esg022 Startet 19.Juni.2020 Del på Facebook Startet 19.Juni.2020 Jeg trenger en Alternativ/midlertidig dieseltank for sommeren. Motoren er liten, så en 40 liter i plast holder. disse har ikke skvalpeskott, og jeg ser på forumet at det anbefales en type skum som løsning - den holder dieselen relativt stabil Kan man bruke slike grove insektsvamper? De er laget av polyesterskum. Hvis ja, har dere noen dieselbestandige løsninger for å feste de til bunnen av tanken? Sitér dette innlegget Link to post
Big Horn Svart 19.Juni.2020 Del på Facebook Svart 19.Juni.2020 Med 40hk diesel er det vel neppe planende båt, men heller seilbåt eller snekke. Ville ikke bekymret meg for skummdannelse da, men lurt å toppe tanken når du nærmer deg 1/4 tank for å ungå å suge luft. Sitér dette innlegget Link to post
esg022 Svart 19.Juni.2020 Emnestarter Del på Facebook Svart 19.Juni.2020 Det er en seilbåt og vi kommer nok ikke til å ta det ganske rolig - så det bør gå greit? Sitér dette innlegget Link to post
Big Horn Svart 19.Juni.2020 Del på Facebook Svart 19.Juni.2020 Jeg ville ikke bekymret meg, og du har altid seil om noe uforutsett skulle skje med motoren! Sitér dette innlegget Link to post
Familiesnekke Svart 19.Juni.2020 Del på Facebook Svart 19.Juni.2020 40 liter er veldig liten tank; jeg tror ikke skvalping og skumming blir et problem i seilbåt. Sørg for å feste tanken slik at den ikke «danser» rundt; og ikke glem returen til tanken. Jeg kjøpte en slik tank, for å ha som reservetank, i tilfelle jeg skulle være uheldig å fylle på «uren» diesel og tette grovfilter. Slanger og klemmer er ferdige på tanken; bare å koble av etter grovfilter og koble på reservetank. Jeg har reservekanner med diesel, som jeg har fylt på bensinstasjon. Har troen på at dette er et rent system den dagen jeg måtte trenge det... https://www.maritim.no/bensintank-can Sitér dette innlegget Link to post
esg022 Svart 19.Juni.2020 Emnestarter Del på Facebook Svart 19.Juni.2020 Takk for gode svar! neste spørsmål dukket fort opp: - denne plasttanken (Cav fra Maritim) har ventil på toppen, med slange ned til bunn - som bensintank. Det er altså ikke «rent» fall til grovfilter/vannutskiller. Vil det være promblematisk mtp. Luft, og vil håndpumpa på motoren klare å dra diesel når grovfilter er tomt? Tanken vil stå høyere enn motor og filtere.. Sitér dette innlegget Link to post
Janoho Svart 19.Juni.2020 Del på Facebook Svart 19.Juni.2020 (redigert) Begge deler er uproblematisk. Fyll evt filter med ren diesel før montering Redigert 19.Juni.2020 av Janoho (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
mons Svart 19.Juni.2020 Del på Facebook Svart 19.Juni.2020 Til Familiesnekke. Diesel fylt på bensinstasjon inneholder ofte biodiesel og har relativt kort holdbarhet før biodelen råtner og blir til gørr. Kan være du har fått ren diesel, men det kan være lurt å bytte innimellom Sitér dette innlegget Mons Link to post
Hulda Svart 19.Juni.2020 Del på Facebook Svart 19.Juni.2020 Biodiselen har garantert holdbarhet ett år, leste jeg hos Shell før jeg tanket opp BMW'en i fjor høst. Vår forrige seiler, Conqubin 38, hadde 40 liter tank uten skvalpeskott, tenkte ikke engang på at det kunne gi problem. Hadde båten i 13 år. Sitér dette innlegget Link to post
Jens_P Svart 20.Juni.2020 Del på Facebook Svart 20.Juni.2020 Kjørte rundt i 47 år med 60 liter tank av metall uten skvalpeskott. Eneste nagative med det var støy når båten gynget litt. Diesel kom i bevegelse og klasket relativt kraftig mot tankveggene. Ellers uproblematisk. Sitér dette innlegget Lykke er en kombinasjon av god helse og dårlig hukommelse! Link to post
Familiesnekke Svart 20.Juni.2020 Del på Facebook Svart 20.Juni.2020 mons skrev On 19.6.2020 at 23.46: Diesel fylt på bensinstasjon inneholder ofte biodiesel og har relativt kort holdbarhet før biodelen råtner og blir til gørr. Det hadde jeg ikke tenkt på; takk for tipset! Gjelder dette «avgiftsfri» diesel også? Sitér dette innlegget Link to post
mons Svart 20.Juni.2020 Del på Facebook Svart 20.Juni.2020 Diesel til anleggsmaskiner og båter er normalt ikke tilsatt biodiesel. Sitér dette innlegget Mons Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.