Jump to content

Hvilken fugemasse til å tette mellom teakdekk og ovebygg?


DeltaTango

Recommended Posts

Har en seilbåt fra 1985,  med tilhørende gammelt(skrudd) teakdekk. Den naten som tetter mellom dekk og overbygg må legges på nytt. Hva er rett produkt å bruke der? Det må følgelig hefte mot både treverk og gelcoat. Alle jeg har spurt sverger til Tec7, men jeg er redd denne ikke er elastisk nok når treverket sveller og tørker opp gjentakende ganger. Jeg har nesten landet på å bruke Sika 291i men,  jeg er usikker på UV-egenskapene til denne. Et tredje alternativ er å bruke Sika 290, som er til nating av dekk, men vil denne hefte like godt mot gelcoat?

 

Noen som har erfaringer rundt dette, eventuelt andre produkter som kan gjøre en bedre jobb?

Redigert av DeltaTango (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Jeg er ikke ekspert, men gjør litt på egen båt av og til. Jeg har i år brukt sikaflex 290 dc pro på badeplattform mellom teak og topcoat, og jeg har brukt sikaflex 291i på vinduer. Jeg opplevde 290 dc pro som mer flytende enn 291i. Jeg tror konsistensen til tec7 er mer lik 291i og Casco Marin & Teknik enn 290 dc pro. Hva som er best for deg vet jeg ikke, men jeg valgte selv 290 dc pro til badeplattformen siden det er et produkt som er laget for nating. På badeplattform var det for å fylle i grop mellom teak og topcoat. Hvis du skal fuge kant hvor det kan renne utover bør du kanskje velge noe annet enn 290 dc pro siden den er bittelitt mer flytende enn de andre? Men jeg tror jeg har lest at man ikke skal bruke 290 dc pro og 291i mot hverandre, så det er kanskje også noe å tenke på, for hvis det er 290 dc pro eller tilsvarende der fra før, bør du kanskje fortsette med det?

 

 

Redigert av Roma2020 (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...