligere ankere har vi noen ganger måtte jobbe litt for å finne ankerfeste. Det la vi med en gang merke til at vi ikke trengte med Rocna, bare slippe ned og feste avlaster. Satt dønn med en gang. Rocna advarer vel også mot å bruke prosedyre for normale ankere da Rocna setter seg så raskt at man visstnok skal kunne skade ankerutstyr uten avlaster.

Redigert av Havelle (see edit history)
Havelle skrev 12 minutter siden:

@Grand Banks jr Det ser ut til å stemme. Om noe skulle man tro det var overkill :) 

Mhm, første gang vi har opplevd noe så dramatisk og første gang vi har fått sånn vind med Rocna. Men med tidligere ankere har vi noen ganger måtte jobbe litt for å finne ankerfeste. Det la vi med en gang merke til at vi ikke trengte med Rocna, bare slippe ned og feste avlaster. Satt dønn med en gang. Rocna advarer vel også mot å bruke prosedyre for normale ankere da Rocna setter seg så raskt at man visstnok skal kunne skade ankerutstyr uten avlaster.

Ja, det strammer seg rimelig kraftig til når det setter seg, noe det stort sett gjør umiddelbart.

Vår prosedyre er:

* Finn ønsket punkt å slippe ankeret, og legg båten stille rett over - med baugen mot vinden.

* Dropp ankeret til det treffer bunnen. Mat så kjetting ut mens båten driver bakover, eventuelt sett motoren litt i bakk.

* Når ønsket lengde er ute (5-7 ggr dybden), settes avlasteren på kryssholtene. Mat så ut litt ekstra kjetting for å avlaste vinsjen.

* Så er det bare å bakke sakte til man ser at kjettingen blir stram. Da ser man virkelig at rykkdemperne strekker seg.

* Etterpå kan man bakke gradvis sterkere mens man peiler, til man er sikker på at ankeret sitter bom fast.

* Skru av motoren og jekk en pils.

GOPR7330_1446748653828_high-01-01.jpg

Redigert av S/Y Emma (see edit history)
zooper skrev On 18.6.2020 at 17.40:

Fint kaffeanker det der

Går sikker greit til forkatting også. Orginale Delta-ankere er jo ikke så dyre og det finnes en del brukte på Finn. Mener de fleste tester jeg har sett sier Delta er bedre enn Bruce kopi men ikke så bra som Spade/Rocna e.l.  Vi har hatt et 25 kg. Delta-anker som hovedanker for en 12 Tonn/45 fot seilbåt i 10 år og har hatt mer enn 50 døgn i året på anker. Stort sett god erfaring, i alle fall mye bedre enn CQR vi hadde først.  Angående forkatting er det veldig fint når du MÅ ha godt feste, men noe dritt å måtte ta opp hvis du må flytte deg midt på natten fordi vinden har snudd og bølger og vind står rett inn i bukta. 

Havelle skrev for 12 timer siden:

Vi lå ved Danmarkstranden i Østfold i helgen. På lørdag ettermiddag kom uværet.

Målte 21 m/s i masten - gikk fra vindstille på under 3 minutter.

Det lå mange båter for anker, og de aller fleste mistet festet. Flere med Bruce eller Bruce-kopi, og en var langt forbi badebøyene og nesten på stranden.

Godt eksempel det der Havelle. Det er kanskje bare den ene gangen hvert tredje år, men når situasjonen først oppstår er det godt å ha et anker man kan stole på. Alle de du så som mistet ankerfeste den dagen er sikkert blant de som lovpriser ankeret sitt og stort sett er fornøyd. Det har vært mange ankertråder her inne, men få som har stått fram og fortalt om hvor dårlig anker de har selv...

Ellers mener jeg stort sett at Bruceanker fungerer også, gitt at det blir skikkelig kjørt fast. Men den episoden du forteller om her tyder jo på at det kan være lurt å gå et par knepp opp i størrelse i forhold til hva som blir anbefalt i mange tråder her inne. Vi har erfaring med 20 kg Bruce på vår båt (Viksund Futura 900), og opplevde at det satt godt dersom ankerbunnen er god. 10 kg Bruce ville jeg aldri stolt på til den båten. 

