zooper Startet 20.Juni.2020 Link til dette innlegget Startet 20.Juni.2020 Jeg vurderer sameie med to like andeler. Eksempelvis en 15 år gammel Bavaria 40 fot seilbåt med tre lugarer. Å ha noen å dele kostnader og arbeid med er viktigste motivasjon. Jeg håper også på en løsning hvor den som har båten i første halvdel av fellesferien kan bestemme overlevering sted mellom Gøteborg, Kristiansand og Oslo. Uke i dag til onsdag med 3 uker hver i fellesferien. Jeg har ganske spesifikke krav til utstyr samt hvor båten skal ligge, så jeg ville nok kjøpt og oppgradert båt alene, for deretter forsøke å finne en passende medeier. Jeg må nok annonsere etter medeier. Jeg ser sjelden andelseier avertert i Norge. En annen tanke jeg har lekt med er 50% åremålsleie. Jeg eier 100% men leier ut annenhver uke og tre uker i fellesferien. Kanskje med dugnadsplikt (båtpuss og vinteropplag), kanskje uten. Jeg har aldri hørt om en slik løsning og vet ikke hva noen ville betalt for en slik løsning. Jeg vet selv at jeg godt kunne tenkt meg å leid 50% åremål med visse begrensninger. Jeg ville nok hatt en form for avtale med "shotgun deal" i seg. Med en slik avtale kan den ene part når som helst gi bud på den andres andel. Bordet fanger, fordi den andre part da får en kjøpsrett lik det avgitte budet. Den andre part må godta første part sitt bud eller bruke kjøpsretten. Dette reduserer opportunisme og gjør at prisen bedre reflekterer verdien hver legger i den andres andel. Andre avtalepunkter vil fjerne opportunisme ifht mangel på likviditet eller finanieringsmulighet, feks med mulighet til å kunne kreve begge andeler lagt ut på det åpne marked en begrenset periode, med rett til å akseptere et evt bud som er bedre enn det som opprinnelig ble gitt av den første andelseieren. Begge parter hver for seg kan når som helst også forlange at den andre løser en ut med bud, sekundert at båten selges på det åpne marked om den første ikke vil gi et slikt bud. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.