Jump to content

Kjøleskap virker bare ett døgn

Grandezza 27oc

Recommended Posts

Hei. 

Relativt grønn på elektro/strøm. 
Kjøleskapet vårt virker bare ett døgn, så gir det seg. (Dette er vel relativt normalt)

Det er lys i kjøleskapet så det får strøm. 

Har også Efoy 210 installert, og kjøleskapet stopper kort tid etter at denne starter. Efoy starter når batterispenning er på 12,3. 

At kjøleskapet stopper på en gitt spenning (eks 12,3) er vel relativt vanlig, men hvorfor det ikke starter igjen når efoy har ladet opp det er for meg en gåte. Med en gang en setter på landstrøm så virker det igjen. 

Noen med gode tips der ute?

Er litt usikker. I displayet på Efoy så lader den hvertfall og spenningen på batteriene stiger. Efoy starter som den skal når spenningen er nede på 12,3 og stopper på 12,9-13,0.  Om om dette stemmer det er jeg usikker på. Kjøleskapet starter også når motorene går, så det er åpenbart et spenningsproblem en plass. 😖

Redigert av Grandezza 27oc (see edit history)

Hva er spenningen inn på kjøleskapet når det ikke funker? 12,3volt er en svært lav spenning (dersom det ikke samtidig er en del forbruk) som tilsier snarlig lading.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Har ikke målt spenningen direkte på kjøleskapet. Merket det først i uthavn nå i helgen. 

Er mulig å justere Efoy til å starte når spenningen er12,4, justerte det i dag. 

Kan det være en mulighet at kjøleskapet ikke starter før spenningen er oppe på 13,5-14,0? Det stemmer hvertfall med at kjøleskapet starter så snart motorene starter? Tror ikke Efoy lader batteriene så høyt, da må jeg hvertfall sjekke om det er en innstilling på hvor høyt den skal lade batteriene. 🤷🏻‍♂️

Hei

Somme kjøleskap er laga slik at dei skal skru seg av dersom spenninga synk under eit visst nivå. Dette for å spara straum til viktigare ting som navigasjons- og kommunikasjonsmiddel.

Eg trur at dette er årsaka til at kjøleskapet ditt slår seg av. Dette kombinert med at efoyen ikkje gjev så høg spenning som du trur. Kanskje kombinert med ein dårleg kontakt.

Lykke til.

Ask

Som sagt, mål på kjøleskapet. Veldig ofte er det for tynne ledninger frem til kjøleskapet pluss også irrete slappe kontakter. Da kan spenningen frem til skapet fort bli en volt mindre enn på batteriet.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...