Jump to content

Ploganker fra Biltema - Er det noe tess?

Lazyjack

Recommended Posts

S/Y Emma skrev for 3 timer siden:

Å holde 24 tonn båt på 20 kg anker i frisk bris er i alle tilfeller optimistisk, uansett ankertype :-)

Men en er godt vant når en ankrer med Bruce ... åpenbart i motsetning til andre...😉😉😂😂

Husker vi hadde en plattformsjef som kalte Bruce for engangs ankre....

Ankerhandlerne knakk kjettingen på så mange når de skulle ha de opp igjen...

Satt noe jævlig fast...

Ida Marie III skrev On 23.6.2020 at 19.06:

Er du i tvil på vinkelen på tauet, finner du alltid noe stein og lempe på når du er nede på bunnen der Komodo....det gjorde vi alltid på paraplydreggene når vi dykket...

Jeg/vi har også alltid hatt den vanen Ida Marie. Men har allikevel flere ganger opplevd at dreggen har "jobbet seg løs" fra steinene, og i slutten av dykket kommet tilbake til en dregg som bare tilfeldigvis var i nærheten av der den ble satt fast... Og ankrer man på sand eller leirebunn er det jo best at ankeret graver seg ned og får tak i bunnen. Et dødmannslodd vil hjelpe i begge situasjoner. Både for å fjerne rykk fra båten i ankerlina, og for å få bedre vinkel på tauet i forhold til bunnen. Men hvis det er litt sjø nytter det ikke med et fislelodd, det bør veie litt. 

Ingar skrev On 23.6.2020 at 14.32:

Kjetting er helt avgjørende, draget i ankeret må være tilnærmet parallelt med havbunnen.

Siterer meg selv..

Kjetting har noe av samme effekt som daumann. Men hvor bør daumannen settes, de fleste er vel enige om at helt oppe ved båten, og helt nede ved ankeret, ikke er optimalt?

Og vil kjettingen ha bedre effekt/vekt dersom den monteres et stykke vekk fra ankeret, med tau imellom?

Jeg henger daumannen så langt nede som mulig, men slik at den aldri treffer bunnen. Tanken min er todelt: stå mest mulig trekk i ankeret parallelt med bunnen,  samt at jeg får bra demping av rykk i båten. I tillegg er det ok lett for ungene å dra baugen inn til land og den står seg rett ut igjen når de slipper. Bruker 5,5 kg paraplydregg (sammenslått) som daumann, og en karabinkrok. Samt 6 mm billig flytetau (det er uansett alltid stramt).

Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO)
Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...