Jump to content

Hva bør man gå for? 90hk Evinrude E-tec eller 75hk Mercury 4t?

RichardPh

Recommended Posts

Hei, jeg skal til innkjøp av ny bruktbåt og ser på finn at det er mange ulike kombinasjoner.

Tidligere har vi hatt 4-takts 45hk Honda, fordelen har vært at vi ikke må blande olje i bensinen, samt bensingjerrig og stillegående (relativt).

Jeg ser at det er en båt utstyrt med 90hk Evinrude e-tec fra 2011 ute, men dette er en 2-takts. Her må jeg vel blande inn olje i bensinen? Og er denne mer stillegående enn en mye eldre 4-takts 45hk Honda?

Hvordan fungerer blandingen med bensin og olje i praksis? Hvordan vet man hvor mye olje som er igjen og hvor mye som må fylles etter hver tur?

Jeg ser også at det er en båt i samme prissjiktet med 75hk 4takts Mercury, denne ser mer fristende ut med tanke på at jeg er mer kjent med 4takt. 

Veldig åpen for å lære mer rundt dette område! :) 

Hei, 

du fyller olje i en egen tank under motordekselet, motoren blander selv.

Det er en alarm på instrumentet som sier fra hvis det er lite olje.

E-tec bruker en egen olje, pass på å bruke den Xd50 (vanlig) eller xd100 (fullsyntetisk, 1% innblanding).

E-tec serien skal legges ned fra BRP sin side, men du vil nok få deler i mange år ennå.

Jeg hadde definitvt valg E-tec, en sprek motor, helt grei støynivå.

Janoho skrev 1 time siden:

Hei, 

E-tec bruker en egen olje, pass på å bruke den Xd50 (vanlig) eller xd100 (fullsyntetisk, 1% innblanding).

E-tec serien skal legges ned fra BRP sin side, men du vil nok få deler i mange år ennå.

Takk for svar! Hvor mye kan man regne med i ekstra kostnader når det kommer til olje+bensin for e-tec'en kontra en 45hk 4-takts Honda, fra rundt år 2000? Denne tidligere båten ble kjøpt av min far, han er fremdeles på tankegangen om at 2-takts ikke er bra, men jeg leser at "nyere" 2-taktsmotorer er meget bra

Tenker at båttype og bruksområde kan ha litt å si også 

Kostnader olje/bensin kommer jo helt an på bruk - timer og hvor mye krefter du bruker så det er vanskelig å anslå.   

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

ivar skrev 1 minutt siden:

Tenker at båttype og bruksområde kan ha litt å si også 

Kostnader olje/bensin kommer jo helt an på bruk - timer og hvor mye krefter du bruker så det er vanskelig å anslå.   

Båten vi ser på er enten Skibsplast 550 eller Rana 530, 17-18 fot. Bruksområde blir familietur og mye fisking.

sjekk at akterspeilet er forsterket på 530'en da for disse er ikke bygd for så store motorer (anbefalt 40 maks fra fabrikk) 

skibsplasten er større og tyngre og bør funke fint med 90.  Og er nok en mer forseggjort turbåt enn ranaen.  Som nok er super til fisking med enklere innredning

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Janoho skrev for 3 timer siden:

Hei, 

Kan man ikke bruke vanlig 2 takt syntetisk olje på denne? 

det kan man, og motoren har 2 innstillinger for oljetype. (må gjøres hos forhandler)   Er den innstilt for XD100 olje vil den bruke mindre olje men da må du bruke evinrudes xd100. er motoren i xd50 modus så kan du også bruke andre oljer som overholder tc-w3 spec 

ivar skrev 55 minutter siden:

det kan man, og motoren har 2 innstillinger for oljetype. (må gjøres hos forhandler)   Er den innstilt for XD100 olje vil den bruke mindre olje men da må du bruke evinrudes xd100. er motoren i xd50 modus så kan du også bruke andre oljer som overholder tc-w3 spec 

Hvordan finner jeg ut det? 

Edit: Fant en motor rapport i båten. Det står Oil ratio: XD100. 

Redigert av Knallipadden (see edit history)

Oljeforbruket er ikke veldig stort, har min på xd 50 olje og er vel på andre kannen med 4 liter. Dette er en 60 hk etec. Har hatt båten i 3 år.

Husker ikke hvor mange timer jeg har kjørt men du kommer ikke å bli sjokkert av hverken olje eller bensinforbruk på disse.

Gamle 2 taktere er jo ramme på forbruk av det meste så mulig din far har erfaring med en sånn.

Husker vi hadde en 90 hk mariner på kmw 20 dromedille, kostet jo 500 kr for en liten kveldstur på 90 tallet.

