Gronevet Startet 20.Juni.2020 Del på Facebook Startet 20.Juni.2020 Kjøpte ny (gammel) båt i fjor med en wallas safeflame 1000. Den tidligere eieren hadde ikke brukt den så han kjente ikke til om den fungerer eller ikke. Jeg har prøvd å starte den opp og pumpa går samt tenneren - men likevel skjer det ikke noe. det står montert en kanne lampeolje i dørken ca en halv meter under apparatet, og når jeg åpnet den så skjønner jeg ikke helt hvordan den skal kunne pumpe noe olje opp? er det noe ødelagt her, eller kan jeg koble om slangene på noen måte? Den tynneste slangen går opp til wallasen, den litt tykkere er ikke koblet til noe og ned i selve lampeoljekannen går bare denne metallbiten - men den når neppe ned til oljen, siden kannen er tre kvart full. gode tips taes imot med takk! Sitér dette innlegget Link to post
Lars H. Svart 20.Juni.2020 Del på Facebook Svart 20.Juni.2020 (redigert) Sugelangen med filteret skal helt ned i bunnen av kannen. Den andre er for retur, og skall IKKE ned i selve lampeoljen. Den korte biten på siste bilde skal ikke noe sted. Redigert 20.Juni.2020 av Lars H. (see edit history) Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Wallas Service Svart 20.Juni.2020 Del på Facebook Svart 20.Juni.2020 Se i dokumentarkivet her på båtplassen: Bla nedover til du finner Wallas 1000, og last ned. På side 3 finner du en prinsippskisse over tank, tilførsel og retur av drivstoff. Den blanke, korte slangen skal som sagt ingensteder. Det er lufting av tanken. Men etter bildene å bedømme så mangler du returslange? Og drivstoffslangen er for kort? Sitér dette innlegget Wallas Service v/Rune Akerø. run-ak@online.no, tlf 900 18 209 "Jeg var et skolelys, men så gikk strømmen" Link to post
Gronevet Svart 28.Juni.2020 Emnestarter Del på Facebook Svart 28.Juni.2020 Takk for gode svar, det var rett og slett at slange med filter ikke var i bunn av kannen jeg flyttet den nærmere safeflamen nå og da fungerte det. Jeg har aldri brukt en sånn enhet før, men jeg synes kanskje det kom litt mye eksos/røyk på utsiden av båten av den - med tanke på at apparatet ikke er brukt på 10år er det kanskje normalt? men burde jeg bare kjøre på maks en stund og «brenne den ren», eller burde jeg rense et eller annet før jeg gjør det? Sitér dette innlegget Link to post
Wallas Service Svart 28.Juni.2020 Del på Facebook Svart 28.Juni.2020 Om lampeoljen også har stått i båten i 10 år, kan kanskje årsaken til treg oppstart og mye røyk ligge der. Skift til ny Fritidsparafin og sjekk hvordan den oppfører seg da. Sitér dette innlegget Wallas Service v/Rune Akerø. run-ak@online.no, tlf 900 18 209 "Jeg var et skolelys, men så gikk strømmen" Link to post
Gronevet Svart 28.Juni.2020 Emnestarter Del på Facebook Svart 28.Juni.2020 @Wallas Service veldig godt tips, jeg tester det i morgen. Men om det er røyk ala det som er på videoen, ville du anbefalt å bare la det brenne seg rent - eller er det noe jeg burde rense for å ikke risikere en brann eller lignende? Sitér dette innlegget Link to post
Eureka Svart 28.Juni.2020 Del på Facebook Svart 28.Juni.2020 La den stå å brenne på full effekt en stund, sett kasseroller med vann på, så platene ikke overoppheter. bytt til ny fritidsparafin og kjøp inn ny glødetråd og veke så du har i reserve. de er veldig gode safeflame1000 og jeg er glad det fulgte med i båten Sitér dette innlegget Link to post
Wallas Service Svart 28.Juni.2020 Del på Facebook Svart 28.Juni.2020 (redigert) Ser at du har viftelokk på din. Legg ned lokket og start opp, da får du også testet om det kommer støy fra motorene i lokket + at det virker som det skal. Når temperaturen mellom kokeplater og lokk overtstiger 80 grader, starter motorene i lokket. Skal ikke støye mer enn "luftlyd". Skrangler og rangler det, må du skifte motorer. Kommer temperaturen mellom plate/lokk over 120 grader, stenges strømmen til pumpe, brenner vil slukke og gå til nedkjøling. Slå av apparatet med bryteren, og det vil stoppe av seg selv når det er ferdig nedkjølt. Om apparatet stopper pga overoppheting, må du vente til det er helt nedkjølt (motorer stopper), trykke inn den røde knappen (overopphetingtermostat) du ser i lokket, og starte på nytt. Det er også en slik termostat på baksiden av apparatet, like ved der ledninger og slanger går inn i apparatet. La den