Jump to content

Varierende turtall VP D4


knoppen

Recommended Posts

Har problemer med en Volvo Penta D4, den han begynt å variere på turtallet. Gikk på 3000 rpm, så begynte den sakte å droppe til 2300, ingen ulyder. Plutselig kvikner den til og går opp til 3000 igjen. Dette skjedde flere ganger. Det har den siste tiden kommet alarm på ladetrykk idet kompressor stopper. Motor har av og til virket svak rundt 2300-2600 rpm, mangler også 300 rpm på fullt. Noen som har vært borti lignende? 

Link to post
Share on other sites

Når jeg har opplevd noe lignende på D6 har årsaken vært tett dieselfilter. Men filtrene har du kanskje kontroll på?

 

Ut fra beskrivelsen her kan det i dette tilfelle skyldes for lite luft. Sjekk forbindelsen mellom turbo og ladeluftkjøler for lekkasje. Selve turboen kan også være en feilkilde. Hvor mange timer har motoren?

Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet.

 

2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE

2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP

Link to post
Share on other sites

Nylig skiftet både finfilter og forfilter .Jeg har ikke evc panel som kan lese feilkoder og ladetrykk men antar at det er ladetrykk alarm som kommer med gul trekant akkurat idet kompressor stopper. Får ikke resatt alarm uten å stoppe og starte igjen så det er vanskelig å si om den er aktiv hele tiden. Får åpne opp og kjenne på turbo om den er løs og eventuelt bestille meg en map sensor.

Link to post
Share on other sites

Jeg har opplevd at map-sensoren sviktet, tidligere modeller hadde en svakhet med disse. Dette medførte at motoren ikke ville øke turtall utover ca 1500 omdreininger. Etter å ha tatt den ned igjen og prøvd på nytt et par-tre ganger kunne den gå som normalt.  Men en feil med denne kan jo selvfølgelig gi andre symptomer også. 

 

Tror denne sensoren er lik på alle D4 og D6. Kanskje du kjenner noen som kan låne deg en sensor for å teste?

Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet.

 

2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE

2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...