Jump to content

Tips til å legge til (y-bommer,) får sleng akterut på båten

Frode_S

Recommended Posts

Hei,

Så et annet forummedlem la inn en post ang. utfordringer ved å legge til båten og syntes det var utrolig bra innspill på denne, så tenkte jeg skulle lufte denne sesongens frustrasjon i håp om noen gode hint/ tips.

Jeg har en Bavaria 29 Sport og har ikke hatt noen problemer med å legge til båten i båsen de siste to sesongene. Inntil i år, har hatt et par «hårete» landinger hvor rompa på båten slenger ut ganske så voldsomt. Skal sies at jeg i år har ca 70kg ekstra på badeplattformen grunnet jolle og motor som jeg ikke har hatt der før – kan dette være en årsak?

Litt feil skala i tegningene og det stemmer også at Y-bommen til båtens babord side er lengre enn de andre.

Prosessen er som følger:

Går veldig sakte inn i havnen mot plassen, da avstanden fra «svingen» styrbord side inn mot båsen er relativt kort, men har god kontroll på styringen ved å ta båten inn/ut av gir i korte «støt»

1: gir båten et støt og begynner å drifte i vannrett vinkel mot båsen

2: bruker babord thruster i små «støt» for å sette vinkel mot båsen mens jeg drifter sakte frem

3: når senter av båten ligger parallelt med båsen gir jeg nytt støt med thruster og oppnår i 90% av tilfellene rak linje mot båsen – alt ser helt supert ut! båtenn drifter fremover, men sakte nå da svingen har tatt av farten på båten

4: Gir nå et nytt støt fremover med drevet for å gå inn i båsen….

5: ….det er her det baler på seg, får en vanvittig sleng i «rompa på båten» og må nå kompensere med revers for å stoppe rotasjonen og rette opp rompa på båten, som igjen slenger baugen i motsatt retning og må hente inn med thruster igjen - etter dette kan jeg stort sett gå inn i båsen, men er da såpass langt inne at det er utrolig små marginer for feil.

Det har ordnet seg uten kontakt med bommene så langt, men føles som en totalt unødvendig «bøttebalett» som jeg ikke har hatt problemer med før, samtidig som pulsen går i 1000 når jeg ser rompa svinge rundt bak meg.

Er veldig åpen for inspill og alternativer til min metode for å gå inn her... kan det være en ide å rotere båten med thruster uten fremdrift før jeg setter båten i gir for å ungå rotasjon fra bruken av thruster?

prosess.jpg

7 hours ago, Midtpinne said:

Kan det være prop walk som tar deg?

Hei, tror nok dette er en bidragsyter - det som er litt rart er at det ikke har vært så tydlig før i år og her er jeg usikker på om vekten bak kan bidra til større rotasjon - får gå ut på åpen sjø og teste litt

7 hours ago, Eureka said:

Hvorfor ligger du ikke med akter inn?

Gjorde dette i starten, men er litt utfordrende å få båten til å ligge godt i Y-bommen da bommene er asymetriske med tanke på fortøyningstauene, lengden på båsen (plattformen slår fort borti Y'en,) og plassen min er ganske utsatt for for vær og vind

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...