Jump to content

Volvo Penta EVC trim problem


Kharma

Recommended Posts

Hei,

 

På min Volvo Penta EVC (V8 300E) fikk vi idag varsel i displayet: "Can Not Start, Trim Too High" og altså ikke startet båten (ser i manual nå at antageligvis kan den starte om holder start knapp inne 5 sek)

 

Den er ikke trimmet høyt opp selv om advarsel sier det. Hverken Auto Trim eller manuell trim får justert drevet, det kommer lyd ved trim ned, ikke ved trim opp.

 

Alt fungert perfekt tidligere i sesongen, senest brukt onsdag. Samme feil selv om kobler batteriet av/på. Ingen sikringer som er gått.

 

Kan det være senderen som manualen sier når en av trim knappene fungerer? (ihvertfall gir lyd) Drevet beveger seg ikke, men regner med det er fordi det er helt nede.

 

-----

Can Not Start, Trim Too High

Possible cause:

  • The drive is tilted too high
  • Trim sender failure.

Corrective action: It is possible to override the immobilizer by pressing the start button for 5 seconds and then stop pressing the button.

-----

Er det noen her med erfaring til om dette er noe jeg kan diagnostisere/fikse selv uten noe mekaniker kunnskap?

 

Ser her på diagram at det er en pumpe og sender:

http://www.marinepartsexpress.com/express/pdf/POSTER D3 EVC.pdf

 

Kan det enkelt sjekkes om senderen er gåen, eller noen andre tips? Vil gjerne slippe å måtte ta båten opp på land til Volvo Penta mekaniker om ikke er nødvendig, og egentlig en enkel sak å fikse?

 

Evt. hva kan være galt på selve drevet om den må tas opp på land?

 

Noen her med erfaring?

Redigert av Kharma (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Ingen her som har vært borti "ustabil" EVC-trim og har Volvo Penta ekspertise?

 

Gjorde en ny test idag. Idag virket trim både opp og ned i motsetning til lørdag.

 

Idag gikk ikke drevet lenger ned enn til -3 (normalt står den i -5 og går enda lenger ned). Og normalt går den max opp i "Beach mode", men ikke så langt opp at går å løfte eksos/propell opp av vannet. Nå gikk det lenger opp (testet uten motor påslått) enn normalt, testet ikke hvor langt i tilfelle skulle få noe i klem/ødelegge noe, men fikk en del av drevet opp over vannlinjen.

 

Så noe er noe galt med elektronikken/sensor/justering.

 

Any ideas hvordan man kan finne seg fram til faktisk HVA som er galt. Ønsker jo helst å unngå å ta båten på land.

Link to post
Share on other sites

Dette har jeg også opplevd. Dessverre skyldes dette sensoren nede på drevet, og det er under vann. Jeg hadde samme type "hikke" at det plutselig ikke ville kjøre. Opplevde det et par ganger. På den båten dukket ikke problemet opp igjen. På en annen båt så ble det tull med et lite tannhjul på sensoren, der ble det bytte.

 

 

Høne, øl og hornmusikk!

Link to post
Share on other sites

Takk for svar.

 

Elektronikk / sensor problem som dette er ikke lett å finne ut av med mindre en får svar fra noen med samme erfaring.

 

Man mister godfølelsen når trim oppfører seg sånn (og elektronikk tilogmed blokkerer start av motor fordi den feilaktig tror drevet er langt oppe - får være glad elektronikk på fly har flere fail-safes enn en båt).

 

Orker ikke kjøre rundt som dette til sesongen er over, så får vel bare ta båten på land igjen da og bytte en del om ikke er veldig heldig at den er stabil ved neste tur denne uken.

 

 

Link to post
Share on other sites

  • 1 år senere...

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...