Jump to content

VP md2010b, høyt oljenivå/diesel i olja?


BåtenERro

Recommended Posts

Etter mye seiling med bestefar sine båter så kjøpte endelig min første egne seilbåt i våres. En Albin Cirrus med en VP md2010b fra 1998. 
Båten virker å være godt vedlikeholdt før mitt eie, og antar også da at motor er det samme.

 

Når jeg peilet olje i dag, så var det veldig mye på pinnen, og jeg syntes den virket tynn også.

 

Nå er det slik at jeg ikke husker hvor mye olje det var på pinnen forrige gang jeg peilet. Og oppi alle andre småprosjekter så har jeg glemt å peile de siste turene. 


Forrige eier utførte visstnok oljeskift rett før jeg overtok, dvs i April 2020.

 

Nå etter mellom 15-20 motortimer ser pinnen slik ut?

 

Ingen unormal motorlyd etter mitt skjønn. Har også tørket litt søl i motorbrønn. Men dette var vann/diesel/eller kjølevsæke. Ikke noe spor etter olje. Men også noe jeg må følge med på. 
 

Jeg må jo ha reagert hvis det var så mye på pinnen forrige gang jeg peilet, og den virket litt tynn.
 

Hva kan ha skjedd?

Lekkasjer (dyser,o-ringer, topp)


Eller er bare overtenker jeg, Helte han på altfor mye ved oljeskift??

 

Hva tror dere en diagnose hos VP mekaniker/verksted vil koste? 

Eller er det noen her inne som kan hjelpe? 

405C660A-DBC6-41AE-BB46-8274B6D2EAD1.jpeg

BB635727-54F9-4411-AFEC-3F792DE52C91.jpeg

FF901FA0-5537-4E97-ACFC-504ECE119F08.jpeg

Redigert av BåtenERro (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Det så ekstremt mye ut. Men det er i allefall ikke lekasje fra kjøling, da ville det vært mer grått. Den enkleste måten å finne ut om dette er å bytte oljen. Det er en nokså grei jobb, som du klarer selv. Prøvekjør motoren en times tid, og peil oljen hvert kvarter (du må naturlig nok slå av motoren når du peiler).  Dersom oljenivå stiger så er det et tegn på at det kan være diesel som kommer inn i oljen, og det enkleste måten å finne ut det på er å sende oljen inn til lab. Koster 5-600,-. (kanskje bør du også ta vare på noe av den du har på nå i fall du trenger det som bevis)

 

Det du også må gjøre er å ta kontakt med eier, slik at du ikke går glipp av et eventuelt reklamasjonskrav. Du har to års reklamasjonsrett ved kjøp fra annen privatperson, men du må reklamere så raskt som mulig. Fra første gang du tar kontakt med tidligere eier så må du ha fått til en avtale eller anlagt sak innen et år. Mitt råd er å ta en dialog med selger så snart som mulig, og følge opp dette nøye, fordi dersom det viser seg at det er diesel i oljen så kan det bli kostbart. Det kan være dieselpumpe, topppakning, rør med mer.

Link to post
Share on other sites

Trolig er det hull i membran på fødepumpa. Fødepumpa er den samme som du bruker til lufting av dieselsystemet.  Da kan diesel renne ned i bunnpanna på motor og derfor det høye nivået. Ingen prøvetur før du har funnet årsaken. Og starte motor med denne feilen kan fort ende veldig galt. 

Link to post
Share on other sites

Takker for gode svar, er jo halveis handy og lærevillig, men motormessig er det litt begrenset. Jeg syns det blir mye å følge med på, når jeg sitter og ser/blar i verkstedmanualen til motoren :-/


Det er jo en vurdering mellom mye tid/sjølmekk og fagfolk/verksted. Særlig med å ha erfart å stå å skru å slite På biler uten å ha ordentlig greie på det for å så å måtte kaste inn håndkleet og betale for at andre må gjøre det likevel til slutt.

 

Sommeren er jo i gang allerede og håper å få glede av båten så fort som mulig.

 

Jeg er redd motoren har gått kanskje et par timer i denne tilstanden også.

 

Som nevnt i første innlegg var det også det som kunne virke som vann/diesel i brønn under motor også. Dette har også kommet på de siste 15-20 motortimene.
 

Båten ligger i Skjebergkilens marina, der har de Penta-verksted. Hva tenker dere? - skal jeg la det svi i lommeboka å spørre de om hjelp først som sist?

Link to post
Share on other sites

Først bør du finne ut om det er et problem og om det er diesel. Du lurte selv på om tidligere eier kunne ha fylt på for mye olje. Da kan du enten bytte olje og se om problemet fremdeles eksisterer, eller tappe litt olje på et glass å få det analysert først som sist. At du skal svi i lommeboka for en maskin som har hatt en mangel før kjøp ser i allefall grunnen til, men det må du bestemme selv. Og om du vil få glede eller ei er også en gambling, det kan være noe enkelt, eller det kan være noe som du må til og frem med. Da går sommeren med i problemer, i værste fall.

Link to post
Share on other sites

Ikke uvanlig ved feil på membranen til fødepumper på en del motorer. Ikke start når det så mye diesel i bunnpannen. Motoren kan bruke innholdet i bunnpannen som drivstoff. Hvilket vil kunne gi ukontrollerbar utrusing. Det er vanligvis enkelt å bytte/reparere slike fødepumper.

