Too Much Startet 19.Juni.2020 Link til dette innlegget Startet 19.Juni.2020 (redigert) Hadde en uheldig opplevelse og mistet styringa med full seilføring i 7-8 ms vind 4 båtlengder fra land. Haltet hjem med nødstyring etter 6 piruetter uten kontroll. Bare flaks at jeg ikke dro på land. Rorkvadranten har over tid sklidd nedover rorakselen til den endte lavere en kilen. Kvadranten ble montert uten momentnøkkel og uten smøring av bolter for 2 år siden, merk at boltene slettes ikke var løse selv om kvadranten har sklidd. Den har åpenbart sittet for løst og dermed har kunne bevege seg under hard belastning, selv om jeg strammet det jeg klarte med en fastnøkkel.(trangt som f. så ikke så lett å stramme) Kvadranten består av 2 halvdeler montert med 4 x M10 A2 - 70 bolter og muttere (boltene er merket TIGGES A2 - 70) Plan er å smøre bolter, krysstramme litt om gangen til rett moment og passe på lik avstand på begge sider. Momentnøkkel og latmann er med. Er dette korrekt fremgangsmåte for at dette skal sitte skikkelig og hva er rett moment for 10mm A2 -70 bolter? Redigert 19.Juni.2020 av Too Much (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 19.Juni.2020 Link til dette innlegget Svart 19.Juni.2020 Ut fra bildet ser det ut som kvadranten passer, OK. Komodo vet alt om tiltrekkingsmomenter. En M10 70 skal vel trekkes med rundt 45 Nm. Du skal være en sterk mann for å greie det med fastnøkkel og strak arm :-) Så pipe, forlenger, momentnøkkel på smurte bolter er fasiten. Det beste er å trekke i tre omganger med stigende moment. Eks. start med 20 Nm, 30 Nm og til slutt maks som skulle være grovt sett rundt 45 Nm. Men som skrevet, @Komodo har tabellene. Sitér dette innlegget Link to post
Komodo Svart 19.Juni.2020 Link til dette innlegget Svart 19.Juni.2020 Takk for tilliten @Hulda Sjarmert som jeg var av den positive omtalen måtte jeg jo rett og slett sjekke opp saken Tiltrekningsmoment for en M10 skrue av kvalitet A2 70 skal trekkes til med 33 Nm. Hvis du går opp til 80 kvalitet er momentet 44 Nm. Smøre gjengene ved tiltrekning er en selvfølge. Ved riktig moment blir skruen forspent, og låsemutter skal derfor være unødvendig. Rustfri skrue og rustfri mutter i A2 eller A4 kan av og til by på problemer, de kan ha en tendens til å skjære seg. Årsaken er at de er veldig duktile, og har veldig lavt karoninnhold. Hvis det er viktig for deg at dette ikke skjer igjen bør du vurdere å bytte til karbonstålskruer. I min bransje er skruer av austenittisk rustfritt stål ikke tillat brukt i mange applikasjoner. En stålskrue i 8.8 kvalitet kan være et bedre valg. En galvanisert skrue har også god korrosjonsbeskyttelse, men rent mekanisk er svart, ubehandlet stål førstevalget. Da selvfølgelig oljet ved tiltrekning. Det er den metoden som gir minst tap av moment til torsjonskrefter i selve skruen. Målet er at mest mulig av tiltrekningsmomentet skal omsettes til forspenningskraft. Det var litt om teorien, men rustfritt går jo som regel bra det også da Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
Too Much Svart 19.Juni.2020 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 19.Juni.2020 (redigert) Takk for utmerket råd. Kvadranten har sittet der i 20 år før jeg tok ned roret så tar sjansen på boltene som er der. Oppskriften skal følges til punkt og prikke med rett moment, så skal jeg holde øye med sakene. Vil eventuelt en slangeklemme under Kvadranten være en fornuftig ekstrasikring? Redigert 19.Juni.2020 av Too Much (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Komodo Svart 19.Juni.2020 Link til dette innlegget Svart 19.Juni.2020 Du har ingen garanti for at de skruene som sitter der ikke har vært spent opp i flyt, så det kan være greit å sette på nye uansett. Hvis du går for rustfrie skruer ville jeg valgt 80 kvalitet. Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
Too Much Svart 19.Juni.2020 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 19.Juni.2020 Godt poeng, nye blir anskaffet! Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 19.Juni.2020 Link til dette innlegget Svart 19.Juni.2020 Nye bolter er en selvfølge! Visste jeg bomma på momentet. Hvis det er tørt der, ville jeg brukt karbonstål uten galv. Kjøp en boks tectyl hos Biltema og spray over. Til visse applikasjoner er rustfritt oppskrytt. Offshore var rustfrie bolter og muttere en sjelden svale. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.