Janoho skrev 3 minutter siden:

Oljeforbruket er ikke veldig stort, har min på xd 50 olje og er vel på andre kannen med 4 liter. Dette er en 60 hk etec. Har hatt båten i 3 år.

lurer på om det går ca 3 liter olje på en 60hk 4T så da ville man brukt 9 liter på 3 sesonger med 4T  :giggle:   

(+ filter og at man må kvitte seg med olja etterpå..) 

Ikke like stille som 4t, men bråker ikke. Har en75hk, som jo er samme motor som 90hk. Har fungert prikkfritt hittil, og er en motor jeg liker veldig godt. Synes det er bra futt i den og finere lyd enn 4t. Kjøpte kartong med 4kanner olje, og den har jeg hatt leeenge. Går rimelig synes jeg. Du kan spørre om å få ut motor rapport på diagnose før du kjøper, så ser du hvordan den er brukt, alarmer, vinterkonservering, timer etc etc. Er det 90hk eller 90HO du ser på?

Jeg syns den går stille på tomgang og bråker ikke voldsomt på full fart heller.

Selfølgelig ikke som Honda 4 takter, hadde en 30hk honda på en annen båt, vanvittig flott motor og nærmest lydløs på tomgang.

Dessverre var den litt i overkant tung for båten, ulempe med 4 taktere

Du kjøper ikke feil uansett om du går for etec eller mercurt 4 takt, begge er topp motorer

Redigert av Janoho (see edit history)

Man kan også kjøpe diagnosekabel og SW på EBay og ha full kontroll selv. Har en 115hk 2008, og kobler meg opp hver høst når jeg skal ta vinterkonservering. Skrur inn en vanlig gardena-kobling i bakkkant på motor og kobler på vann. Hvis man er normalt oppegående på PC og litt interresert i motor er det bare morro. Jeg sjekker feilkoder, og at alt av lading etc er som det skal. Man kan også skrive direkte i serviceloggen på maskinen. Til slutt trykker man på «winterice» og motoren starter opp prosedyre med å smøre opp litt ekstra osv. Når motoren stopper av seg selv er alt klart. Kobler fra vann, tilter motor opp og ned et par ganger for å drenere ut alt vann og så er det bare å stue vekk båten. Liker min Etec. Akselerasjonen er formidabel, og lyden er som den skal være. 
Med programmet kan man også velge XD50/100. Jeg kjører på XD100. 

RichardPh skrev 56 minutter siden:

Tusen takk for alle svar! Veldig lærerikt.

Hva er forskjellen på 90hk og 90HO? Det står e-tec 90hk Evinrude.

Jeg er ganske datakyndig vil jeg påstå, så å diagnostisere på datamaskinen hadde vært helt flott, det høres veldig enkelt og greit ut, men en tutorial på det hadde vært fint :) 

Vanlig 90 hk er en tresylindret maskin. HO (High Output) utgaven har 4 sylindre, større slagvolum, og er egentlig designet for å yte 115 hk. Den oppleves derfor som sterkere. 

HO er større og tyngre, samme som 115. Yter vel 112 hk eller noe sånt. Jeg har også diagnoseprogrammet, men har startet winterice fra spaken. Motor kan enkelt skylles med ferskvann både stoppet og startet tilstand. Jeg bruker i tillegg en 12v pentrypumpe fra biltema, og kjører en runde med frostvæske før vinteren. Den renner jo tom igjen, men føles som man har gjort litt ekstra:giggle:

Den skal ha service hvert 3. år, men jeg bytter girolje og bensinfilter hvert år. 

Redigert av Gullfisk (see edit history)
Gullfisk skrev 40 minutter siden:

HO er større og tyngre, samme som 115. Yter vel 112 hk eller noe sånt. Jeg har også diagnoseprogrammet, men har startet winterice fra spaken. Motor kan enkelt skylles med ferskvann både stoppet og startet tilstand. Jeg bruker i tillegg en 12v pentrypumpe fra biltema, og kjører en runde med frostvæske før vinteren. Den renner jo tom igjen, men føles som man har gjort litt ekstra:giggle:

Den skal ha service hvert 3. år, men jeg bytter girolje og bensinfilter hvert år. 

Hvordan gjør du det med pumpen? 

Gullfisk skrev 1 time siden:

Bare et passende kar under med frostvæske, og pumpa nedi der med slange opp til spylestussen/kjølevann strålen, så renner det ned i karet. Klemmer på batteriet. Om det har noe for seg, vet jeg ikke, men går nå der og pusler og steller med det før opplag:rolleyes:

Ok, sånn ja. Jeg trodde du gjorde når den lå på vannet. ?

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...