Jump to content

Wallas safeflame 1000 - ser dette riktig ut?


Gronevet

Recommended Posts

Kjøpte ny (gammel) båt i fjor med en wallas safeflame 1000. Den tidligere eieren hadde ikke brukt den så han kjente ikke til om den fungerer eller ikke. Jeg har prøvd å starte den opp og pumpa går samt tenneren - men likevel skjer det ikke noe.

 

det står montert en kanne lampeolje i dørken ca en halv meter under apparatet, og når jeg åpnet den så skjønner jeg ikke helt hvordan den skal kunne pumpe noe olje opp?

 

er det noe ødelagt her, eller kan jeg koble om slangene på noen måte?

 

Den tynneste slangen går opp til wallasen, den litt tykkere er ikke koblet til noe og ned i selve lampeoljekannen går bare denne metallbiten - men den når neppe ned til oljen, siden kannen er tre kvart full.

 

gode tips taes imot med takk!

867C25FE-E979-4421-8949-5968EA30499C.jpeg

59E00D97-CE46-41AE-A104-E402CABA934F.jpeg

4A3EFC23-44E2-469A-A4F5-A98D6C355986.jpeg

4145256D-C087-471C-BD5A-C5D56911D61A.jpeg

Link to post

Sugelangen med filteret skal helt ned i bunnen av kannen. Den andre er for retur, og skall IKKE ned i selve lampeoljen. Den korte biten på siste bilde skal ikke noe sted.

Redigert av Lars H. (see edit history)

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post

Se i dokumentarkivet her på båtplassen:

 

Bla nedover til du finner Wallas 1000, og last ned.

På side 3 finner du en prinsippskisse over tank, tilførsel og retur av drivstoff.

Den blanke, korte slangen skal som sagt ingensteder. Det er lufting av tanken.

 

Men etter bildene å bedømme så mangler du returslange? Og drivstoffslangen er for kort?

Wallas Service v/Rune Akerø. run-ak@online.no, tlf 900 18 209

"Jeg var et skolelys, men så gikk strømmen"

Link to post
  • 2 uker senere...

Takk for gode svar, det var rett og slett at slange med filter ikke var i bunn av kannen jeg flyttet den nærmere safeflamen nå og da fungerte det.

 

Jeg har aldri brukt en sånn enhet før, men jeg synes kanskje det kom litt mye eksos/røyk på utsiden av båten av den - med tanke på at apparatet ikke er brukt på 10år er det kanskje normalt?

 

men burde jeg bare kjøre på maks en stund og «brenne den ren», eller burde jeg rense et eller annet før jeg gjør det?

 

 

Link to post

Ser at du har viftelokk på din. Legg ned lokket og start opp, da får du også testet om det kommer støy fra motorene i lokket + at det virker som det skal.

 

Når temperaturen mellom kokeplater og lokk overtstiger 80 grader, starter motorene i lokket. Skal ikke støye mer enn "luftlyd". Skrangler og rangler det, må du skifte motorer.

Kommer temperaturen mellom plate/lokk over 120 grader, stenges strømmen til pumpe, brenner vil slukke og gå til nedkjøling. Slå av apparatet med bryteren, og det vil stoppe av seg selv når det er ferdig nedkjølt.

 

Om apparatet stopper pga overoppheting, må du vente til det er helt nedkjølt (motorer stopper), trykke inn den røde knappen (overopphetingtermostat) du ser i lokket, og starte på nytt.

Det er også en slik termostat på baksiden av apparatet, like ved der ledninger og slanger går inn i apparatet.

 

La den gjerne brenne i 15-30 min med lokket nede (kan gå i mange timer). Slutter det å ryke er alt i orden. Har du fremdeles en del røyk må du ta en service. Da må du som oftest også skifte veke og glødespiral, siden det kan danne seg en del koks i selve brenneren, og under rengjøring går gjerne disse delene adundas. 

 

Å ha et servicesett liggende i båten i reserve er heller ingen dårlig idè. Kan gå mange år før du trenger det, men alt går i stykker på en lørdag etter kl 4:lol:

Redigert av Wallas Service (see edit history)

Wallas Service v/Rune Akerø. run-ak@online.no, tlf 900 18 209

"Jeg var et skolelys, men så gikk strømmen"

Link to post

Etter oppstart med fritidsparafin var røyk/eksosproblemet borte på et blunk. Jeg kan se det kommer varm luft ut der, men ingen lukt og ingen røyk.

 

Jeg har også testet med varmelokket, og det kicket inn ganske fort når jeg lukket dekselet når platene var varme. Begge viftene går rundt, når lokket står oppe så gir viftene veldig lite lyd, når lokket er nede så er det litt mer lyd.

 

har laget en liten film av det og:


Jeg vet ikke helt om det skrangler for mye eller helt normalt, men uansett har jeg ikke så stort behov for å bruke den som kupevarmer da jeg har en varmeveksler fra kjølevannet som gir god varme på vinteren.

 


Et nybegynnerspørsmål til forresten: Safeflamen gir jo varme på begge platene automatisk, er det noen «fare» ved å bare bruke den som gir mest varme - eller burde man sette en liten kjele med vann på den så den ikke overoppheter? (Som @Eureka nevnte)

 

takk så mye for god hjelp!

Link to post

Motorene i lokket bråker litt for mye ja. Skal bare gi vindsus. Ville skiftet de.

 

Når du ikke bruker lokket, SKAL det være en kjele (med vann, suppe, hva som helst som leder bort varme) på venstre plate. Og så lenge denne ikke koker tørr, er det ingen fare.

 

Viftelokket kan du selvsagt bruke en kald sommerkveld (finnes de også), og ellers hele året. Så trenger du ikke starte motoren få å få varme gjennom varmeveksleren.

Wallas Service v/Rune Akerø. run-ak@online.no, tlf 900 18 209

"Jeg var et skolelys, men så gikk strømmen"

Link to post
Lars H. skrev for 21 timer siden:

Og trenger du en ordentlig service på apparatet og ikke vil gjøre det selv, er Wallas Service rette stedet å sende det til!

Skriver under på denne. Maken til serviceminded person er det lenge siden jeg har vært borti.

Ibiza 19 Sport Selva F100 // Musling 430 Yamaha 60//GH 11 Deluxe Mercury Viking EFI 10(20)//Boston Whaler Supert Sport Limited 15 Yamaha F60

Link to post
Wallas Service skrev for 19 timer siden:

Motorene i lokket bråker litt for mye ja. Skal bare gi vindsus. Ville skiftet de.

 

 

Glemte å ta med i farten:

Det er også en viftemotor som gir luft til forbrenningen. Den sitter til venstre for av/på-bryteren, i forkant av hovedplate (venstre), der brenneren er. Skal ikke støye den heller.

 

Samme motor i viftelokk (2 stk) som til forbrenning (1 stk).

Wallas Service v/Rune Akerø. run-ak@online.no, tlf 900 18 209

"Jeg var et skolelys, men så gikk strømmen"

Link to post

Enig med flere her inne, mr Wallas er en kjernekar og behjelpelig til det ytterste. Jeg har flere ganger sendt Wallas til han for sørvis og rep. Tenk påall tiden han bruker inne på dette forumet, og uten å en krone i fortjeneste. Send defekte Wallaser til han så har vi han lenge, mener nå jeg da. Skjønner det er morro å mekke selv, men fagfolk som han er en viktig ressurs.Basta.

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...