knoppen Startet 20.Juni.2020 Del på Facebook Startet 20.Juni.2020 Har problemer med en Volvo Penta D4, den han begynt å variere på turtallet. Gikk på 3000 rpm, så begynte den sakte å droppe til 2300, ingen ulyder. Plutselig kvikner den til og går opp til 3000 igjen. Dette skjedde flere ganger. Det har den siste tiden kommet alarm på ladetrykk idet kompressor stopper. Motor har av og til virket svak rundt 2300-2600 rpm, mangler også 300 rpm på fullt. Noen som har vært borti lignende? Sitér dette innlegget Link to post
Brigg Svart 20.Juni.2020 Del på Facebook Svart 20.Juni.2020 Når jeg har opplevd noe lignende på D6 har årsaken vært tett dieselfilter. Men filtrene har du kanskje kontroll på? Ut fra beskrivelsen her kan det i dette tilfelle skyldes for lite luft. Sjekk forbindelsen mellom turbo og ladeluftkjøler for lekkasje. Selve turboen kan også være en feilkilde. Hvor mange timer har motoren? Sitér dette innlegget Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet. 2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE 2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP Link to post
Bonus Svart 20.Juni.2020 Del på Facebook Svart 20.Juni.2020 Kan også være MAP sensoren. Denne måler ladelufttrykk og temperatur, og sitter under det svarte toppdekselet på motoren. Lett å skifte. Men, forsøk først det @Brigg foreslår. Sitér dette innlegget Link to post
brs Svart 20.Juni.2020 Del på Facebook Svart 20.Juni.2020 Enig med Brigg vedr dieselfilterer. Men siden du får en feilkode på ladetrykk kan det være andre ting også. Hvilken feilkode får du? Er den aktiv? Sitér dette innlegget Link to post
Bonus Svart 20.Juni.2020 Del på Facebook Svart 20.Juni.2020 Leste førsteinnlegget en gang til og fikk også en tanke om feil i potmeteret i gasshåndtaket. Men, da skulle du ikke fått feilkoder. Så, det er det nok ikke. Får mer tro på feil i MAP sensoren. Jeg har lest at disse har gått i stykker noen ganger. Sitér dette innlegget Link to post
knoppen Svart 20.Juni.2020 Emnestarter Del på Facebook Svart 20.Juni.2020 Nylig skiftet både finfilter og forfilter .Jeg har ikke evc panel som kan lese feilkoder og ladetrykk men antar at det er ladetrykk alarm som kommer med gul trekant akkurat idet kompressor stopper. Får ikke resatt alarm uten å stoppe og starte igjen så det er vanskelig å si om den er aktiv hele tiden. Får åpne opp og kjenne på turbo om den er løs og eventuelt bestille meg en map sensor. Sitér dette innlegget Link to post
Brigg Svart 20.Juni.2020 Del på Facebook Svart 20.Juni.2020 Jeg har opplevd at map-sensoren sviktet, tidligere modeller hadde en svakhet med disse. Dette medførte at motoren ikke ville øke turtall utover ca 1500 omdreininger. Etter å ha tatt den ned igjen og prøvd på nytt et par-tre ganger kunne den gå som normalt. Men en feil med denne kan jo selvfølgelig gi andre symptomer også. Tror denne sensoren er lik på alle D4 og D6. Kanskje du kjenner noen som kan låne deg en sensor for å teste? Sitér dette innlegget Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet. 2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE 2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP Link to post
knoppen Svart 20.Juni.2020 Emnestarter Del på Facebook Svart 20.Juni.2020 Synes det var merkelig at motor skulle redusere fra 3000 til 2300 rpm i løpet av ca 2 minutt så kører jeg ned flaps for å få ned baug og plutselig kvikner den til igjen. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.