Link to post
Share on other sites

Nå var det slik at forrige eier kjøpte denne båten i januar i år fordi han satt coronafast fra sin andre båt i middelhavet. Så fikk han reise likevel og solgte båten etter kun 3mnd. Ser derfor for meg et sirkus med reklamasjon mellom flere eiere evt. Også er jeg av den reale typen og ønsker ikke å forsure verden for andre rundt mer en nødvendig.
 

Hvis jeg nå skal starte med å tappe å fylle på ny olje, for å finne ut om det kommer inn diesel, med peilemetoden hver 15/30 min. Trengs det nytt oljefilter? Ble jo byttet for et par mnd siden. Under 20 motortimer. Tenker evt. å bestille/kjøpe deler på mandag.

 

Hvis det viser seg at det kommer inn diesel, Skal jeg gå rett på fødepumpa? - ser man tydelig at membranen i fødepumpa er gåen da? 
Dette er som jeg forstår en del det skal gå an å bytte selv.

 

Finnes mange som meg med dårlig feilsøkningsevne som har byttet en haug av unødvendige deler uten å få bukt med problemet. 

Redigert av BåtenERro (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Nå er det ikke 100 % sikkert at det er fødepumpa som er feilen. Likevel, det har ingenting for seg og fylle på ny olje før feilen er funnet , for den oljen vil jo også bare bli ødelagt. Slike mengder diesel i olja som her kan ikke være så mye annet enn lekkasje fra fødepumpa eller høytrykkpumpa. Fødepumpa er da uten tvil den enkleste og  sjekke ut og også desidert rimeligst. Så får man håpe at motoren ikke har tatt skade av å gå på denne blandingen.  Ei defekt fødepumpe på en brukt motor er neppe noe tidligere eier kan lastes for med mindre han visste om det. Den inngår ikke i noe skifte/bytte i følge serviceintervall bortsett fra noen har ei sil som skal renses . Den kan vare i 200 timer eller hele motorens levetid. 

Link to post
Share on other sites

Hulda skrev for 21 timer siden:

Ikke uvanlig ved feil på membranen til fødepumper på en del motorer. Ikke start når det så mye diesel i bunnpannen. Motoren kan bruke innholdet i bunnpannen som drivstoff. Hvilket vil kunne gi ukontrollerbar utrusing. Det er vanligvis enkelt å bytte/reparere slike fødepumper.

 

Hei

 

Tenk gjennom kva du gjer om motoren rusar ukonntrollerbart. Det skadar ikkje å tenka gjennom det før det skjer.

 

Eg opplevde rusing på ein Sabb for mange år sidan. Karen som var med tok stilt og roleg ein skiftesnøkkel og opna litt på røyret inn til sylinderen. Då stoppa motoren.

 

Ein lab eg tala med for eit par veker sidan brukar to kvardagar på å analysera ein oljeprøve. Det kostar ca. 750 kr. Med mindre du er sikkert på at det er diesel i olja, så bør det vera første staden å byrja. Hugs å ha heilt reint og tørt glas til å ha prøven i. Pumpa bør òg vera rein.

 

Ver merksam på at dersom du pumpar ut olja via peilepinneholet så er det ofte mykje olja du ikkje får ut. Dvs. at ny olja vil blanda seg med diesel som alt er i olja. Dvs. at du bør skifta olja fleire gonger.

 

Når det gjeld reklamasjon, så ikkje bruk for mykje tid på det. Motoren er tross alt 22 år gamal.

 

Lykke til.

 

Ask

Link to post
Share on other sites

Jeg koplet fra matepumpa og monterte elektrisk dieselpumpe til kr 259 fra Biltema. Pumpa får strøm når tenningen slås på. Senere fjernet jeg den mekaniske dieselpumpen og blindet hullet etter den med en plate. 

 

Ikke kjør motoren uten å skifte olje på den. Det er billig i forhold til å få en ødelagt motor av at den ruser ut og du ikke får stoppet den. Du kan da få et totalhavari av den.

Redigert av arkmarin (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Takk for svar! Ringte VP-Verksted Ragnar Ringstad i Fredrikstad og de var også rett på å anta feil med fødepumpe. De sa at det høyst sannsynlig kommer diesel inn fra den. De hadde den på lager, så prøver å bytte denne, og få på ny olje/filter og se hvordan det arter seg.

Link to post
Share on other sites

Høres ut som en bra plan! Om du tar en dråpe fra peilepinnen på et A4 ark, vil du som regel se at oljen trekker seg ut til en ring ytterst om d et er diesel i oljen. Men med så høy oljestand trenger du neppe sjekke engang, det er nok plenty diesel i den!

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

Ask skrev for 6 timer siden:

 

Eg opplevde rusing på ein Sabb for mange år sidan. Karen som var med tok stilt og roleg ein skiftesnøkkel og opna litt på røyret inn til sylinderen. Då stoppa motoren.

Om motoren begynner å gå på motoroljen p.g.a. for mye smøreolje i bunnpanne så hjelper det ikke å løsne dyserør. Da er det kun blokkering av luftinntaket på motoren som kan hjelpe. Blokker luftinntak eller luftfilter med filler eller plast.

Lykke er en kombinasjon av god helse og dårlig hukommelse! :smiley:

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...