Men en ting er å ligge på svai å miste ankerfeste. Det er nesten verre å ligge med fortøyning mot land og miste festet hvis vinden snur og det plutselig blåser opp. Da har man kort reaksjonstid før man begynner å dunke i fjellet.

Hei. Interessant tråd. Mye kunnskap her :)

Det slår meg når jeg leser at jeg må bytte anker. Jeg har i dag et stort (10-12 kg?) paraplyanker og en solid, ca 5 m kjetting. Den er kraftig overdimensjonert, og det er bra. Det blir mye å dra på, og jeg kutter heller ned på ankeret enn kjettingen. 

Hva anbefaler dere (type og vekt)? Tenker Biltema, ene eller andre typen (bruce eller plog).

Båten er en 21 fots alubåt, type nokså tung (GeMi 625 CC). Ankrer opp for dykking og kos.

Vil jeg trenge en svivel om jeg bytter til denne typen anker? Paraplyankeret snurrer veldig, så skulle jeg beholdt det ville jeg kjøpt svivel.

mvh

Christian

båten 2.JPG

Siden du ikke skal overnatte i båten, men bare ankre under oppsyn, spiller det ikke så stor rolle hva som henger i enden av kjettingen. Men paraplydregg er uansett ikke egnet til annet enn å midlertidig huke seg fast i steinbunn under oppsyn. Totalt uegnet til ankring.

S/Y Emma skrev On 22.6.2020 at 8.54:

Jeg er naturligvis helt enig. Hvor mange rpm man gir på motoren, bør være avhengig av båten. En båtnabo holdt på å rive i filler brygga på 1100 rpm. Hulda, som er en fullblods seiler, vil 2000 rpm akterover være nokså voldsomt. Men har du båt med en liten foldeprop, gir ikke den særlig effekt akterover uansett rpm. 

Hehe, naturligvis. F.eks. en gammel semidiesel som makser på 400 rpm vil nok ikke kunne sammenlignes med en moderne liten 40-50 hk seilbåtmotor...

Hos oss er max rpm 3200 og fast propell, vi pleier å marsje på rundt 2000. Om vi bakker på 2000, er det mer enn rikelig for å dra ankeret godt ned i bunnen.

Grand Banks jr skrev On 19.6.2020 at 13.33:

Jeg skal erstatte et 16 kg anker, så 15 kg er jo uansett lettere.

Har brukt 7.5 kg originalt Bruce i 30 år på samme båt. Mistet festet kun én gang og det var i bukt med ålegress, noe som er en kjent svakhet med Bruce. Får det først feste er det nesten ubegrenset hva det holder, har ligget 3 båter på 25-30ft i liten kuling på det ankeret uten at det rikket seg.

Kjetting er helt avgjørende, draget i ankeret må være tilnærmet parallelt med havbunnen.

Ingar skrev 4 minutter siden:

Har brukt 7.5 kg originalt Bruce i 30 år på samme båt. Mistet festet kun én gang og det var i bukt med ålegress, noe som er en kjent svakhet med Bruce. Får det først feste er det nesten ubegrenset hva det holder, har ligget 3 båter på 25-30ft i liten kuling på det ankeret uten at det rikket seg.

Kjetting er helt avgjørende, draget i ankeret må være tilnærmet parallelt med havbunnen.

Har du aldri sett reklamen, hvordan Bruce'n pløyer avgårde i den løse sanden? Du må tro på reklamen, Ingar.

@Ingar, vi hadde samme erfaring med SeaGrip på 7,5 kg. Det blir med i båten i år som reserveanker. 

Jeg har ikke kjetting, kun blytau. Men henger på 5,5 kg paraplydregg som daumann (eneste det er godt for). Så håper å få mest mulig drag langs med bunnen. 

En utfordring nå er å få rett feste mellom anker og kause i blytau. Det er litt trangt i ankerrullen. 

Hva bør jeg bruke?

