Jump to content

Mercury 4takt 50hk 2001 fusker, går ikke på tutall


Yngvis

Recommended Posts

Har en merc 50 4takt 2001 forgasser motor.Går til max rundt 4000rpm,så stopper den gvis jeg ikke slakker av gassen. Forgassere har vært på verksted for syncronisering, samme feil etter dette. Har byttet bensin pumpe å filter, samme fortsatt.Skjekket plugger, så ut som dårlig gnist på plugg/sylinder nr3, ingen tikking i elektroden ved test. Byttet begge coiler nå i dag. Tatt av forgasser renset, ikke funnet noe feil. Samme feilen ennå. Please help folks. Yngvis

Link to post
Share on other sites

Hvordan renset du forgasseren? 

 

Hadde nettopp lignende tilfelle på min motor. Der var det pumpeblæren på bensinslangen som var synderen, ventilene inne var løse og stupet bensintilførselen. 

 

En annen motor eg satte istand, hadde heller ingen krefter. Gikk fint, men manglet de siste hestekreftene. Hadde også rengjort forgasseren på denne, men måtte en hel time i ultralydvasker der eg roterte forgasseren hvert 20 min, før den ble frisk. 

Link to post
Share on other sites

Det er noen små kanaler i forgasseren som du ikkje klarer og se inn i. Om disse er tette, får du problemer med motorer.

Om du ikkje har kompressor får du kjøpt trykkluft på boks. Dette kan du prøve og blåse gjennom alle små hull du ser. 

Det beste er og få med seg en som kan forgasser, som vet hvor de forskjellige kanalene ender opp. 

Mange misliker kompressor på forgasser pga olje og fukt i luften, men eg har aldri hatt problemer med dette, men eg bruker rødsprit etterpå for og fjerne vann, olje, såpe etc... 

 

Så du tegn til vann? Har motor stått lenge uten og ha vert i bruk? 

 

Prøv og blås gjennom blæra, er det mer motstand gjennom den enn når du blåser gjennom en tilsvarende bensinslange? 

 

Link to post
Share on other sites

  • 2 måneder senere...

Om alt av bensislanger, pumpe ost som nevnt over er sjekket ut og iorden. Er det forgasser igjen.

Når det gjelder 4-taktere med forgasser, så er det ikkje godt nok med "god gammaldags" forgasser rens med trykkluftpistol og visuel kontroll.

 

Disse har som regel veldig ømfintlige forgassere, med små(!!) kanaler som ikkje er mulig og få renset skikkelig om det er noen avleiringer der.

 

Eg vil nesten våge meg og si at ultralyd er det eneste som hjelper.

 

 

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...