Jump to content

Hva er dorgefart for makrell?

Lars Moe

Recommended Posts

Jeg prøver meg  med dorging etter makrell, men jeg missfisker så til de grader at jeg må gjøre noe galt. Hvilke hastighet skal jeg gå? Jeg kjøpte en Smarthaler, men den tror jeg bråker for mye. Jeg prøver svarte kroker på Hekle og makrelldorg. Ingen ting gir fisk.

Jeg bruker vanlig hekle, med blanke kroker, ca 3knop. Fart avhenger av søkke og hvor dypt makrellen går. Har fått makrell i 6knop også, så fart på fisken er ikke noe tema tror jeg. Jeg har som oftest søkke i enden, for da tar jeg større spenn på dybden. Fisker ikke mye, og er ingen mester på noen måte, men føler jeg får makrell, hvis den er der. 

Ser du holder til i Stokke, hvor har du fisket? I går kveld hadde jeg vært ute og trekt krepseteiner, da jeg var ferdig hev jeg ut ei makrelldorg. Fikk masse små pir, og de bet på med en gang. Var ikke på noe typisk "fiskested" heller, bare midt utpå der. Bruker et hjemmelaget snøre der jeg knyter krokene selv. Blanke kroker (nr. 4?) med en bit knallrød gummimark på. Gummimarkene var gamle og mugne, men det brød tydeligvis ikke fisken seg om :giggle: Fart? 1,5 - 3 knop. Jeg ligger gjerne rund 2. Tomgang eller bittelitt over. Når makrellen først er der bryr den seg lite om farta. Prøv på forskjellige dybder, og dra snøret opp og slepp ut kontinuerlig dersom du ikke får fisk. Legg deg på ca 2 knop, da er du garantert innafor. 

Lagt til:

Der kom @Gullfisk i mellom ser jeg. 3 knop er sikkert helt ok, men jeg pleier å gå noe saktere (uten at det er noe fasit). I går fikk jeg forresten bare små pir. Har nesten ikke sett så små pir som jeg kan huske. Men jeg ser at andre har vært ute og fått mye stor makrell i år. Litt usikker på om den store er her ennå eller om den har dratt forbi. Jeg tar gjerne noe stor makrell som jeg filiterer og lager makrellkaker og varmrøyker.

Redigert av Komodo (see edit history)

Tror ikke det er farten i seg selv som er avgjørende,  alt fra 1 til 4-5 Knop fungerer fint. Men du må få krokene på riktig dybde der fisken er. Ved å trekke inn og slippe ut igjen har du mye større sjanse til å treffe, og da ser du også på hvilken dybde

Fisken er.

Jeg bruker paravan da jeg seiler......trekker fisken opp, så det blir lett å få den ombord

image.jpeg.54ad7d1572074ad1b528867dce927ad5.jpeg

Komodo skrev 10 minutter siden:

Ser du holder til i Stokke, hvor har du fisket? I går kveld hadde jeg vært ute og trekt krepseteiner, da jeg var ferdig hev jeg ut ei makrelldorg. Fikk masse små pir, og de bet på med en gang.

fikk også små igår.....ikke noen i normal størelse

Redigert av Gunga Din (see edit history)

S/Y Gunga Din

Jeg tror at å finne riktig dybde er viktigere enn om man går i to eller fem knop. Vi (les fruen) jobber snøret veldig aktivt inntil vi (hun) finner riktig dybde og deretter er det ofte bare snakk om hvor mange fisk man har lyst på. Bruker alltid kun sorte kroker som basert på vår erfaring er klart det beste valget.

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Enig med @Mouche. M.h.t. hastighet så dekker du et større området med fem i forhold til to, men for hobbyfiske er jeg i alle fall mer komfortabel med å drive med strømmen mens jeg slipper ned og sveiver opp og ned til jeg finner dybden - og når du har funnet dybden har du  allerede nok til dagens middag. Det er lett å la seg rive med, men med mindre man fisker makrell for å ha til agn i teinene, fortrekker jeg å grille makrellen fersk men aldri fryse ned. Har prøvd sylting og røyking, men det blir litt mye mekk... 

Takk alle sammen. Jeg har flyttet til Sandefjord nå, Jeg ser fisk på ekkoloddet, men det er ikke mulig å få den ombord. Takk for tipset om å jobbe med dybden på snøret. Jeg skal prøve å være mer aktiv der. Jeg har kanskje kjørt litt sakte, da jeg har ligget på 1-1,5 knop. Bare nok til å ha styrefart.

Redigert av Lars Moe (see edit history)
Mouche skrev 57 minutter siden:

Trodde ikke vanlig ekkolodd kunne brukes på makrellen siden den ikke har svømmeblære?

Det kan godt hende at det ikke er makrell jeg ser. Jeg har mye å lære om bruk av ekkolodd.:confused: Det kommer noen store grupper av signaler, det tolker jeg som makrellstim. 

Komodo skrev for 7 timer siden:

Ser du holder til i Stokke, hvor har du fisket? I går kveld hadde jeg vært ute og trekt krepseteiner, da jeg var ferdig hev jeg ut ei makrelldorg. Fikk masse små pir, og de bet på med en gang. Var ikke på noe typisk "fiskested" heller, bare midt utpå der. Bruker et hjemmelaget snøre der jeg knyter krokene selv. Blanke kroker (nr. 4?) med en bit knallrød gummimark på. Gummimarkene var gamle og mugne, men det brød tydeligvis ikke fisken seg om :giggle: Fart? 1,5 - 3 knop. Jeg ligger gjerne rund 2. Tomgang eller bittelitt over. Når makrellen først er der bryr den seg lite om farta. Prøv på forskjellige dybder, og dra snøret opp og slepp ut kontinuerlig dersom du ikke får fisk. Legg deg på ca 2 knop, da er du garantert innafor. 

Lagt til:

Der kom @Gullfisk i mellom ser jeg. 3 knop er sikkert helt ok, men jeg pleier å gå noe saktere (uten at det er noe fasit). I går fikk jeg forresten bare små pir. Har nesten ikke sett så små pir som jeg kan huske. Men jeg ser at andre har vært ute og fått mye stor makrell i år. Litt usikker på om den store er her ennå eller om den har dratt forbi. Jeg tar gjerne noe stor makrell som jeg filiterer og lager makrellkaker og varmrøyker.

Ang størrelse. Dorget ved Strømtangen forrige helg, og fikk relativt store, men også mye små pir. Liker godt pir, men kastet uti 10-15 veldig små, da de var så små at det var tvilsomt om det var noe mat mellom skinn og bein. Disse gikk høyt, men de store var litt dypere. 

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...