Sjakkelen jeg kjøpte er for bred. Lysåpning i ankerrullen er 47 mm. 

Jeg tenkte så på en slik klinket kjettingskjøt men han på Maritim anbefalte med sjakkel. Jeg må ned i 8 mm sjakkel for å få noe som kanskje går greit igjennom rulla. 

Hva anbefaler dere meg?

20200619_200937.jpg.e32c226975798c49433a755a84a42518.jpg20200619_200801.jpg.d0c31f3ffa69a6ad054280abee59b720.jpg20200619_200741.jpg.16f8e5eb49ae0cb89ccd48f1a72c3052.jpg

20200619_200741.jpg

Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO)
Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B

Chrmeland skrev for 9 timer siden:

Hva anbefaler dere (type og vekt)? Tenker Biltema, ene eller andre typen (bruce eller plog).

Båten er en 21 fots alubåt, type nokså tung (GeMi 625 CC). Ankrer opp for dykking og kos.

Til ditt bruk ville jeg sagt 10kg Bruce. Jeg har ei jolle i tilsvarende størrelse, og der gikk jeg for 7,5kg Bruce (litt påvirket av forumet her antagelig...) For å ligge med hekkanker mot land, eller generelt all ankring på grunt vann er det helt ok. Problemet er ved dykking. Da legger jeg ofte båten på svai på litt større dyp, f.eks. 10-30m. Når jeg ankrer opp på 15 meters dyp så er det ankeret helt i grenseland, selv ved liten vind. Problemet er at det blir så ugunstig vinkel på tauet, så ankeret får ikke horisontalt nok drag, den vertikale kraftkomponenten blir for stor. Angrer derfor på at jeg ikke gikk for et anker på 10kg. Forskjellen når man trekker er jo minimal. Men ankeret duger til det meste, så jeg kommer til å bøte på fadesen ved å lage meg et stort dødmannslodd av bly. Tenker ca 15 kg bør være tilstrekkelig. Har selvsagt også en kjettingstump nederst. Tror det er 5m med 10mm kjetting.

Komodo skrev 5 minutter siden:

Til ditt bruk ville jeg sagt 10kg Bruce. Jeg har ei jolle i tilsvarende størrelse, og der gikk jeg for 7,5kg Bruce (litt påvirket av forumet her antagelig...) For å ligge med hekkanker mot land, eller generelt all ankring på grunt vann er det helt ok. Problemet er ved dykking. Da legger jeg ofte båten på svai på litt større dyp, f.eks. 10-30m. Når jeg ankrer opp på 15 meters dyp så er det ankeret helt i grenseland, selv ved liten vind. Problemet er at det blir så ugunstig vinkel på tauet, så ankeret får ikke horisontalt nok drag, den vertikale kraftkomponenten blir for stor. Angrer derfor på at jeg ikke gikk for et anker på 10kg. Forskjellen når man trekker er jo minimal. Men ankeret duger til det meste, så jeg kommer til å bøte på fadesen ved å lage meg et stort dødmannslodd av bly. Tenker ca 15 kg bør være tilstrekkelig. Har selvsagt også en kjettingstump nederst. Tror det er 5m med 10mm kjetting.

Er du i tvil på vinkelen på tauet, finner du alltid noe stein og lempe på når du er nede på bunnen der Komodo....det gjorde vi alltid på paraplydreggene når vi dykket...

@boble65, ser ut til at 10 kg er riktig ja. 6 kg blir for snau i forhold til tabellen. Men hør med butikken. De burde kunne svare. Det påvirkes nok av hvordan du ankrer og type bunn også. Svai eller baug mot land etc.

Redigert av Grand Banks jr (see edit history)

Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO)
Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B

Om noen Bruce-religiøse mennesker trenger et originalt 15 kg så har jeg det i boden. Ikke pent da det ble brukte akter på forrige båten før jeg gikk opp til 20 kg. Har egentlig ikke tenkt å kvitte meg med det, men etter 12 års lagring ser det ut som «kjekt å ha» faktoren ikke slår til. Send evt IM.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...