gjerne brenne i 15-30 min med lokket nede (kan gå i mange timer). Slutter det å ryke er alt i orden. Har du fremdeles en del røyk må du ta en service. Da må du som oftest også skifte veke og glødespiral, siden det kan danne seg en del koks i selve brenneren, og under rengjøring går gjerne disse delene adundas. Å ha et servicesett liggende i båten i reserve er heller ingen dårlig idè. Kan gå mange år før du trenger det, men alt går i stykker på en lørdag etter kl 4 Redigert 28.Juni.2020 av Wallas Service (see edit history) Sitér dette innlegget Wallas Service v/Rune Akerø. run-ak@online.no, tlf 900 18 209 "Jeg var et skolelys, men så gikk strømmen" Link to post
Lars H. Svart 28.Juni.2020 Del på Facebook Svart 28.Juni.2020 Og trenger du en ordentlig service på apparatet og ikke vil gjøre det selv, er Wallas Service rette stedet å sende det til! Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Gronevet Svart 29.Juni.2020 Emnestarter Del på Facebook Svart 29.Juni.2020 Etter oppstart med fritidsparafin var røyk/eksosproblemet borte på et blunk. Jeg kan se det kommer varm luft ut der, men ingen lukt og ingen røyk. Jeg har også testet med varmelokket, og det kicket inn ganske fort når jeg lukket dekselet når platene var varme. Begge viftene går rundt, når lokket står oppe så gir viftene veldig lite lyd, når lokket er nede så er det litt mer lyd. har laget en liten film av det og: Jeg vet ikke helt om det skrangler for mye eller helt normalt, men uansett har jeg ikke så stort behov for å bruke den som kupevarmer da jeg har en varmeveksler fra kjølevannet som gir god varme på vinteren. Et nybegynnerspørsmål til forresten: Safeflamen gir jo varme på begge platene automatisk, er det noen «fare» ved å bare bruke den som gir mest varme - eller burde man sette en liten kjele med vann på den så den ikke overoppheter? (Som @Eureka nevnte) takk så mye for god hjelp! Sitér dette innlegget Link to post
Wallas Service Svart 29.Juni.2020 Del på Facebook Svart 29.Juni.2020 Motorene i lokket bråker litt for mye ja. Skal bare gi vindsus. Ville skiftet de. Når du ikke bruker lokket, SKAL det være en kjele (med vann, suppe, hva som helst som leder bort varme) på venstre plate. Og så lenge denne ikke koker tørr, er det ingen fare. Viftelokket kan du selvsagt bruke en kald sommerkveld (finnes de også), og ellers hele året. Så trenger du ikke starte motoren få å få varme gjennom varmeveksleren. Sitér dette innlegget Wallas Service v/Rune Akerø. run-ak@online.no, tlf 900 18 209 "Jeg var et skolelys, men så gikk strømmen" Link to post
Napoli Svart 29.Juni.2020 Del på Facebook Svart 29.Juni.2020 Lars H. skrev for 21 timer siden: Og trenger du en ordentlig service på apparatet og ikke vil gjøre det selv, er Wallas Service rette stedet å sende det til! Skriver under på denne. Maken til serviceminded person er det lenge siden jeg har vært borti. Sitér dette innlegget Ibiza 19 Sport Selva F100 // Musling 430 Yamaha 60//GH 11 Deluxe Mercury Viking EFI 10(20)//Boston Whaler Supert Sport Limited 15 Yamaha F60 Link to post
Wallas Service Svart 30.Juni.2020 Del på Facebook Svart 30.Juni.2020 Wallas Service skrev for 19 timer siden: Motorene i lokket bråker litt for mye ja. Skal bare gi vindsus. Ville skiftet de. Glemte å ta med i farten: Det er også en viftemotor som gir luft til forbrenningen. Den sitter til venstre for av/på-bryteren, i forkant av hovedplate (venstre), der brenneren er. Skal ikke støye den heller. Samme motor i viftelokk (2 stk) som til forbrenning (1 stk). Sitér dette innlegget Wallas Service v/Rune Akerø. run-ak@online.no, tlf 900 18 209 "Jeg var et skolelys, men så gikk strømmen" Link to post
Martine29 Svart 30.Juni.2020 Del på Facebook Svart 30.Juni.2020 Enig med flere her inne, mr Wallas er en kjernekar og behjelpelig til det ytterste. Jeg har flere ganger sendt Wallas til han for sørvis og rep. Tenk påall tiden han bruker inne på dette forumet, og uten å en krone i fortjeneste. Send defekte Wallaser til han så har vi han lenge, mener nå jeg da. Skjønner det er morro å mekke selv, men fagfolk som han er en viktig ressurs.Basta. Sitér dette innlegget Link to post
Faxen Svart 30.Juni.2020 Del på Facebook Svart 30.Juni.2020 Tiltredes. Sitér dette innlegget Fairline Mirage 29 er solgt. Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.