Mastiff Startet 21.Juni.2020 Del på Facebook Startet 21.Juni.2020 (redigert) Jeg har en båt jeg vurderer med en seks år gammel Yamaha F70 som er gått snart 1300 timer, ifølge eieren er 4/5 av tiden tomgang under fiske. Den hadde full service for rundt 150 timer siden, med regreim, impeller osv. Er dette en motor som er så nær "stemplingsdatoen" i gangtid at jeg bør ligge unna, eller bør jeg tenke som de gamle visdomsordene sier, at motorer går ikke i stykker, de står i stykker? Jeg skal bruke den til teinefiske, så marsjfart i 10-15 minutter, og så en time med tomgang, fulgt av marsjfart tilbake igjen. Jeg bruker båten hele året, og den ligger på sjøen bortsett fra når jeg har den opp for motorsørvis og ny bunnstoffing. Redigert 21.Juni.2020 av Mastiff (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
jerognal Svart 21.Juni.2020 Del på Facebook Svart 21.Juni.2020 (redigert) Det eneste eg tror du skal være redd for er tæring. Har den hatt skifte av sinkanoder(spesielt de ved pluggene i blokken) jevnlig er den mest sannsynlig ok. Måten å få en sikker diagnose på tæring er faktisk å ta ned undervannshuset og lyse opp på eksosrøret. Er det helt og fint er motor ok. Eksosrøret ryker først. Vann i oljen er og et tegn på tæring, men da har det kommet langt og motor krever mange og dyre deler. En kompresjonstest vil avsløre om motor er utslitt. Defekt termostat er vanlig medfølgende kondens i olja. Så termostatbytte er service på disse motorene. Jeg vil si at en motor står seg ihjæl før den blir utslitt, så punktlig service er det viktigste. Bytte av anoder er tidsavhengig og ikke avhengig av timer kjørt. Eg har sjøl en F50 2000 mod. Som ny. Min forrige F50 hadde omfattende tæring så det ble mye dyre deler og en hel vinter i garasjen. (Nytt eksosrør, bunnpanne og adapterplate). Redigert 21.Juni.2020 av jerognal (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
andersb Svart 21.Juni.2020 Del på Facebook Svart 21.Juni.2020 1300 timer er massivt, så verdien er vel nær 0 på den. Sålenge du har i bakhodet at du må ordne ny maskin, og all levetiden den gir deg er bonus, kjør på Sitér dette innlegget Link to post
Kallethekid Svart 21.Juni.2020 Del på Facebook Svart 21.Juni.2020 (redigert) Enig at tæring er største trusselen, men hvis anoder er blitt regelmessig skiftet går det nok bra. Jeg tror en modern 4-taktmotor er ganske lik en bilmotor. Som en sammenligning tror jeg at de fleste biler går i hvert fall 250000 km innen de er maskinelt utslitt. Hvis snitthastigheten er 50 km/h gir det 5000 timer. En båtmotor går selvsagt hardere, men biler har nok flere kaldstarter. Redigert 21.Juni.2020 av Kallethekid (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Mastiff Svart 21.Juni.2020 Emnestarter Del på Facebook Svart 21.Juni.2020 Den gikk til en som handlet raskere... Men jeg skjønner at det egentlig var en god grunn til at denne var rimelig, jeg hadde ikke helt for meg hvor mye 1300 timer var. Men da vet jeg det til nesten gang, takk! Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.